Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Pengaintresserade, se hit!

Nej, det är inte en bra investering längre och har inte varit det sen 2017 när amorteringskravet infördes.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-04-09 17:40:21 följande:

Jag har varken barn eller bostadsrätt och tanken är nog att ha det så. 

Men angående amorteringskravet gällande bolån. Jag har hört att om man betalar av 50% eller mer av bostadens värde så är det ingen förlustaffär. Kan det stämma? Förutom då risken att man måste fly m.m 

Det är en förlustaffär för att räntorna är högre nu än vad de var tidigare och bostadspriserna kommer inte gå upp i framtiden som de har gjort de senaste 30 åren. Toppen är nådd.

Amorteringskravet utgör ingen förlust i sig, men det har gjort att värdet på bostadsrätter har slutat att gå upp.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (kräsen) skrev 2023-04-09 18:08:13 följande:
    I ett år av 30 ja.

Det kommer att börja öka igen inom året, för folk behöver fortfarande bostad, och det är idiotstopp på nybyggen pga konjunkturen.

Att köpa bostäder på rätt ställen är de bästa affärer jag har gjort i mitt liv, oavsett allt annat som har provats. 
    Det förutsätter att räntorna går ner igen, men inte ens då kommer priserna öka med 7% per år som tidigare. Den resa som du har gjort värdemässigt beror på omställningen från höga räntor till låga räntor. Lägre ränta möjliggjorde högre skulder.
Svar på tråden Pengaintresserade, se hit!