Inlägg från: Faxze |Visa alla inlägg
  • Faxze

Arbetsgivaren vill minska sysselersättningsgrad

Ja, de får omregleringen din anställning till 50%. Du har rätt att neka detta, men det som händer då är att arbetsgivaren har rätt att säga upp dig och erbjuda en ny anställning om 50%. Jag har nyss gått en utbildning om uppsägning/avsked/omreglering mm där detta behandlades.

Att detta är ok för arbetsgivaren att göra följer av en dom i arbetsdomstolen (AD 2010 nr 3). Det kan även finnas reglerat i kollektivavtal och då är det uttryckt i enlighet med den domen.

(Om du har frågat ditt fack lokalt på arbetsplatsen är det inte säkert att de har koll på detta. Det är inte ofta något sådant inträffar på en viss arbetsplats. De behöver ofta rådfråga ombudsmän centralt för att veta hur de ska agera. Men i detta fall styr alltså AD 2010 nr 3 rättsläget.)

• Faxze
    AHAS skrev 2023-04-07 11:23:13 följande:
    Tack så mycket för förklaring. Jag märkte att facklig ombud har inte koll på det. Men frågan är om det omreglering kan hända om jag är sjukskriven på andra halvan? Dvs att jag har sjukersättning 50% och sjukpenning 50%. Hör gärna av dig. Tack i förhand. 
    Du har sjukersättning 50%. Då har arbetsgivaren rätt att omreglera din anställning till 50% oavsett vad du har på övriga 50% - arbete eller sjukskriven spelar ingen roll.
Svar på tråden Arbetsgivaren vill minska sysselersättningsgrad