Carolatom07 skrev 2023-04-03 19:02:27 följande:
Min far är en så kallad verbal psykopat (charmig och trevlig till en början, men visar senare sina rätta sidor). Så jag ska försöka svara på dina frågor utifrån min erfarenhet av honom, men även andra psykopatiska personligheter jag stött på i livet.
1. Inte alltid. Människor kan utveckla en psykopatisk personlighet, antingen beroende på en hård uppväxt, men också det omvända (som gäller för min far), att man har satt för lite gränser för den uppväxande psykopaten, låtit denne göra precis som han/hon velat utan att tillrättavisa barnet/ den unge när denne gjort fel. Det kan leda till att personen även i vuxen ålder får en känsla av att han kan göra som han vill och även behandla andra som han vill och tycker.
2. Psykopaten kan utveckla värre drag i senare vuxen ålder, och kan ha försökt "hålla färgen" under sin uppväxt/ tidiga unga år.
3. De kan känna en viss omtanke om sina barn, men ofta är det villkorat, dvs barnen ska göra som psykopaten vill och när de går emot honom blir han aggressiv och straffar barnen på olika sätt. Min storasyster t.ex. har alltid varit speciell för pappa, men hon levde som i ett fängelse under hela sin uppväxt hos honom och han slog henne när hon inte gjorde som han ville eller gick emot honom, varför hon fick fly hals över huvud till min farmor i tidiga tonåren och bo hos henne.
4. Människor kan vara kalkylerande och beräknande utan att vara psykopater, även om detta är sådant som är karaktäristiskt för just en psykopat. Psykopaten är beräknande för att kunna manipulera och dupera människor.
5. Generellt kan sägas att psykopaten lider av paranoia och inte litar på någon. Någonstans vet han om hur han själv är, och är rädd för att andra är likadana, därför tar han ofta det säkra före det osäkra och utgår från att andra människor är lika falska och beräknande som han själv..
6. Psykopati och narcissism skiljer sig åt på det viset att psykopaten känslokallt utnyttjar andra för egen vinning och har ett sjukligt kontrollbehov över människor i sin omgivning. Narcissisten är en självförhärligande person som vill att andra ska se upp till honom och beundra honom, samtidigt som han ger väldigt lite tillbaks. Narcissisten vill vara centrum för allas uppmärksamhet och prata gärna mycket om sig själv, men lyssnar dåligt eller inte alls på vad andra har att säga.
7. Asperger och psykopati kan nog mycket väl gå hand i hand, men en autist är ju främst en ganska inåtvänd person som helst sysslar med sina intressen och inte har så mycket behov av sociala kontakter. En psykopat nördar ofta inte in sig på vissa ämnen utan har bara en vilja att ha kontroll över människor. Den verbala psykopaten är ofta social på ett charmigt och trevligt sätt.
Är det detta du menar med verbal psykopat? Allt i det här samtalet påminner starkt om filmen När lammen tystnar, där då denna individ är han Hannibal. Är det vad du menar med verbal psykopat?