• Anonym (Dödsbodelägare)

Dödsboanmälan

Min mamma har nyligen gått bort. Hon hade inte mycket pengar på kontot och efter begravningskostnader kommer det inte finnas tillräckligt med pengar för att betala alla räkningar. Därför har vi skickat in ansökan för dödsboanmälan istället för att göra en bouppteckning.

Mamma hade inte några dyrbara tillgångar, men jag undrar hur reglerna ser ut för att sälja småsaker som hon haft för att försöka få in lite pengar till oss dödsbodelägare. Är det tillåtet om handläggare gått igenom lägenheten och bestämt att det inte finns något av värde? Jag tänker till exempel på porslin, dukar, prydnadssaker och liknande. Eller måste de pengarna fortfarande gå till att betala hennes räkningar även efter dödsboanmälan är gjord?

• Svar på tråden Dödsboanmälan
  • Anonym (....)

Alla pengar som finns eller kommer in till dödsboet från försäljning av diverse ting ska i första hand gå till att betala resterande räkningar. 

• Anonym (?)
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2023-04-04 10:57:01 följande:
    Dödsboanmälan

Min mamma har nyligen gått bort. Hon hade inte mycket pengar på kontot och efter begravningskostnader kommer det inte finnas tillräckligt med pengar för att betala alla räkningar. Därför har vi skickat in ansökan för dödsboanmälan istället för att göra en bouppteckning.

Mamma hade inte några dyrbara tillgångar, men jag undrar hur reglerna ser ut för att sälja småsaker som hon haft för att försöka få in lite pengar till oss dödsbodelägare. Är det tillåtet om handläggare gått igenom lägenheten och bestämt att det inte finns något av värde? Jag tänker till exempel på porslin, dukar, prydnadssaker och liknande. Eller måste de pengarna fortfarande gå till att betala hennes räkningar även efter dödsboanmälan är gjord?

Formelt ska tillgångar i dödsboet i första hand användas för att täcka dödsboets skulder.

Så nej, ni kan inte gå igenom lägenheten, sälja saker och sen behålla pengarna.

I praktiken gör ni så att ni gör en dödsboanmälan, sätter värdet på lösöret till noll. När allt är klart och godkännt städar ni ut lägenheten och säljer det ni inte vill behålla.

• Anonym (Dödsbodelägare)
    Anonym (?) skrev 2023-04-04 11:00:06 följande:
    Formelt ska tillgångar i dödsboet i första hand användas för att täcka dödsboets skulder.

Så nej, ni kan inte gå igenom lägenheten, sälja saker och sen behålla pengarna.

I praktiken gör ni så att ni gör en dödsboanmälan, sätter värdet på lösöret till noll. När allt är klart och godkännt städar ni ut lägenheten och säljer det ni inte vill behålla.

Ja jag syftade ju på efter dödsboanmälan är avklarad. Vi sätter inget lösöre, det gör man endast på bouppteckning. När det gäller dödsboanmälan värderar handläggarna lösöret. Men om de inte ser något värde i det känns det synd att bara slänga.
  • Anonym (?)
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2023-04-04 11:33:43 följande:
    Ja jag syftade ju på efter dödsboanmälan är avklarad. Vi sätter inget lösöre, det gör man endast på bouppteckning. När det gäller dödsboanmälan värderar handläggarna lösöret. Men om de inte ser något värde i det känns det synd att bara slänga.
    Sälj och behåll pengarna då   
  • trollhona
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2023-04-04 10:57:01 följande:
    Dödsboanmälan

Ja, det är lagstadgat att en boutredare från kommunen kommer och gör ett hembesök, dels för att se över tillgångar och dels för pappersarbete, annars har de inte rätt att skriva under dödsboanmälan och skicka in.

Beklagar sorgen.
  • trollhona

När det gäller försäljning av lösöre så räknas det som arv. Ni "ska" enligt lag betala räkningarna med allt som kommer ur dödsboet, däremot har ni ju rätt att behålla saker som mine. Och om ni sedan säljer dem så är ju de sakerna arvegods.

Det är lite av en juridisk snårskog men det handlar i grund och botten om hur ärlig man är. Vill ni göra rätt för er så säljer ni saker och betalar räkningarna, annars behåller ni de summor som inkommer.

Däremot om ni skulle upptäcka något värdefullt, ex aktier, checkar, ett diamanthalsband etc så är ni enligt lag skyldiga att meddela kommunen om detta. Annars riskerar ni en bedrägerianmälan.

• Anonym (Kaffepengar)

Dukar, porslin och prydnader lär ju inte bringa så många kronor att det täcker någon räkning. Jag tycker det låter som onödigt jobb för lite och inget. Om det inte gäller nån dyr paradservis iofs. 
    Min pappa hade noll på kontot och inget av värde. Räkningarna och skulder avskrevs och kommunen betalade begravning + fika efter. Vi tre syskon delade på 250 spänn som låg i en jackficka. 

Svar på tråden Dödsboanmälan