Inlägg från: Polyrytm |Visa alla inlägg
  • Polyrytm

Kan man odla i vilken jord som helst?

callmepreggoornot skrev 2023-04-10 12:03:50 följande:

Planteringjord kan användas till allt. Att hämta lerjord utifrån lär vara för hård miljö.

Planteringsjord kan vara för stark för att så frön i.
  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-10 13:31:59 följande:
    Ursäkta en fråga från en med den gröna tummen mitt i handen, men varför heter det då planteringsjord om man inte kan plantera i jorden?
    När man sätter frön kallas det att Så, och det gör man helst i Såjord som inte har så mycket näring, risken är att fröna skadas/bränns av gödslet i planteringsjord.
    När fröna sen utvecklats och fått rotsystem och hjärtblad planterar man om dem i planteringsjord som har mer näring.
  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-10 14:10:54 följande:
    Jaha, ok :) Tack för att du förtydligade! Jag ska försöka mig på egna frön så det är lika bra man hänger med i tråden.
    Så lite så.😊
    Det är verkligen rofyllt och läkande att pyssla med fröer och plantera osv.
    Jag tror det är djupt nedärvt i oss från våra förfäder.
    Hoppas det går bra!
  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-10 14:54:35 följande:
    Tack :) Jag tänkte testa rödbetor och en slags sallad men det vore kul med tomat, paprika och gurka också. Sånt man kan odla i en lägenhet eller på balkong utan större problem. Har soligt läge på balkongen och en supervarm lägenhet, nästan för varm haha ;)
    Kul att prova odla lite olika.

Perfekt ju, med varmt och soligt. Då kan man ju köra lite naken-tango mellan varven också.😉😊

Jag längtar efter vår och sommar nu  men det känns som att det börjar smyga igång lite.
  • Polyrytm
    callmepreggoornot skrev 2023-04-10 17:38:55 följande:

Men har man ekonomi till båda brukar jag ha såjord överst och planteringjord i botten =)

Jo, det är väl det bästa. Så det blir lite fjutt när rötterna hittar ner.
  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-11 17:16:48 följande:
    Ja alltid gläder det någon som ser in i lägenheten :D

Det verkar ha vänt nu efter påsk, vore underbart om det höll i sig nu! :)
    Absolut. ;D

Ja det ska bli varmare nästa vecka hörde jag. 

Jag såg en stor sorgmantel idag. Fint med vårtecken. :)
  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-11 22:05:55 följande:
    Vad fint! :) Det var så länge sedan jag såg fjärilar nu. Ska man nu ändå odla något så kan man ju passa på att ha lite blandade blommor också för deras skull. Jag har läst att en del fjärilar föredrar vissa slags blommor men bättre till än ifrån förstås. Om inte annat lär bina bli glada också :)
    Ja man ska gynna de små filurerna.

Vi har sedum-tak på en stuga här och där vimlar det av fjärilar och bin på somrarna. Brukar vara otroligt mycket trollsländor i trädgården också, det är helt sagolikt ibland. 😍
  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-13 17:19:10 följande:
    Wow, så härligt :D Ja en dag ska jag ha trädgård igen och då har man andra möjligheter förstås.
    Alla människor borde ha en trädgård. Men det är inte dumt med en mysig och grön balkong heller. :)
Svar på tråden Kan man odla i vilken jord som helst?