• LFF

Jag får inte ihop vardagen?

Hur gamla är barnen? Även från typ 4-5 års ålder kan de hjälpa till med mycket.

Mina pojkar är 9 år och de hjälper till med allt från maten (om det är enklare maträtter), duka/plocka av, vika tvätt, bära upp tvätt till sina rätta platser, dammsuga, slänga sopor, plocka iordning i sina rum inför läggdags. 

Sen gäller det ju att planera helt enkelt. Allt måste inte göras varje kväll.

Se över rutinerna med dottern, varför det tar sån tid för henne att somna. Kan det finnas ett bättre sätt? Om hon är närhetstörstande kanske det är bättre att ni samsover en period även om hon är lite äldre. 

• LFF
    WilliamWilliam15 skrev 2023-04-05 13:44:54 följande:
    Dottern är 2 och pojken 7 
    Hur ser tvååringens dag ut gällande vila dagtid? Om nattning tar två timmar så är barnet antingen övertrött eller inte trött alls. När lägger du henne? När går hon upp? 

7-åringen kan hjälpa till med sysslor hemma. Nej, det blir kanske inte på din nivå men det spelar ingen roll. Hela familjen måste hjälpas åt helt enkelt. 

Men det är otroligt svårt att ge konkreta tips när du inte ger någon info om hur du gör idag.
Svar på tråden Jag får inte ihop vardagen?