Min särbo väljer bort min dotter
Ja, ni kommer aldrig att bli en enda stor lycklig familj, det är ett som är säkert.
Först och främst, åk aldrig med på några resor med din särbo och hennes barn om inte din dotter också är välkommen. Det är en enkel regel. Möjligtvis undantag om din dotter blivit inbjuden och tackat nej, för att hon vill vara med sin mor då.
Klart man inte tvingar tonåringar att umgås om de inte vill. Jag antar att du och din dotter får sitta ensamma på julafton, om hon inte är hos sin mor då.
Det stora problemet är ju att din särbo ser din dotter som en belastning. Av en vuxen person borde man kunna vänta sig större tolerans och förståelse. Din särbo låter så rigid som om hon också lider av autism.
Fundera på om din särbo verkligen är den rätta för dig. Vill du verkligen tillbringa resten av livet med henne och alltid behöva välja att umgås med henne eller din dotter, aldrig med bägge två samtidigt. Hennes barn kommer att flyga ur boet, men din dotter kommer kanske alltid att behöva träffa sina föräldrar ofta, även om hon flyttar hemifrån. När hennes barn flyttat hemifrån kanske både du och din särbo vill flytta ihop, men hur skulle det blir om hon blir sur/obekväm varje gång din dotter hälsar på?