Inlägg från: Anonym (Toker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Toker)

Frågor om psykopater.

Anonym (Psykopater) skrev 2023-04-03 18:31:07 följande:
    Frågor om psykopater.

1. Är det medfött?

2. Kan en en vuxen individ som gör vedervärdiga saker så som att våldta eller mörda och som visar extremt låg grad av empati vara psykopat, om denne levt ett fläckfritt liv utan brottslighet under barndom/tonår? 

3. Kan en psykopat känna någon form av kärlek eller omtanke av en annan individ, så som psykopatens egna barn eller husdjur? Om än begränsat?

4. Är människor som är kalkylerande gällande nästan allt i livet oftare psykopater? 

5. Jag läste att en del psykopater tenderar att vara väldigt paranoia, att de samtidigt kan ha paranoid personlighetsstörning. Beror det på att psykopater förväntar sig att andra människor är som psykopaten själv? Dvs farliga och ondsinta? 

6. Är alla psykopater narcissistiska? Kan en person vara psykopat utan att bete sig som Zlatan eller Donald Trump, om ni förstår vad jag menar? Alltså vara mer tillbakadragen och lugn? 

7. Finns det nått samband mellan psykopati och högfungerande autism/aspberger? Tänker på en sån som exempelvis Edmund Kemper. En amerikans seriemördare som hade mycket högt iq och som benämns som psykopat, fast som också misstänkas ha aspberger. Tänker även på lasermannen.   

Kan väldigt lite om saken. Svarar på frågorna kronologiskt utifrån mitt perspektiv.

1. Tror att det mesta utvecklas över tid. Om det finns något medfött frö har jag ingen aning om.

2. Kanske inte helt fläckfri, det utvecklas och förändras över tid.

3. Ja, egna barn. Ej husdjur.

4. Ingen aning, jag är kalkylerande.

5. Jag har fått höra av flera att jag är paranoid. Jag anser att det finns rationella skäl.

6. Är introvert och lugn för det mesta, har blivit kallad narcissist av flera. Kan vid behov vara trevlig och övertygande.

7. Är diagnostiserad med aspberger för många år sedan. Om frekvensen av kombinationsdiagnoser är vanlig har jag ingen uppfattning om.
Svar på tråden Frågor om psykopater.