• Anonym (Feg)

Hade ni lämnat?

Jag är i 35-års åldern och har sambo sen flera år. Vi har inga barn men hus, bil och lån osv. Min sambo och jag träffades ganska unga och han är några år yngre än jag. 

Jag har på senaste tiden insett att jag inte känner mig speciellt lycklig i vår relation. Jag upplever inte att vi kan prata om saker på ett djupare plan. Jag har försökt vid flertalet tillfällen fråga vad vi har som är speciellt och värt att satsa på då gnistan nu inte finns där. Vi ligger väldigt sällan, ingen av oss tar initiativet. Svaren när jag frågar vad han ser i relationen är att ?jag är allt han har? och att ?han tycker om mig och vill bilda familj med mig? 

Problemet är att jag inte riktigt känner mig uppskattad. Jag vet att han uppskattar mig men här kommer ett par exempel:

- för några år sen tog jag upp barnfrågan, laddade ner appar, köpte ägglossningstest osv. Inte vid ett tillfälle följde han upp, frågade något om min menscykel eller så. Jag tog upp det vid några tillfällen men fick inget vidare gehör. 

- jag har ofta (förut) pratat om giftermål, spelat musik som jag tänkt på skulle spelas i kyrkan osv. Berättat att jag gärna vill gifta mig, frågat om vad han tänker om det men inte fått så många svar. Jag köpte även ringar och gav honom som en push att fria till mig men det är nu över 4 år sen. Än har inget hänt.. 

Nu har jag dessvärre fattat tycke för en annan person och jag försöker såklart hitta 1000 anledningar till att detta skett. Men det kanske är så lätt som att vi inte är rätt för varandra? Vi bråkar sällan, men skrattar heller inte så ofta. Jag blir glad när han behöver jobba över osv. 

Hur låter det här för er? Jag vet att det bara är jag som kan avgöra vad som är rätt att göra. Men det kan vara skönt med någon annans tankar om det hela. 

• Svar på tråden Hade ni lämnat?
  • AndreaBD

Där håller jag inte med. Dessa två exempel har inte med uppskattning att göra. Om han känner att han inte vill gifta sig just nu, så är det hans åsikt, han känner så. Och när man inte ens har bestämt sig, båda, att man vill gifta sig, så brukar man inte fundera på detaljer så som musik. Visserligen - det förekommer att särskilt kvinnor ändå gör det. Det är romantiskt och så. Men att partnern ska känna likadant där och också börja fundera på såna detaljer - det är inte något som man kan förvänta sig.

Och det där med barn - det är inte samma sak för män. De brukar i regel inte ha något intresse av att sätta sig in i allt som händer i kvinnans kropp. Snarare funderar de på sin roll, hur det skulle vara att bli pappa. Brukar du sätta dig in i alla "manliga" detaljer? Folk är olika där förstås. Det kan säkert finnas män som är nyfikna och även vill veta detaljer. Men jag tror inte att de flesta gör. 

• Anonym (lyckligt gift)

Han är nog inte så "into you" om han inte vill säkra er relation och inte tar upp barn när du är 35. Eller så är han bi i hemlighet.

Hitta en annan man innan det är för sent om du vill ha barn, säger jag.

Jag gav varje man ca 5 år från 25, tänkte att då har jag tre försök. Blev slut efter 6 år och förlovning första varvet, han ville aldrig ha några barn kröp det fram då, och det gick ju inte att kompromissa om.

Nr 2 åkte nästan på de 5 åren, vänner gifte sig exakt då och jag summerade på deras bröllop och konstaterade att jaha, en velpotta som inte kan bestämma sig, då får jag väl samla mig för att göra slut. Fick ett mindre sammanbrott inne på damrummet. Och utanför stod han med ringen, så det var nära ögat men det blev vi, nu 20+ år.

• Bella 2020

Framförallt att du blir glad när han jobbar över, att ni inte har speciellt roligt ihop och att ingen vill ha sex, talar för ett ni borde överväga att lämna. 
    Spontant tänker jag att ni är för varandra som en gammal välbekant uttjänt tröja som man egentligen inte tycker är vare sig snygg eller fin eller något man vill ha i längden. Mest lite svårt att slänga. Bekvämt liksom.

Lite sorgligt men ingen jag skulle tänka familjebildning med. 

• Tecum

Hans passiva inställning till barnfrågan är inte skäl nog, men om du känner dig olycklig i relationen och tvivlar på att han är rätt bör du lämna och inte skaffa barn med någon du känner så för.

• Anonym (K)

Det låter som att han inte är särskilt intresserad utan mer att ni har en bekväm relation. Du är "allt" för honom, ändå vill han varken gifta sig eller skaffa barn. Ja, han har sagt... Inget händer ts. Inget. Inte ens när du serverar allt på silverfat. Nej, oavsett den du är intresserad av så ska du göra slut. Jag tror att dina känslor inte heller finns på plats längre efter så lång tid av ingenting. Vem vet, den här andra kanske är helt rätt istället.

Tips: lyssna aldrig på fagra ord. Se istället på vad som händer rent faktiskt.

• Anonym (M)

Låter som du hittat en riktig Mr No Action. Vad menar du med träffades rätt unga? Runt 25? Om ni har varit ihop i 10 år (?) utan att skaffa barn så är han nog inte så intresserad av det. Han är antagligen nöjd som det är, bekvämt och enkelt.

Svar på tråden Hade ni lämnat?