Anonym (Puss!) skrev 2023-04-14 22:07:24 följande:
Vi förskollärare har fortfarande ett omsorgsansvar givetvis. Utöver det har vi ett pedagogiskt ansvar. Jag tror inte du inser hur mycket bilden på barn förändrats sen utbildning började ske inom förskolan - skulle du gjort det skulle du aldrig uttalat dig såsom du gjorde. Det är tack vare utbildning som bilden av barn har förändrats. Vem som helst kan inte heller längre komma in och arbeta med dina barn, utan det krävs vissa krav. Mina barn är det viktigaste jag har, och jag vill gärna att de ska spendera sina dagar med kompetent personal som har ett bra barnsyn. Så var det inte på 70 eller 80 talets dagis kan jag lova.
Fick du på dagis på 80-tqlet? Det gjorde jag och vi var i skogen med mulle och fick lära oss massor, vi fick plocka grankottar som vi planterade, vi fick lära oss att vara bra kompisar, vi fick lära oss bordsskick, vi fick mycket pedagogik, minst lika mycket som mina barn fått av utbildade förskollärare trots att mina "dagisfröknar" inte hade en pedagogisk plan att följa. Jag ser faktiskt inte så stor skillnad på kunskapen jag hade och den kunskapen mina barn hade när vi började 1a klass. Däremot ser jag att jag hade fler vuxna runt mig. ni behöver vara fler men högre lön är inte alltid lösningen för en dräglig tillvaro. Samma åsikt har jag om sjuksköterskor, de är grymma men de kanske skulle fokusera på arbetsförhållandena istället för lönen i sina krav, så de kan få fler kollegor och en dräglig tillvaro.