• Anonym (tellus)

Studiebidraget till gymnasieungdom

Min son är snart 18 år och går andra året på gymnasiet. Vi har börjat diskutera hans studiebidrag som i nuläget går in på familjens konto och han får en månadspeng som ska täcka nöjen och lite sånt.

Han vill ha studiebidraget själv och jag funderar på vad han då ska betala för själv. Nöjen, resor, godis och sånt känns ju självklart.

Så kläder skulle han ju stå för, fast han nästan aldrig vill ha eller tycker sig behöva nya kläder. Och hygienprodukter? Han har inga specifika önskemål utan har varit nöjd med det jag köper på ICA för kanske 100 kr/månad max. I övrigt lägger han pengar på dataspel, äta ute med vänner (några ggr per månad), bio nån enstaka gång och det räcker ju hans månadspeng till gott och väl, samt att vi skjuter till extra ibland om han ber om det.

Det vi använder hans bidrag till i nuläget är främst mat, han äter som en häst och hans matkonto är nog högst i familjen. Så för oss skulle det bli lite kännbart om pengarna gick till honom och vi fortsätter att stå för maten och han tar över kostnad för klädinköp (nästan inga) och hygien (billigt) samt nöjen.

Jag vill att han ska få pengarna, och lära sig hushålla, spara osv, men det känns samtidigt konstigt att han ska få 1200 kr rent in på kontot utan nästan några utgifter medan vi missar dessa pengar på matkontot där han står för en betydande andel av kostanden. 

Hur ska vi tänka?

• Svar på tråden Studiebidraget till gymnasieungdom
  • Anonym (JvA)

Be honom göra en budget. Anpassa sen hur stor del av bidraget han får 

• Anonym (Stina)

Tycker det beror på er ekonomi i övrigt. Som du säger så kan det bli kännbart när studiebidraget försvinner ur familjebudgeten. Annars är ju inte studiebidraget massor av pengar egentligen - 1250 till hygien, kläder, nöjen, resor är inte mycket i dagsläget. Men familjens ekonomi är ju det viktigaste. Ni måste utgå från vad ni faktiskt har och prata om det. Vad tycker sonen själv är rimligt? Och kan han skaffa ett extrajobb? 

• Anonym (Farsa)

Ge honom studiebidraget, och låt honom köpa kläder själv. Se det som ett första steg in i vuxenlivet, och det är väl åndå inte så stor summa det rör sig om totalt då han redan är 18.

• Anonym (18)

När han blir 18 så går pengarna till honom och självklart ska han få behålla dem. Det är endast 1250 det rör sig om och klarar du inte av det så har ni större problem än så. Det är inte han som ska hjälpa er andra. 

• Anonym (tellus)
    Anonym (Stina) skrev 2023-04-13 11:08:29 följande:

Tycker det beror på er ekonomi i övrigt. Som du säger så kan det bli kännbart när studiebidraget försvinner ur familjebudgeten. Annars är ju inte studiebidraget massor av pengar egentligen - 1250 till hygien, kläder, nöjen, resor är inte mycket i dagsläget. Men familjens ekonomi är ju det viktigaste. Ni måste utgå från vad ni faktiskt har och prata om det. Vad tycker sonen själv är rimligt? Och kan han skaffa ett extrajobb? 

Ja, det är där jag fastnar lite, att det kommer att bli kännbart för familjens ekonomi medan han står med ganska mycket pengar till bara skoj. 

Han är mycket resonabel och inte krävande när det gäller detta, han förstår vårt dilemma och accepterar hur jag tänker. Men jag känner att det ändå på nåt sätt är dags, och att familjeekonomin kanske får ta den smällen för att han ska få växa upp och vara mer oberoende.

Kom på att även mobilabonnemanget kan ju han stå för. 

Han söker extrajobb och har jobbat på somrarna hittills.
  • Anonym (tellus)
    Anonym (18) skrev 2023-04-13 11:16:20 följande:

När han blir 18 så går pengarna till honom och självklart ska han få behålla dem. Det är endast 1250 det rör sig om och klarar du inte av det så har ni större problem än så. Det är inte han som ska hjälpa er andra. 

Men är det verkligen så enkelt. Om vi säger att han kostar nästan 2000 kr i mat, alltså mat som han äter hemma. Är det verkligen orimligt då att han bidrar till det.
  • Anonym (18)
    Anonym (18) skrev 2023-04-13 11:16:20 följande:

Som förälder är man dessutom försörjningspliktig så länge barnen  går i gymnasiet så du ska stå för mat och uppehälle ändå. 
    Det är inte era pengar och är inte tänkt att gå till mat och hyra. Låt han köpa kläder och hygienprodukter själv. 1250 kr är 40 spänn dagen, verkligen ingen stor summa. 
  • Anonym (18)
    Anonym (tellus) skrev 2023-04-13 11:19:37 följande:
    Men är det verkligen så enkelt. Om vi säger att han kostar nästan 2000 kr i mat, alltså mat som han äter hemma. Är det verkligen orimligt då att han bidrar till det.
    Ja så länge han går i gymnasiet. Ni är försörjningspliktiga. 
  • Anonym (tellus)
    Anonym (18) skrev 2023-04-13 11:24:20 följande:
    Som förälder är man dessutom försörjningspliktig så länge barnen  går i gymnasiet så du ska stå för mat och uppehälle ändå. 
    Det är inte era pengar och är inte tänkt att gå till mat och hyra. Låt han köpa kläder och hygienprodukter själv. 1250 kr är 40 spänn dagen, verkligen ingen stor summa. 
    Är det verkligen så?
  • Anonym (18)
    Anonym (tellus) skrev 2023-04-13 11:26:27 följande:
    Är det verkligen så?
    Att man  är försörjningspliktig under gymnasiet? Ja det stämmer. 
    Jag tror du driver med mig. 
    Är det ditt första barn som fyller 18? 
Svar på tråden Studiebidraget till gymnasieungdom