• Anonym (TS)

Tips på BRA tecknade filmer

Nu är det långledigt på g och jag vill ha tips på bra tecknade filmer till familjemyset. Barnen är 7 och 3½.
    Med bra menar jag filmer som är vackra att se, fint animerade, ha en bra historia etc.
    Jag tycker Disney/Pixar är överreklamerat skräp. Minioner mm ännu värre.

Så fina filmer, språk spelar ingen roll inte heller år de släpptes, bara de går att få tag på.

• Svar på tråden Tips på BRA tecknade filmer
  • Anonym (A)

Inte helt vad du frågade efter men jag tycker att Trassel och Mary Poppins är gulliga filmer.

• trollhona
    Ferngully tycker jag är ett säkert tips, jättevacker film med bra budskap och roliga karaktärer. (Robin Williams är roligare i den än i Aladdin förutsatt att ni ser den på engelska.)
    Mayazakis filmer: Ponyo på klippan vid havet, Lånaren Arietty och Spirited Away. Fast Spirited Away kan vara lite läskig för en 3åring.
    Resan till Amerika.
    Anastasia.
    Rock-a-Doodle med Jerry Williams. 
  • Anonym (H)

Är väl barnen som ska titta. Vad du tycker är skräp kanske de gillar

• Blue Waffle

Pelle Svanslös gamla originalfilmen är jättebra. Pelle i Amerikatt också.
    Mamma Mu och kråkan. Spöket laban fast det är kortfilmer som blir en långfilm.
    Anastasia. Titan AE. Wall-E. Kubo. Lego filmen. 

• Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2023-04-05 12:15:47 följande:

Är väl barnen som ska titta. Vad du tycker är skräp kanske de gillar

Vilken skitnödig kommentar. Är du en sån som måste lägga sig i allt bara för att bekräfta dig själv bara för att ingen annan gör det.
  • Embla twopointoh

Jag tycker att följande filmer är riktigt bra, trots att de har 'fel' (i dina ögon) ursprung. Dessa tycker även jag som vuxen är värda att se:

Wall-E

Megamind

Shrek (första, inte uppföljarna)

Röjar-Ralf (bägge två)

Toy Story (de första två)

Pixars filmer, speciellt innan de slogs ihop med Disney, är överlag mer 'vuxenvänliga'.

• BuoBä

De äldre filmerna, innan det skulle vara action hela tiden. Snövit, Askungen, Peter Pan och Djungelboken till exempel. 

• Aniiee

Låt se..... 

Om det står Ghibli på de är det säkra kort, förutom Eldflugornas grav, som inte ska ses av sjuåringar. 

Prinsen av Egypten 

The secret life of Kells, Song of the sea och Wolfwalkers är tre fantastiska filmer från en Irlänsk studio.

Gulliver's travels från 1940-talet var en av mina favoritfilmer från när jag var runt 7. Den kan vara lite svår att hitta i originalformat, dock.

Den sista enhörningen

Land before time/Landet för länge sedan.

All dogs go to heaven/Änglahund

Batman Mask of the phantasm om intresse för superhjältar finns

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (TS)
    Aniiee skrev 2023-04-05 13:10:34 följande:

Låt se..... 

Om det står Ghibli på de är det säkra kort, förutom Eldflugornas grav, som inte ska ses av sjuåringar. 

Prinsen av Egypten 

The secret life of Kells, Song of the sea och Wolfwalkers är tre fantastiska filmer från en Irlänsk studio.

Gulliver's travels från 1940-talet var en av mina favoritfilmer från när jag var runt 7. Den kan vara lite svår att hitta i originalformat, dock.

Den sista enhörningen

Land before time/Landet för länge sedan.

All dogs go to heaven/Änglahund

Batman Mask of the phantasm om intresse för superhjältar finns

Eldflugornas grav och prinsessan mononoke ja, det får bli många år tills dess.
    Änglahund minns jag. Det var en speciell film.
  • Anonym (Y)

Vuk den lilla rävungen. Gåsa-Pelle. Once upon a Forest. Secret of Nimh. Secret of Kells. An ameican tail. A wisker away. Fern gully. Svanprinsessan. Discwolrd and the Wyrd sisters. The hobit. Den modiga brödrosten. Järnjätten. Resan till melonien. Draktränaren. Dragon hunters. Fantastiska Wilbur. Luck. Ballerinan och uppfinnaren. Aya och Häxan.

Hoppas några av dem duger Glad

• Anonym (Y)

Mindblowing hur det står till med läskunnigheten hos många i den här tråden.

• Anonym (Catbus)

Min granne Totoro 

• Anonym (Catbus)

Asterix. De äldre tecknade.

Dr Snuggles

• Anonym (Giant)

Ponyo på klippan vid havet
    Lilla spöket Laban
    Det levande slottet
    Spirited Away
    Min granne Totoro
    Laputa - slottet i himlen
    Kikis expressbud
    Järnjätten
    Prinsessan och grodan

För 3-åringen: Greta Gris

• FuckGoggleAskMe

Vet inte vad somliga heter på svenska, men här är några favoriter
    Micke och Molle
    Dora The Explorer
    Diego
    Spöket Laban
    Findus och Pettson
    Monsters Inc. (Kanske för tidigt för minsta barnet)
    Greta Gris
    Pingu

De bästa var nog Diego (fint med en massa djur) och Spöket Laban.

• BaraLillaJag84

Jag kanske gör bort mig nu men de "vanliga" teckande Disney-filmerna?? Snövit, Lilla Sjöjunfrun, Micke och Molle, Pinocchio, Bernhard och Bianca, Lejonkungen, Dumbo, Bambi, Peter Pan, Pongo, Djungelboken, Robin Hood etc etc.

Bamse, Nalle Puh, Räddningspatrullen, Luftens hjältar, Tiny Toons.

• Aniiee
    Anonym (Catbus) skrev 2023-04-05 22:01:08 följande:

Asterix. De äldre tecknade.

Dr Snuggles

Gods, jag måste se Dr Snuggles igen. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Tips på BRA tecknade filmer