Inlägg från: Anonym (håller med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (håller med)

Min särbo väljer bort min dotter

Anonym (tvåsidor) skrev 2023-04-11 16:13:48 följande:
    Det finns flera sidor i detta:

För det första skulle jag inte vilja ha en partner som inte gillar mitt barn och vill mitt barn väl och respekterar att mitt barn är viktg för mig. Det skulle liksom vara en grundförutsättning.

Sen behöver man inte alltid umgås tillsammans med barnen när de är så stora, men om särbons barn ska med, men ditt inte är välkommet, det skulle inte vara okej nånstans. Jag skulle inte välja bort tid med mitt barn för att semestra med någon annans barn och mitt blev lämnat hemma. Jag skulle inte följa med vid ett sånt upplägg. 

Sen är det alltid knepigt när man ska sammanföra barn i olika familjer och förvänta sig att de ska klicka och gilla varandra bara för att de vuxna gör det. Det kan ju även gälla om jag umgås med en kompis med barn i samma ålder, bara för att barnen är i liknande ålder betyder inte att de trivs ihop. Och det kan bli jobbigt om det förväntas att man ska hänga med varann bara för att föräldrarna vill hänga. 

Om jag var du så skulle jag umgås med särbon bara när det är ni vuxna, inga barn. Och inte försöka tvinga ihop era barn med varandra eller som nåt slags låtsasfamilj. Därför skulle jag avstå resan, den kan din särbo resa på med sitt barn och du gör egen aktivitet med ditt barn. 

Sen låter din särbo också rätt rigid och trist, allt ska vara på hennes sätt. Inte heller det skulle jag gilla att ha i längden. 
    Håller med.

Prioritera ditt barn! Om din särbo inte går med på att din dotter är en del av dig och hör till dig, så är det inte en sjysst person.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Ja) skrev 2023-04-11 16:18:27 följande:

Jag har aldrig varit i din situation, men jag har varit i din dotters situation. Jag är över 30 idag men jag och mina helsyskon har systematiskt också blivit bortvalda till fördel för styvsyskon och halvsyskon. 

Vi har inga diagnoser eller svårigheter för någon att skylla på men sedan vi var i tonåren har semestrar och familjeaktiviteter planerats utan oss.

Jag trodde genuint att sorgen och smärtan skulle avta när jag blev vuxen men när jag ser gemensamma aktiviteter och resor på sociala medier som vi inte blivit inbjudna till blir jag fortfarande så jävla ledsen. 

Påverkar definitivt min relation till min förälder! Om du vill ha en bra relation till din dotter ska du kanske lämna eller stå upp för henne och kräva att hon är välkommen om du är välkommen.

Alternativt att du och din partner gör saker utan barn och med era respektive barn separat.

Men åk inte på resor utan henne om partnerns barn är med!

Bra skrivet.

Stackars dig, vilket svek av din pappa. 

Jag vet hur det känns. Har varit med om samma.
Svar på tråden Min särbo väljer bort min dotter