• Anonym (önskestundenten)

Studera distans och jobba samtidigt

Hej! Jag är lite sugen på att börja studera förskollärarprogrammet på distans men har småbarn och jag kan inte leva på csn, jag behöver jobba en del. Jag har inget vidare läshuvud men har mycket vilja haha :) 

Är det någon här som studerat och jobbat samtidigt? jag är nyfiken på att veta:

Vilken utbildning samt vilket lärosäte?
    Gick det att jobba samtidigt? hur mycket?
    Hur la ni upp dagarna?
    Är det krav på att vara tillgänglig för seminarier, grupparbeten "dagtid" mellan typ 8-16 eller kan man studera kvällar osv?

Ge mig alla tips ni kan!!!

Tack från mig :)

• Svar på tråden Studera distans och jobba samtidigt
  • EpicF

Distansstydier innebär att man oftast har någon innevecka per termin där mycket seminarier etc är. När man eventuella grupparbeten diskuterar man tillsammans med de man är i grupp med. Man kommer överens om när man ska ses och hur man gör skrivandet. 

På förskollärare progranmet är det också Verksamhetsförlagt utbildning, VFU, som är på dagtid så kan det bli svårt att jobba. 

Om det går att jobba sammtidig är individuellt För person till person, oavsett om man läser på distans eller på campus. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (önskestundenten) skrev 2023-04-06 10:22:15 följande:

Hur la ni upp dagarna?
    Är det krav på att vara tillgänglig för seminarier, grupparbeten "dagtid" mellan typ 8-16 eller kan man studera kvällar osv?

Det går att jobba samtidigt men jag skulle rekommendera att du läser och jobbar 50/50. Om du inte har läshuvud kommer du att behöva så mycket tid som möjligt och som småbarnsförälder blir det lätt tidsbrist ändå. Om du ska studera på heltid kan du inte jobba halvtid, möjligen strötimmar här och där. Tänk på att det finns tilläggslån osv att söka som förälder.

Dagarna lägger du upp utifrån hur ditt liv ser ut. Dina barn har t ex rätt till fsk medan du studerar eller jobbar så det är smart att ha dem på fsk dagtid för jobb och/eller studier och på kvällen när de somnat kan du ha lite tid för studier också.

Ja, du måste vara med på seminarier osv. Inte alla pass är obligatoriska (vissa föreläsningar t ex) men du kommer att ha svårt att ta till dig dina studier om du inte deltar, det blir liksom ingen vits att du studerar om du tänker slarva med det. Dessutom är många seminarier obligatoriska för att du ska bli godkänd. Grupparbeten måste man hitta tid för inom gruppen och i många fall kan det vara dagtid när alla ändå är samlade på plats, det kan vara svårare att hitta gemensam tid utanför schemat.

Mitt tips är att du tar dina studier på allvar och prioriterar dem. Det betyder att du går på ALLA pass som ingår, du deltar i ALLA gruppuppgifter, seminarier osv. Om du för det första ska bli godkänd och för det andra kunna ta till dig innehållet så måste du ha studierna som din huvudsyssla. Du ska ju jobba med det här i framtiden, då behöver du dessa kunskaper.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (önskestundenten) skrev 2023-04-06 10:22:15 följande:
    Studera distans och jobba samtidigt

Hej! Jag är lite sugen på att börja studera förskollärarprogrammet på distans men har småbarn och jag kan inte leva på csn, jag behöver jobba en del. Jag har inget vidare läshuvud men har mycket vilja haha :) 

Är det någon här som studerat och jobbat samtidigt? jag är nyfiken på att veta:

Vilken utbildning samt vilket lärosäte?
    Hur la ni upp dagarna?

Jag läste inte lärare utan beteendevetenskap och valde att inte arbeta parallellt. Det var några år sen som jag satt i skolbänken sist så jag visste inte hur mycket jobb det skulle bli. Hur mycket tid som skulle gå åt. Och jag vågade inte lova min arbetsgivare att jag skulle kunna gå in så mycket som vi kanske hade överenskommit så då var det enklare att jag var 100% ledig och de tog in en vikarie på 100%.
    Men har man en flexibel situation på sitt arbete eller får lov att jobba extra någon annanstans där man kan jobba kvällar/helger (och inte på sitt vanliga jobb) så hade jag kanske kunnat få till 20-25h per månad kanske?

För det kände jag med högskolestudier - det går alltid att göra mer. Även om jag har hyfsat bra läshuvud och oftast bara behöver läsa texter en gång innan jag kan börja diskutera/skriva/analysera så kan man ju alltid leta upp alternativa källor och rapporter. Redigera sin text osv. Och då ville jag kunna prioritera det om jag ville och behövde.

När vi hade seminarier så gavs de ibland två gånger, en på morgonen och en på eftermiddagen så att man kunde välja den som passade bäst. En del spelades in så att man kunde se i efterhand. Inför grupparbeten så gjordes en liten enkät på vem som hade möjlighet vilka tider (vardag, förmiddag, eftermiddag, helg) och så skapades grupper utifrån det.

Mycket vab hamnade på mig då vi gärna såg att min partner fick in så mycket lön som det var möjligt medan jag studerade. Så ur den aspekten hade det inte heller blivit bra och bidragit med stress om jag lovat bort mig på jobb också.
Svar på tråden Studera distans och jobba samtidigt