Frågor om psykopater.
Vad jag har förstått föds man med psykopatisk personlighet, men den kan förstärkas eller förminskas av uppväxtmiljön. Man kan tydligen se vissa drag i hjärnan i magnetröntgen.
Psykopater bryr sig inte om andra. De kan vara trevliga mot andra men då bara för att de själva vinner något på det.
Autister saknar generellt inte empati, men de har generellt sämre förmåga att luska ut hur andra känner och tänker. Man kan alltså behöva berätta att man blev ledsen för något autisten sa, men då bryr sig denna om det. Psykopaten vet att hen gör andra illa och bryr sig inte ett dugg.
Sen finns det ju grader av allt. Jag fick det en gång förklarat för mig att alla människor har olika stor empatisk förmåga. Man kan se det som årsringar i ett träd. En del har empati ända ut till barken och riskerar sitt liv för att rädda främlingar och djur. Andra bryr som om människor som liknar dem själva. Vissa bara om familjen och ett fåtal vänner. Psykopaten bryr sig bara om kärnan i träskivan - sig själv. Men en som är i princip psykopat kan ju bry sig om tex sin katt eller sin mamma också.