• Anonym (Trött på systemet)

Vill inte ha ett 8-17 jobb, trött på ekorrhjulet

Jag är verkligen inte gjord för ett 8-17 jobb. Går ut med examen nu till sommaren och börjar tänka att ska jag verkligen jobba nu i systemet tills jag dör? Det är något jag aldrig kommer att orka med. Ialafall inte må bra utav där fritid och frihet är något man får kämpa för. 

Har lust att starta något eget, bli frilansare eller bara dra igång något eget. Finns det någon här som är egen? Någon som tänker samma? Hur har ni löst det? Självklart vill jag jobba men med frihet och kunna tjäna bra pengar utan tak från någon chef. Är trött på ekorrhjulet. Har så mycket att ge, men känner inte att det är på en fast arbetsplats. Aldrig känt att det vardagliga standard livet är för mig.

vad har ni för jobb? Utbildning? Egen inte egen? Mycket frihet? Bra lön? Är ni nöjda?

• Svar på tråden Vill inte ha ett 8-17 jobb, trött på ekorrhjulet
  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (Trött på systemet) skrev 2023-04-05 09:49:11 följande:

Jag är verkligen inte gjord för ett 8-17 jobb. Går ut med examen nu till sommaren och börjar tänka att ska jag verkligen jobba nu i systemet tills jag dör? Det är något jag aldrig kommer att orka med. Ialafall inte må bra utav där fritid och frihet är något man får kämpa för. 

Trött på ekorrjhulet innan du ens börjat?

Det finns faktiskt fördelar med 8 - 17, men är ledig då man är ledig.

Med åren/karriär kommer "frihet under ansvar", dvs man förväntas jobba kvällar och helger då det behövs. Och chefen kan ringa när som helst för att diskutera något viktigt.

• Anonym (Hjärta)

Jag känner några som jobbar som frilansare (som journalister ) och hade aldrig velat ha det så. Du lever från dag till dag, vet aldrig om du har inkomst nästa månad, får slita på sociala medier för att skapa dig ett namn...

Alla journalister jag vet kämpar för att få fast jobb, för det är frihet: att veta att lönen är säkrad gör att man kan experimentera mer på jobbet, ta risker och liknande.

(Då har vi inte ens talat om bristen på arbetskamrater och sammanhang). 

Anonym (Luttrad) skrev 2023-04-05 09:54:58 följande:

Trött på ekorrjhulet innan du ens börjat?

Det finns faktiskt fördelar med 8 - 17, men är ledig då man är ledig.

Med åren/karriär kommer "frihet under ansvar", dvs man förväntas jobba kvällar och helger då det behövs. Och chefen kan ringa när som helst för att diskutera något viktigt.

Har jobbat innan högskolan i 3 år:) och kommer ha ett jobb där flexibilitet är min bransch. Men just ekorrhjulet klarar jag inte av. Och skulle istället vilja göra något eget och slippa åka in till kontoret 3 gånger i veckan.
  • PH76
    Anonym (Trött på systemet) skrev 2023-04-05 09:49:11 följande:

Har lust att starta något eget, bli frilansare eller bara dra igång något eget. Finns det någon här som är egen? Någon som tänker samma? Hur har ni löst det? Självklart vill jag jobba men med frihet och kunna tjäna bra pengar utan tak från någon chef. Är trött på ekorrhjulet. Har så mycket att ge, men känner inte att det är på en fast arbetsplats. Aldrig känt att det vardagliga standard livet är för mig.

vad har ni för jobb? Utbildning? Egen inte egen? Mycket frihet? Bra lön? Är ni nöjda?

Jag frilansar sedan 2.5 år tillbaka och trivs fantastiskt bra med det. Jag är i grunden civilekonom men har arbetat med mycket annat under min karriär.

Jag jobbar ifrån mitt hemmakontor, ibland ifrån stugan och ibland hos kunden (sällan). Men jag jobbar 40 timmar i veckan som på ett vanligt jobb, tjänar bra (annars skulle jag inte göra det).

Det kan nog vara svårt att börja som frilans direkt efter skolan och samtidigt få en vettig rate, de flesta kunder vill att du ska kunna mer än vad de själva kan inom e områden där de köper din tid.
  • Anonym (Förstår dig)

Men om du jobbar med något du gillar så kanske ett 8-17-jobb inte är så tokigt.
    Jag personligen anser att det är för många timmar, speciellt under den mörka delen av året då många alltså går upp när det är kolsvart, och går hem när det är mörkt igen. 

Men förutom att 8 timmar i många fall är för lång tid för att man ska må bra år ut och år in, så har rutinerna ändå sina fördelar. Man vet när man är ledig och inte, man har samma inkomst varje månad och kan spara och planera för inköp osv.

Kanske kan du hitta ett jobb som tillåter att man jobbar hemma rätt mycket? Att man inte alltid måste vara på plats.
    Det kanske gör att jobbet blir mindre olidligt. Man kan vara på kontoret ibland, hemma ibland.

• EpicF

Varför valde då ett yrke som har 8-17 som standard? 

PH76 skrev 2023-04-05 10:43:49 följande:
    Jag frilansar sedan 2.5 år tillbaka och trivs fantastiskt bra med det. Jag är i grunden civilekonom men har arbetat med mycket annat under min karriär.

Jag jobbar ifrån mitt hemmakontor, ibland ifrån stugan och ibland hos kunden (sällan). Men jag jobbar 40 timmar i veckan som på ett vanligt jobb, tjänar bra (annars skulle jag inte göra det).

Det kan nog vara svårt att börja som frilans direkt efter skolan och samtidigt få en vettig rate, de flesta kunder vill att du ska kunna mer än vad de själva kan inom e områden där de köper din tid.

Vad kul! Ja jag funderar på att jobba ett år och skaffa massa erfarenhet och sedan gå över till frilans. Känner mig ändå ganska kunnig på det jag tänker börja med. Men skulle vilja ha ännu mer erfarenhet. Det är även ett intresse på fritiden. Det kanske skulle kunna underlätta? 

det svåra med frilans är hur vet man hur mycket man ska ta betalt, hur bokföring osv går till. Kan man fixa revisor för sånt? Ingen i min släkt har eget så är helt ny i detta. Men vet att jag vill våga testa.

EpicF skrev 2023-04-05 11:01:00 följande:

Varför valde då ett yrke som har 8-17 som standard? 

Det har jag inte gjort? 
    Anonym (Förstår dig) skrev 2023-04-05 10:52:18 följande:

Men om du jobbar med något du gillar så kanske ett 8-17-jobb inte är så tokigt.
    Jag personligen anser att det är för många timmar, speciellt under den mörka delen av året då många alltså går upp när det är kolsvart, och går hem när det är mörkt igen. 

Men förutom att 8 timmar i många fall är för lång tid för att man ska må bra år ut och år in, så har rutinerna ändå sina fördelar. Man vet när man är ledig och inte, man har samma inkomst varje månad och kan spara och planera för inköp osv.

Kanske kan du hitta ett jobb som tillåter att man jobbar hemma rätt mycket? Att man inte alltid måste vara på plats.
    Det kanske gör att jobbet blir mindre olidligt. Man kan vara på kontoret ibland, hemma ibland.

Oavsett om jag tycker om det vill jag inte vara låst, ifall jag känner för att vara ledig eller känner mig sjuk. Kan alltid jobba. Utan att jobbet / chefen är uppe än i röven och klagar. 
  • Anonym (Naivt)
    Anonym (Trött på systemet) skrev 2023-04-05 11:07:40 följande:

Vad kul! Ja jag funderar på att jobba ett år och skaffa massa erfarenhet och sedan gå över till frilans. Känner mig ändå ganska kunnig på det jag tänker börja med. Men skulle vilja ha ännu mer erfarenhet. Det är även ett intresse på fritiden. Det kanske skulle kunna underlätta? 

det svåra med frilans är hur vet man hur mycket man ska ta betalt, hur bokföring osv går till. Kan man fixa revisor för sånt? Ingen i min släkt har eget så är helt ny i detta. Men vet att jag vill våga testa.

Tror du att du skaffar massa erfarenhet på ett år? Och kunder? 

Jag har kört eget men det var med 20 års erfarenhet i ryggen och ett gäng kunder som följde med oavsett var jag jobbade. Då körde jag först via frilansföretag, då behöver du inte bry dig om bokföring mm. Men sen som ab för det är mer lönsamt.

Men du är naiv om du tror att du kan ha en karriär som egen utan erfarenhet. Om du inte har en bra kundbas och kan ta betalt ordentligt kommer du få ta skitjobb och slita dygnet runt.  Bättre då att hitta en flexibel fast arbetsplats och bygga upp den grund du behöver. 

Svar på tråden Vill inte ha ett 8-17 jobb, trött på ekorrhjulet