• Anonym (brott?)

Skriva någon annans tenta

Är det ett brott att göra det? Min kille blev tillfrågad men inte gjort det ännu

• Svar på tråden Skriva någon annans tenta
  • Anonym (...)

Det är väl klart det är ett brott? Personen som borde skriva tentan själv, får ju då betyg på något denne inte kan, och i värsta fall får examen inom ett område som den sen ska söka jobb inom. 

Att utge sig för att vara någon annan, skriva under med en annans namn är som bekant brottsligt. 

• Anonym (K)

Suck det är klart. 

Det är även moraliskt fel. I en kurs jag gick var det en väldigt svår uppgift. Som var lätt att fuska på då man bara behövde en viss kombination av siffror. Jag kämpade som fan med den uppgiften medan många bara behövde skriva av en annan. Riktigt Frustrerande.

• EpicF

Ja, eftersom det bla är fusk. Som kan få stora konsekvenser  som bla utstägning från universitetet/högskola. 

• fornminne

Din kille kan hjälpa till med tentan, men att låta någon annan skriva tentan är givetvis inte tillåtet, det är fusk.

• EpicF
    fornminne skrev 2023-04-11 08:43:12 följande:

Din kille kan hjälpa till med tentan, men att låta någon annan skriva tentan är givetvis inte tillåtet, det är fusk.

Även att hjälpa till kan räknas som fusk. Beror på om de får använda hjälpmedel eller inte, samt vad det är för tenta. Att läsa igenom och rätta språkfel på hemtenta är däremot inte fusk. 
  • Cat71

Ja självklart, och det förstod du säkert redan. Om man bortser från de uppenbarliga omoraliska i att aktivt medverka i sådant kanske du undrar över påföljderna om man blir påkommen? 
    Förutom avstängning, indraget CSN-stöd och böter riskerar han fängelsestraff i upp till 6 månader.
    Säg åt den där sk kompisen, att plugga och se till att klara sin utbildning på egen hand.

• Anonym (Stina)

Flera här har skrivit om vad som händer med kompisen som inte skriver sin egen tenta men det är ju inte det din fråga gäller. Svaret är att din kille genom att skriva någon annans tenta riskerar straff eftersom han utger sig för att vara någon annan - se brottsbalken 15:11. 

dessutom gissar jag att han antingen studerar samma utbildning - då kommer högskolans disciplinära åtgärder in med t ex avstängning som följd. Alternativt är han klar med sin utbildning - att vara yrkesverksam inom ett område och hjälpa någon att fuska sig till en examen inom samma område brukar inte arbetsgivare se med blida ögon på.

Sådana här fall upptäcks relativt ofta, och studenter är ofta helt ovetande om hur illa de ställt till det för sig  De tänker att det inte är så farligt och att tentavakterna ju inte vet vem som är vem så hur skulle det upptäckas. Jag kan berätta hur: det vanligaste är att kurskamrater reagerar på en människa de aldrig sett på kursen som skriver samma tenta som dem. Så anmälan brukar faktiskt komma anonymt från andra studenter. 

Den som i ett intyg eller en annan urkund lämnar osann uppgift om vem han eller hon är eller om annat än egna angelägenheter eller för skens skull upprättar en urkund rörande rättshandling döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för osant intygande till böter eller fängelse i högst sex månader.

• Anonym (Gusten)

Är det en hemtenta är det väl inte ett brott? Om det är det, vilket skulle det i så fall vara?

• Anonym (Stina)
    Anonym (Gusten) skrev 2023-04-11 12:53:51 följande:

Är det en hemtenta är det väl inte ett brott? Om det är det, vilket skulle det i så fall vara?

Jo det är det. Se mitt svar ovan. 

Naturligtvis får man inte påstå att man är någon man inte är. Ett betyg är ett myndighetsbeslut. Du får inte lura en myndighet att fatta ett felaktigt beslut. 

• Anonym (Gusten)

Vem påstår att man är någon man inte är när man författar en hemtenta åt någon? 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Gusten) skrev 2023-04-11 13:27:53 följande:

Vem påstår att man är någon man inte är när man författar en hemtenta åt någon? 

Hemtentan är som vilken tenta som helst. Man testar kunskaper. Den som skriver tentan åt någon annan låtsas ju vara en annan. Det är väl hela poängen med denna typ av fusk. Självfallet är det inte ok. Vet inte om du verkligen tror att hemtentor kan vem som
    helst skriva i någon annans namn? Eller försöker du skoja till det? 
  • Anonym (brott?)

Om han skulle göra det, för jag känner mig så maktlös i detta. Kan jag prata med min psykolog om det då eller är hon skyldig att anmäla?

• Anonym (Stina)
    Anonym (brott?) skrev 2023-04-11 14:13:01 följande:

Om han skulle göra det, för jag känner mig så maktlös i detta. Kan jag prata med min psykolog om det då eller är hon skyldig att anmäla?

Nej. Psykolog har anmälningsplikt för brott där straffskalan är minst ett års fängelse. Brottet detta skulle vara fråga om har straffskala Max 6 mån fängelse. 
  • Goneril

Tänk inte tanken. Om någon nu skulle vara befriad från moral och bortse från lag och rätt är det ändå hart när omöjligt att genomföra detta. En hemtenta skiljer sig från en salstenta genom att hemtentan förutsätter en djupare analys av materialet. Man ska i princip behärska kursen och dessutom kanske läraren eller handledaren har kommenterat; det kan vara tillägg till kursmaterialet (som du förstås har noterat i ditt anteckningshäfte)och  som kan komma att vara värdefullt under tentan. Försöker du eller någon annan att plagiera upptäcks detta direkt via Urkund. Alltså: Lägg ditt krut på att lära dig materialet och inte på fusk.

• Anonym (Dahlia)

Vill du själv bli behandlad av en läkare som inte har klarat sina tentor utan betalat någon annan för att ta dem?

Svar på tråden Skriva någon annans tenta