• Anonym (Benny Guldfot)

Slumpen avgör om läkaren skriver ut benzodiazepiner och liknade läkemedel?

Vilka besvär behöver man ha för att få dessa läkemedel på recept?

Läkaren jag träffar nu skriver under inga omständigheter ut sådant till mig, men någon annan hade kanske gjort det.

Man hör om de som tar 3 x 10 mg Oxascand om dagen, vilken problematik har ni som tar Oxascand dagligen?

• Svar på tråden Slumpen avgör om läkaren skriver ut benzodiazepiner och liknade läkemedel?
  • Anonym (I)

Helt jävla omöjligt. Jag har ångest som gör mig handikappad och förstör mitt liv. Kan ej leva självständigt eller arbeta. men jag får nej för gud förbjude att man blir beroende 

Om jag förstått det skrivs det enbart ut i akuta fall, alltså vid självmordsförsök 

• Anonym (I)

Helt jävla omöjligt. Jag har ångest som gör mig handikappad och förstör mitt liv. Kan ej leva självständigt eller arbeta. men jag får nej för gud förbjude att man blir beroende 

Om jag förstått det skrivs det enbart ut i akuta fall, alltså vid självmordsförsök 

• Anonym (!!!)

Ja detta är märkligt. Vissa är tyvärr inte lämpade att bli läkare inte ens psykiatrer.
    Byt läkare tills du träffar någon som lyssnar och fattar. Jag fick det för ångest och de var de enda som hjälpte mig när jag fått prova en massa andra..

• Anonym (Benny Guldfot)
    Anonym (!!!) skrev 2023-04-13 20:43:56 följande:

Ja detta är märkligt. Vissa är tyvärr inte lämpade att bli läkare inte ens psykiatrer.
    Byt läkare tills du träffar någon som lyssnar och fattar. Jag fick det för ångest och de var de enda som hjälpte mig när jag fått prova en massa andra..

Så verkar det vara. Vissa läkare har "nolltolerans", medan andra kan tycka annorlunda.

Är ju inte så att man blir omedelbart beroende.
  • Anonym (Jessica)

Handlar nog om vilken läkare man får. Jag fick benzo direkt , innan jag ens provat tex Lergigan eller Atarax (allergimediciner med lugnande effekt). Kan tycka det var bra för då hade jag världens ångest. Men samtidigt inte, för jag fick det väldigt lätt. Fick oxascand då. Men för mig var det ju bra. Jag har alltid varit försiktig med benzo också. Tagit del för sällan enligt läkarna. Nu har jag stesolid. Haft i 6 år. Men jag tar bara några i månaden. Men jag är ändå orolig för att man rätt som det är ska ta bort dem för mig. Känns tryggt att ha om jag skulle ha panikångest , gråta och skaka av ångest kl 3 på natten. 

• Anonym (Jessica)

Men menar fel person som får det kan ju då lätt missbruka det och det är ju inte bra.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (I) skrev 2023-04-13 20:41:21 följande:

Fast de borde ju absolut inte ha det. 
  • Anonym (I)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-04-13 20:53:40 följande:

Handlar nog om vilken läkare man får. Jag fick benzo direkt , innan jag ens provat tex Lergigan eller Atarax (allergimediciner med lugnande effekt). Kan tycka det var bra för då hade jag världens ångest. Men samtidigt inte, för jag fick det väldigt lätt. Fick oxascand då. Men för mig var det ju bra. Jag har alltid varit försiktig med benzo också. Tagit del för sällan enligt läkarna. Nu har jag stesolid. Haft i 6 år. Men jag tar bara några i månaden. Men jag är ändå orolig för att man rätt som det är ska ta bort dem för mig. Känns tryggt att ha om jag skulle ha panikångest , gråta och skaka av ångest kl 3 på natten. 

Känns väldigt orättvist. 
  • Anonym (I)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-04-13 20:54:47 följande:
    Fast de borde ju absolut inte ha det. 
    Jo för det tar bort ångesten som gör att man vill dö. så det akuta skedet går över
  • Anonym (Benny Guldfot)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-04-13 20:53:40 följande:

Bra. Hur ser recepten ut? Ett uttag 25 tabletter a 5 mg eller mer generöst?
Svar på tråden Slumpen avgör om läkaren skriver ut benzodiazepiner och liknade läkemedel?