Barn 15 månader sover uselt, tips?
Hade samma problem med min nu 22 månaders. han kan fortfarande sova dåligt ibland på nätterna såklart. kommer i perioder och oftast när det varit mycket på dagen.
Ser att din är 15 månader vilket bör innebära att förskolan är ganska ny och det kan ju vara en anledning till försämrad sömn. Det är många intryck på förskolan.
Har aldrig behövt byta blöja mitt i natten men däremot har han periodvis velat ha välling. Förmodligen mer som en trygghet än att han är hungrig. Fick som tips från BVC att erbjuda vatten istället, fungerade dock inte men kanske för er? Sen sa sköterskan också att det är inte hela världen att ge välling på natten om det är det som behövs för att han ska somna om och att det kommer att ge sig med tiden. Det är bättre att få sova den tid det går. Både för barn och föräldrar :). Och BVC hade för övrigt rätt. En dag bara slutade han med att vakna och vilja ha välling. Jag kunde få honom att somna om utan och numera räcker det med att jag lägger armen om honom eller puttar in nappen så somnar han om.
Snurrar på sig och vaknar till lite och gråter ibland gör han fortfarande men det gör vi ju alla. Vi gråter förhoppningsvis inte men man har ju olika sömnfaser som man går in och ur under natten. Det blir såklart tydligare när man samsover och som förälder reagerar man tyvärr på minsta ljud och rörelse.