• Randomiserad

    Kostnad för kläder

    Jag är lite nyfiken på vad har ni för kostnad för kläder per månad? Jag tänker framförallt för egen del, barn alltså undantaget.

    Med mina inköp utjämnade över året bedömer jag att jag lägger ca 1000 kr per månad på kläder och skor. Jag tycker att jag är sparsam och köper sällan på impuls och nästan enbart på nedsatta priser (det är ju någon typ av rea hela tiden!) Är man, 40+ med ett tjänstemannayrke. 

  • Svar på tråden Kostnad för kläder
  • Mortiscia80

    I runda slängar, noll kronor. Det är väldigt sällan jag behöver något nytt och också sällan som jag impulsköper något. Om jag skulle slå ut mina klädkostnader per månad kommer vi kanske upp i en hundralapp. Kvinna, 40+, tjänstemannayrke.

  • sextiotalist

    Det kan nog variera.
    Nu har jag nog inte köpt något nytt på ett halvår. 
    Så de senaste 6 månaderna. 0 kronor 
    Men i vår kan det bli lite nytt.
    Men jag tippar på att 500-600 kronor kan det nog landa på
    Har tillräckligt med kläder som går att ha oavsett mode

  • Fröken Allvar

    Det varierar väldigt. Jag har min "stil" och om något slits ut eller blir förstört köper jag något liknande. Det kan finnas på rea, second hand eller nytt och därför varierar priset. Men den klädkostnad du har per månad och år, 12.000, kommer jag inte i närheten av. 

  • TvillingmammaVästgöte

    25000 till 35000 på ett år kanske, vet inte riktigt, det kan variera mycket. Jag är inte den som köper jättemycket kläder men jag vill ha kvalitet och då blir det oftast lite dyrare. Köper inga såna där lyxkläder men bra kvalitetskläder. Jag ägnar mig en del åt olika friluftsaktiviteter, som utförsåkning, längdåkning och långfärdsskridskor och då måste man ha bra kvalitetskläder till detta också. Det senaste jag investerade i var en bra baddräkt, eftersom jag börjat simträna. 

    Jag har börjat fundera mer på varje inköp på senaste tid, inte pga ekonomi men jag Slänger helst inga hela kläder och då kan man ju inte köpa nytt hela tiden. 


    Kvinna 50+ tjänstemannayrke. 


     

  • Räkan77

    Sen pandemin har kostnaden för kläder rasat eftersom jag jobbar mycket hemifrån. Skulle tippa på 500 kr i månaden utslaget på hela året inkl skor. Köper det mesta på rea (gärna halva priset) och försöker att inte köpa nya träningskläder, friluftskläder, skor och jackor förrän de gamla är helt uttjänta. Kan dock spontanköpa någon topp eller sommarklänning på HM som kan kategoriseras som onödigt. 

  • BuoBä

    Förra året köpte jag vardagskläder för 1400 kr totalt. Dessutom var jag tvungen att köpa 3 klänningar för jag var bjuden på flera fester/evenemang med dresscode, och alla finkläder hade krympt i garderoben. Men det går under extraordinära utgifter. Glad De var på rea så de kostade under 2000 kr totalt.

    Jag skulle verkligen behöva förnya vardagsgarderoben men jag tycker det är så tråkigt att shoppa kläder. Jag spontanköper aldrig kläder och skor utan går bara i butiker när jag måste ha något. 

  • Magical
    Randomiserad skrev 2023-04-11 11:56:31 följande:
    Kostnad för kläder

    Jag är lite nyfiken på vad har ni för kostnad för kläder per månad? Jag tänker framförallt för egen del, barn alltså undantaget.

    Med mina inköp utjämnade över året bedömer jag att jag lägger ca 1000 kr per månad på kläder och skor. Jag tycker att jag är sparsam och köper sällan på impuls och nästan enbart på nedsatta priser (det är ju någon typ av rea hela tiden!) Är man, 40+ med ett tjänstemannayrke. 


    Jag lägger inte alls mycket. 
    Kvinna 50+. 

    Lite nya strumpor, och underkläder någon gång under året - 400 kr totalt kanske. Sen kan det blir en ny tröja och kanske något nytt par byxor på hösten. Någon sommarklänning. Så det blir väl totalt kanske 2000 kr. Vissa år behövs ny vinterjacka eller nya vinterskor och då blir det en större utgift men sen har man dem i ett antal år. 
    Köper inte kläder så ofta. 
Svar på tråden Kostnad för kläder