Inlägg från: Anonym (normi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (normi)

700kr i löneförhöjning😡

Om du jobbat med detta i 25 år borde du väl vara van och förberedd för låg lön? Tycker inte heller att det är rimligt att tjäna allt för mycket som dagisfröken. Googlar man verkar du ligga rätt normalt, kanske lite lågt:

"Ca 10 år efter examen är den 32 300 och 20 år efter examen är den ca 33 800"

• Meddelande borttaget
  • Anonym (normi)
    blomman 2 skrev 2023-04-14 18:40:11 följande:
    Du har verkligen en dålig ton i din beskrivning av vårat ( och andras) yrke. Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av vad förskola är. Oavsett vad du har för åsikter om oss inom förskolan så är jag ALLTD på barnens sida oavsett vilka åsikter deras föräldrar har om oss och jag är mäkta stolt över mitt yrke och den glädje jag delar med alla barn jag möter i början av deras liv.
    Du har en dålig ton allmänt. Bra att du är stolt, det behövs dagisfröknar som kan ta hand om allas barn när de åker till jobbet. 
  • Anonym (normi)
    Anonym (Läs historia) skrev 2023-04-14 19:03:01 följande:
    När någon (som den jag svarade på) säger att de som jobbar i förskolan ÄR dagisfröknar och att det enbart handlar om hybris och jakt efter finare titel...jo då behövs det nog en uppläxning...
    Det heter förskollärare och har gjort läääääääänge.
    Att det i folkmun hetat nåt annat förändrar ju ingenting...
    Hur svårt ska det vara?
    Dom är dagisfröknar. Dagisfröken och förskolelärare är olika namn för samma sak. Var skrev jag att dom heter dagisfröken på deras anställningskontrakt som officiell titel? Du hittar på saker.

Att det i folkmun ofta kallas dagisfröken har allt med saken att göra då det är vad vi diskuterar. 
  • Anonym (normi)
    Marie7 skrev 2023-04-14 19:27:52 följande:
    Hur menar du? "Tycker inte heller att det är rimligt...". Varför skulle inte en förskollärare få hög lön? Vet du ens vad yrket innebär? Vad som krävs av en? Vi inom förskolan SKA ha betydligt högre lön än det vi i dag har. 
    Ja, alla vill ha hög lön. Så funkar det dock inte och det finns ingen anledning för dagisfröknar att ha hög lön. 
  • Anonym (normi)
    Marie7 skrev 2023-04-14 19:55:12 följande:
    Nyexade i stor Stockholm går in på minst 35 000 kr. Flera jag känner som fått mellan 35 och 39 här. 
    Du har vänner som får 39.000 kr i ingångslön och tycker ni förtjänar betydligt högre löner? Du tycker du förtjänar samma lön som en läkare eller vadå?
    Marie7 skrev 2023-04-14 20:03:47 följande:
    Hoppas verkligen du inte har egna barn som går på förskola. Finner inte ord för hur nedvärderande du är mot oss som tar hand om och undervisar dagens förskolebarn.  Fruktansvärt förödmjukade.
    Det finns ingen anledning till att få hög lön bara för att man tar hand om små barn. Det är inget avancerat eller svårt jobb. Men varsågod, motivera varför en dagisfröken ska ha en hög lön. Jag kan börja med varför jag har en hög lön så kan du förklara vad i ditt yrke som motiverar liknande lön: jag jobbar jour under hög press med blod, skrik och livrädda människor och räddar liv. Förklara nu varför du vill ha samma lön för att pyssla med barn. 
  • Anonym (normi)
    Anonym (Läs historia) skrev 2023-04-14 20:16:15 följande:
    Varför det viktigt för dig att få kalla det dagisfröken?
    Ganska barnsligt att fortsätta kalla något som man vet är felaktigt och gör folk upprörda...lika töntigt som de som envisas kalla det n-boll istället för chokladboll eller Lapp istället för Same, Zigenare istället för Rom...

Men visst kalla du det för det dagisfröken om du har lust. Det heter inte det oavsett vad du har lust med...
    Tänk att jämföra ordet dagisfröken med n-ordet och fortfarande ta sig själv på allvar. 
  • Anonym (normi)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-04-14 20:56:56 följande:
    En förskollärare bedriver undervisning i förskolan.
    Undervisningen ska dokumenteras, utvärderas och redovisas uppåt.
    Samtidigt ska vi planera lärmiljöer och kunskap utifrån förskolans läroplan.
    Vi arbetar ofta under tidspress med halvsju barn vars föräldrar anser att de kan lämna fast barnet är sjukt, vi kan juletid vila en gång extra eller låta bli att gå ut.
    Vi arbetar 3-4 pedagoger på barngrupper på ca 20, varav många barn har specialbehov. 
    Vi ska spara pengar och får sälla vikarier när någon blivit sjuk.
    Vi ska servera frukost, frukt, lunch och mellanmål och däremellan bedriva undervisning , planera , ha samtal med föräldrar och andra instanser.
    Vi kramar, tröstar och lär barn socialt samspel.
    Ja vi gör ganska mycket faktiskt och de flesta av oss har valt yrket för att vi brinner för barn.
    Vi vill ge barnen en ryggsäck med förkunskaper, en känsla av sammanhang och gemenskap.
    "Bedriver undervisning" haha ja det kan man väl kalla det om man är snäll.. Och att kalla det ni har för tidspress är absurt. Ni har aldrig upplevt reell tidspress. 

Ni har helt vanliga arbetsuppgifter på en låg nivå och bör ha en lön anpassad efter det. Det finns ingen anledning att betala någon 40k för att ta hand om en grupp barn. 

Det betyder inte att yrket inte är värdefullt. Klart någon behöver ta hand om barnen medans andra jobbar och bra dagisfröknar kan vara väldigt värdefulla för ens barn. Man får dock skilja det från att det skulle vara ett komplicerat utmanande yrke som kräver högre lön. De allra flesta yrken är värdefulla. Jag avgudar städarna på mitt jobb och de gör ett fysiskt tufft jobb men jag kan skilja det från att det är något som förtjänar 40k+ i lön. 
  • Anonym (normi)
    Anonym (Puss!) skrev 2023-04-14 21:24:42 följande:
    Desto mer du skriver, desto mer förstår man att du har NOLL koll på yrket.

Denna dagisfröken har 1,7 på högskoleprovet, 250 högskolepoäng och 37 800:- i lön. Jag tar hand om det viktigaste vi har och formar framtidens människor. 

Nyfiken på ditt provresultat, högskolepoäng, lön och givande arbetsuppgifter? :)
    Ingen bryr sig om dina poäng haha, vad sorgligt att du trodde du gjorde något genom att nämna det. Dina arbetsuppgifter och arbetsmiljö kräver ingen hög lön. Väldigt enkelt. 

Mina givande arbetsuppgifter har jag redan nämnt. Jag räddar liv. Vet du hur jag spenderade mitt måltidsuppehåll, inte matrast för sånt kul fick jag inte, förra veckan? Förutom de fyra avbrotten av kollegor som måste fråga om arbetsuppgifter då. Genom att se kollegor rulla förbi med de just uttagna organen på den tidigare högst levande, kännande människan med familj som älskar hen som vi försökte hjälpa några timmar tidigare. Men visst, vi måste ge er lika hög lön eftersom ni kramar barn och tvingas se deras uppskrapade knän. Ett skämt är det. 
  • Anonym (normi)
    Drottningen1970 skrev 2023-04-14 21:59:09 följande:

Skulle alla dagar i veckan hellre ha en 1,2 eller 3 åring på 70 eller 80 talets dagis som, som du påpekar fokuserade på omsorg, vilket är exakt det som små barn behöver. Tyvärr alltså. 

Man behöver inte 240 högskolepoäng för att ge små barn det som de är i störst behov av. Trygghet, omsorg. Det är verkligen pärlor för små söta svin.

Tänk om vi istället för dyra högskoleutbildade i enorma barngrupper istället kunde halvera barngrupperna och få in helt vanliga kärleksfulla vuxna som kunde ge omsorg istället för onödig pedagogik till tvååringar. 

Amen to that. Otroligt att långa högskoleutbildningar kastas bort på sådant. Finns inget behov för det.
  • Anonym (normi)
    Anonym (Puss!) skrev 2023-04-14 22:12:20 följande:
    Men du verkar ha bestämt dig för att förskollärare är ett värdelöst yrke som valfri person på gatan skulle kunnat göra bättre, att all utbildning inom det är onödig och att lönen ska vara minimal - så varför försöker jag ens förklara för dig hur allt ligger till?
    Jag har aldrig sagt att det är ett värdelöst jobb, jag har däremot skrivit precis tvärtom att det är värdefullt. Du har bara för mycket hybris och är i en sån försvarsställning att du läser in saker som inte skrivs. 

Och att 32-39k skulle vara minimalt? Otroligt bortskämt. Det är en helt vanlig lön för ett helt vanligt jobb. Ingenting i er arbetsmiljö eller arbetsuppgifter motiverar en ovanligt hög lön.
  • Anonym (normi)
    Anonym (Anonymus) skrev 2023-04-15 06:43:37 följande:
    Sjuksköterskeutbildningen är lika lång som lärarutbildningen inriktning lärare tidigarelärare som innebär behörighet förskola, förskoleklass upp till åk 6. Dvs 3 års högskolestudier. Förskolan har en egen läroplan där grundläggande kunskaper i språk, matematik, socialt samspel grov/finmotorik etc ska undervisas i. Det ansvarar förskollärare för, dvs de är pedagogiskt ansvariga. Finns det elever, (ja de heter det på förskolan som ju är en egen skolform), med NPF diagnoser, fysiska diagnoser krävs mer pedagogisk påbyggnadsutbildning. Att arbeta med elever kräver kunskap i pedagogik och didaktik.

Kom precis på ett gammalt ord inom vården - sjuksyster, låter lika illa som dagisfröken. 
    Ingen bryr sig om att ni slösat bort flera år på högskolan med massa onödiga flummiga kurser. Du får försöka använda hur många fina ord du vill verkligheten är fortfarande att ni gör ett helt vanligt jobb på en låg nivå. 

Jag tror inte sjuksköterskor bryr sig om du kallar dem sjuksyster. 
  • Anonym (normi)
    Anonym skrev 2023-04-15 08:01:03 följande:
    Eller sjukbror! Glad

Även jobb med lägre standard behövs iofs för att samhället ska fungera.

Som jag t ex som hoppade av ett halvhögt jobb pga stress och sökte mig ett jobb som lokalvårdare. Kalla mig städare om du vill, eller hygientekniker. Jag skiter i vilket och njuter vidare av att kunna lämna jobbet när jag går hem.
    Absolut. Jag tror inte någon i tråden faktiskt ser ned på dagisfröknar. Problemet uppstår med alla fröknar i tråden som fått fullkomlig hybris därför blir förolämpade över att anses ha helt vanliga jobb med helt vanliga arbetsuppgifter med en väldigt chill arbetsmiljö, tider och villkor. Många av dessa människor tjänar lika mycket eller mer än vissa t.ex. riktiga lärare, sjuksköterskor eller poliser och har ändå mage att säga att de är grovt underbetalda. 

Jag finner mitt jobb oerhört givande och är därför accepterande av sjuka scheman, noll raster, en galen högstressig arbetsmiljö och extremt höga krav med liv som insats. Men nog förstår jag charmen i att byta det mot ett jobb som går att släppa när man kommer hem och en riktig fritid. All respekt för den synen och all respekt för alla härliga städare. 
  • Anonym (normi)
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-15 08:30:26 följande:
    Jo du ser ju uppenbarligen ner på yrket i alla dina inlägg. 
    Så du är ssk? Är ju komiskt i så fall för är det något yrke som fått hybris så är det väl just ssk. Blir ju ännu mer hybris om du blir provocerad av att andra yrken med lika lång utbildning också vill ha högre löner. Har du arbetat på förskola så du kan uttala dig om deras arbetsmiljö? Så mycket bullshit från dig 
    Ska du berätta för mig vad mina åsikter är? Vad roligt. Då kan väl du ha ett eget samtal i ditt huvud med dig själv och din fantasibild av mig. Lämna riktiga mig utanför dina påhitt. 

Nej, jag är inte sjuksköterska. Däremot går de en proper utbildning med reellt värde och har ett helvetes tufft jobb, åtminstone på mitt sjukhus, och bör därför självklart ha en lön som matchar det. Sjuksköterskor och poliser har arbetsuppgifter, arbetstider och en arbetsmiljö som motiverar högre löner. Dagisfröknar har det inte.
  • Anonym (normi)
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-15 08:47:15 följande:
    Problemet är att du inte vet vad en förskollärare är. Det är uppenbart. 
    Ok du är inte ssk. Vill du påstå att du är läkare? Nej det är du inte. En läkare skulle inte uttrycka sig som du och vara avundsjuk på en lön på 32 700. Suck.
    Som sagt, om du ska prata med din egna fantasiversion av mig är det bättre att du håller diskussionen i ditt huvud. Vill du samtala med riktiga mig får du utgå ifrån vad jag faktiskt skrivit istället för att hitta på saker. Det finns ingen poäng annars. 
  • Anonym (normi)
    Anonym skrev 2023-04-15 08:28:32 följande:
    Som jag själv skrev i min första kommentar, dessa fröknar som liksom får hybris och tror att de är Guds gåva till familjerna.
    Jag kommer fortsätta att säga dagisfröken oavsett vad de tycker, och vill de ge igen så får de väl kalla mig för städkärring. {#emotions_dlg.djavulsk}

Tack, du för ett bra resonemang och har respekt även om alla dessa "högutbildade pedagoger" aka dagisfröknar får det att brinna i huvudet av kränkthet. 
    Jag undrar om det inte har med någon sorts osäkerhet att göra. Detta hävdelsebehov och det dramatiska krävandet efter andras bekräftelse är inte normalt. 
  • Anonym (normi)
    Anonym skrev 2023-04-15 11:25:54 följande:
    Du menar alltså att du har ett lika tufft jobb som en polis?
    Ja men bra, då vet vi.
    Ja, hör du inte hur brutalt hennes jobb är? De behöver gå med vinst! Vara snälla mot föräldrar! Jag har aldrig hört talas om så brutala arbetsvillkor.
    Anonym (Lärare) skrev 2023-04-16 15:19:41 följande:

Låt mig gissa, du är undersköterska med ett enormt mindrevärdeskomplex och akademikerförakt?

Nej. Jag finner det dock oerhört fascinerande att ni hör om hur ett riktigt svårt arbete funkar och läser in att folk med den arbetssituationen bara måste hata sina jobb enbart på grund av hur tufft det är. Säger väl rätt mycket om hur enkelt ni har det. 
  • Anonym (normi)
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-17 08:36:26 följande:
    Ingen har hört om ditt oerhört svåra arbete eftersom du inte berättat vad ditt oerhört svåra yrke är. Och ingen läser in att någon med den arbetssituationen bara måste hata sitt jobb. Det är i din egen fantasivärld. Men berätta gärna någon gång vad ditt yrke heter 
    Dock har du redan avslöjat att du inte har någon akademisk utbildning. Att ha 32700 kr/ mån efter 12 år i ett yrke som kräver 3,5 års högskolestudier är nämligen en mycket låg lön jämfört med alla akademiska yrken och inget någon med sådan utbildning skulle vara avundsjuk på. Vad du tycker om yrket spelar faktiskt ingen roll. Det finns en anledning till att det behövs utbildad personal i förskolan och det är politiska beslut. Vill man att någon ska utbilda sig och arbeta med detta behöver man erbjuda en rimlig lön. Du får gärna lämna dina barn till outbildad personal, det står dig fritt att göra.
    Nu är det andra personen i rad som utgår ifrån att jag måste hata mitt jobb utefter en beskrivning av en helt vanlig matpaus på mitt jobb. Jag har inte uttryckt att jag ogillar mitt jobb någonstans, tvärtom. Det bevisar hur dessa dagisfröknar reagerar på riktigt svåra jobb, det är så främmande och ofattbart för er att faktiskt ha utmanande jobb att alla med sådana arbetssituationer måste hata sina jobb. 

Som sagt, ska du hitta på saker finns det ingen anledning att prata med dig. Jag har inte sagt någonting om min utbildning, att TS tjänar för mycket eller att jag är avundsjuk på lönen. TS har en helt rimlig lön för sitt yrke och erfarenhet. Dessa nyexade människor med närmare 40k har inte en rimlig lön då de enbart är dagisfröknar. Det behövs folk till enkla jobb också men vi kan inte ge dagisfröknar och städare höga löner bara för att boosta ert ego. Jag kan motivera högre lön för poliser, sjuksköterskor, brandmän, advokater, läkare eller ledarpositioner (tyvärr tjänar inte alla dessa så mycket som de bör). Inte en enda människa i tråden har kunnat motivera vad i jobbet som dagisfröken som bör ge en hög lön. 

Nej, det finns ingen anledning för dagisfröknar att gå en 3-årig högskoleutbildning. Jag tror nog ni kan klura ut hur man leker med kottar, läser böcker om att vara snäll och tröstar Pelle för att han skrapade knät ändå. 

Generellt sett behöver lönen spegla utbildningsnivån men för dagisfröknar behövs inte denna utbildning och alla som gått kurser i pedagogik vet vilket flum det är så det är ingen utbildning att ta på allvar oavsett. Jag menar det finns ett masterprogram i genusvetenskap men jag får be till gudarna att ingen är dum nog att ge dessa människor ett öre för den höga utbildningen. Sedan är det bara att kolla i denna tråd vilka sorts människor som nu dras till yrket efter utbildningen och högre lönen. Inte den sortens människor vi vill ha nära våra barn. 
Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡