Inlägg från: Anonym (Siri) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Siri)

700kr i löneförhöjning😡

Tycker det är trist med sådan nedvärderande attityd mot ett yrke. Det finns både barnskötare och förskollärare i förskolan och det är ju helt rimligt och viktigt att det finns några som är utbildade att leda det pedagogiska arbetet och har mer utbildning i barns utveckling. Många barn spenderar 40 h i veckan där! Barn behöver mer än kramar, mat och leka. Det är inte bara att plocka in någon som är glad och kan leka med dem så är det löst. Det räcker när man ska ha barnvakt då och då. Jag är i alla fall glad att det fanns förskollärare på mitt barns förskola. Ett tag saknades det, är svårt att få tag på i den här kommunen. När de väl anställde en blev det en stor skillnad, med ordning och reda, tydlig läroplan och pedagogiska aktiviteter och hon löste många av de svårigheter som hade varit med barngruppen. Inte bara Hej och hå och lek som ni vill. Barn går i förskola ända tills de blir 5-6 år, så mycket utveckling och lärande som sker under de åren. 
    Din löneökning var låg men tyvärr tror jag det är så det kommer se ut i kommuner och regioner i år.

• Anonym (Siri)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 07:57:27 följande:
    Ingen bryr sig om att ni slösat bort flera år på högskolan med massa onödiga flummiga kurser. Du får försöka använda hur många fina ord du vill verkligheten är fortfarande att ni gör ett helt vanligt jobb på en låg nivå. 

Jag tror inte sjuksköterskor bryr sig om du kallar dem sjuksyster. 
    Säger man dagisfröken eller sjuksyster tyder väl mest på att man är gammal. Eller som du, att man vill nedvärdera en yrkesgrupp. Att man kallar både barnskötare och förskollärare för dagisfröken tyder också på det och man vill visa att man anser det inte vara någon skillnad av betydelse. Precis som man kallar både usk och ssk för sjuksyster. De som har såna här nedvärderande åsikter har aldrig insikt i vad yrkena egentligen innebär. Man ser förskolan när man hämtar och lämnar sina barn 10 min och ssk när man tar ett blodprov och så "vet" man hur det är. Inget märkvärdigt eller krävande eller viktigt. Så trött på såna personer.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 08:21:19 följande:
    Absolut. Jag tror inte någon i tråden faktiskt ser ned på dagisfröknar. Problemet uppstår med alla fröknar i tråden som fått fullkomlig hybris därför blir förolämpade över att anses ha helt vanliga jobb med helt vanliga arbetsuppgifter med en väldigt chill arbetsmiljö, tider och villkor. Många av dessa människor tjänar lika mycket eller mer än vissa t.ex. riktiga lärare, sjuksköterskor eller poliser och har ändå mage att säga att de är grovt underbetalda. 

Jag finner mitt jobb oerhört givande och är därför accepterande av sjuka scheman, noll raster, en galen högstressig arbetsmiljö och extremt höga krav med liv som insats. Men nog förstår jag charmen i att byta det mot ett jobb som går att släppa när man kommer hem och en riktig fritid. All respekt för den synen och all respekt för alla härliga städare. 
    Jo du ser ju uppenbarligen ner på yrket i alla dina inlägg. 
    Så du är ssk? Är ju komiskt i så fall för är det något yrke som fått hybris så är det väl just ssk. Blir ju ännu mer hybris om du blir provocerad av att andra yrken med lika lång utbildning också vill ha högre löner. Har du arbetat på förskola så du kan uttala dig om deras arbetsmiljö? Så mycket bullshit från dig 
  • Anonym (Siri)
    Anonym skrev 2023-04-15 08:33:20 följande:
    Nåja, du ser nog hellre en dagisfröken utan högskoleutbildning än en syrra utan dito.

Eller?

Om nej, motivera gärna. Sen kan du komma hit så ska jag sätta en nål i handen på dig. Utan sjukvårdsutbildning.
    Dålig jämförelse du. En usk kan sätta nål i armen. Behövs ingen högskoleutbildning för det. Men jag kommer inte falla i din fälla och nedvärdera ssk. Jag anser förskollärare och ssk vara likvärdiga yrken. Ssk har däremot definitivt fått upp sin lönenivå betydligt. Efter åratal av gnäll över just hur underbetalda de är. Och fortsätter anse sig vara.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-15 08:40:16 följande:
    Ska du berätta för mig vad mina åsikter är? Vad roligt. Då kan väl du ha ett eget samtal i ditt huvud med dig själv och din fantasibild av mig. Lämna riktiga mig utanför dina påhitt. 

Nej, jag är inte sjuksköterska. Däremot går de en proper utbildning med reellt värde och har ett helvetes tufft jobb, åtminstone på mitt sjukhus, och bör därför självklart ha en lön som matchar det. Sjuksköterskor och poliser har arbetsuppgifter, arbetstider och en arbetsmiljö som motiverar högre löner. Dagisfröknar har det inte.
    Problemet är att du inte vet vad en förskollärare är. Det är uppenbart. 
    Ok du är inte ssk. Vill du påstå att du är läkare? Nej det är du inte. En läkare skulle inte uttrycka sig som du och vara avundsjuk på en lön på 32 700. Suck.
  • Anonym (Siri)
    Anonym skrev 2023-04-15 08:45:46 följande:
    Ok, men jag är inte sjukvårdsutbildad som sagt så ditt svar är inte relevant.
    Är inte utbildad i att ta hand om ungar heller men gör hellre det än att leka syrra. Tror att de flesta håller med om den slutsatsen.
    Det är en helt irrelevant jämförelse. Att ta hand om sjukdomar är inte enda anledning till att ha högre lön. Finns många yrken med hög lön som inte räddar liv. Man kan ha ansvar på andra sätt. 
  • Anonym (Siri)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-14 21:33:58 följande:
    Ingen bryr sig om dina poäng haha, vad sorgligt att du trodde du gjorde något genom att nämna det. Dina arbetsuppgifter och arbetsmiljö kräver ingen hög lön. Väldigt enkelt. 

Mina givande arbetsuppgifter har jag redan nämnt. Jag räddar liv. Vet du hur jag spenderade mitt måltidsuppehåll, inte matrast för sånt kul fick jag inte, förra veckan? Förutom de fyra avbrotten av kollegor som måste fråga om arbetsuppgifter då. Genom att se kollegor rulla förbi med de just uttagna organen på den tidigare högst levande, kännande människan med familj som älskar hen som vi försökte hjälpa några timmar tidigare. Men visst, vi måste ge er lika hög lön eftersom ni kramar barn och tvingas se deras uppskrapade knän. Ett skämt är det. 
    Ja men då kan du ju skriva vad du refererar till. För du jämför ju med ditt eget liv hela tiden. Vilka är "kollegor som rullar förbi med uttagna organ på människan ni försökt rädda" om du inte jobbar i sjukvården? Vad gör du där om du inte är usk ssk eller läkare. Är du transportör bara då? 
  • Anonym (Siri)
    Anonym skrev 2023-04-15 09:25:56 följande:
    Jag kan inte låta bli... men nu nedvärderar du en grupp människor själv!
    "Transportör bara"?

Drömmer

(Får tillägga att jag inte har en susning om hur organ till transplantationer transporteras, men nog f*n är de som utför jobbet viktiga. Deras kunskaper/utbildningar slår din dagisfröken sju dagar i veckan.)
    Så du tycker ett arbete som du inte vet om det existerar eller har en susning om vad det innebär är viktigare och deras kunskap och utbildning (som du inte heller vet vad den är) slår ett annat yrke som inte existerar. Bra då vet vi. Superintressant.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-17 02:47:22 följande:
    Ja, hör du inte hur brutalt hennes jobb är? De behöver gå med vinst! Vara snälla mot föräldrar! Jag har aldrig hört talas om så brutala arbetsvillkor.
    Anonym (Lärare) skrev 2023-04-16 15:19:41 följande:

Låt mig gissa, du är undersköterska med ett enormt mindrevärdeskomplex och akademikerförakt?

Nej. Jag finner det dock oerhört fascinerande att ni hör om hur ett riktigt svårt arbete funkar och läser in att folk med den arbetssituationen bara måste hata sina jobb enbart på grund av hur tufft det är. Säger väl rätt mycket om hur enkelt ni har det. 
    Ingen har hört om ditt oerhört svåra arbete eftersom du inte berättat vad ditt oerhört svåra yrke är. Och ingen läser in att någon med den arbetssituationen bara måste hata sitt jobb. Det är i din egen fantasivärld. Men berätta gärna någon gång vad ditt yrke heter 
    Dock har du redan avslöjat att du inte har någon akademisk utbildning. Att ha 32700 kr/ mån efter 12 år i ett yrke som kräver 3,5 års högskolestudier är nämligen en mycket låg lön jämfört med alla akademiska yrken och inget någon med sådan utbildning skulle vara avundsjuk på. Vad du tycker om yrket spelar faktiskt ingen roll. Det finns en anledning till att det behövs utbildad personal i förskolan och det är politiska beslut. Vill man att någon ska utbilda sig och arbeta med detta behöver man erbjuda en rimlig lön. Du får gärna lämna dina barn till outbildad personal, det står dig fritt att göra.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (Jag) skrev 2023-04-17 12:10:25 följande:
    Det "krävs" ingen högskoleutbildning alls och 30 k + i lön är alldeles för mycket. 
    Jo det krävs högskoleutbildning för att arbeta som förskollärare. Det är ju inget du bestämmer. Och du bestämmer inte heller att det är för mycket med 30k+. 
  • Anonym (Siri)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-17 15:54:52 följande:
    Nu är det andra personen i rad som utgår ifrån att jag måste hata mitt jobb utefter en beskrivning av en helt vanlig matpaus på mitt jobb. Jag har inte uttryckt att jag ogillar mitt jobb någonstans, tvärtom. Det bevisar hur dessa dagisfröknar reagerar på riktigt svåra jobb, det är så främmande och ofattbart för er att faktiskt ha utmanande jobb att alla med sådana arbetssituationer måste hata sina jobb. 

Som sagt, ska du hitta på saker finns det ingen anledning att prata med dig. Jag har inte sagt någonting om min utbildning, att TS tjänar för mycket eller att jag är avundsjuk på lönen. TS har en helt rimlig lön för sitt yrke och erfarenhet. Dessa nyexade människor med närmare 40k har inte en rimlig lön då de enbart är dagisfröknar. Det behövs folk till enkla jobb också men vi kan inte ge dagisfröknar och städare höga löner bara för att boosta ert ego. Jag kan motivera högre lön för poliser, sjuksköterskor, brandmän, advokater, läkare eller ledarpositioner (tyvärr tjänar inte alla dessa så mycket som de bör). Inte en enda människa i tråden har kunnat motivera vad i jobbet som dagisfröken som bör ge en hög lön. 

Nej, det finns ingen anledning för dagisfröknar att gå en 3-årig högskoleutbildning. Jag tror nog ni kan klura ut hur man leker med kottar, läser böcker om att vara snäll och tröstar Pelle för att han skrapade knät ändå. 

Generellt sett behöver lönen spegla utbildningsnivån men för dagisfröknar behövs inte denna utbildning och alla som gått kurser i pedagogik vet vilket flum det är så det är ingen utbildning att ta på allvar oavsett. Jag menar det finns ett masterprogram i genusvetenskap men jag får be till gudarna att ingen är dum nog att ge dessa människor ett öre för den höga utbildningen. Sedan är det bara att kolla i denna tråd vilka sorts människor som nu dras till yrket efter utbildningen och högre lönen. Inte den sortens människor vi vill ha nära våra barn. 
    Jösses du går verkligen in för det. För det första har jag inte sett någon skrivit att du hatar ditt jobb pga din matrast. Var har jag skrivit det? Det är du själv som tar upp den gång på gång.  Jag är inte heller någon förskollärare så du behöver inte adressera dina nedsättande kommentarer på mig. Jag har en helt annan utbildning och ett helt annat yrke. Vad jag inte förstår är hur man kan gå igång så på att nedvärdera en hel yrkeskår som är utbildade att ta hand om våra barns utveckling ända tills de är 6 år. DU tycker inte det behövs men många andra gör det och uppenbart Skolverket och hela det politiska etablissemanget. Vill man ha högskoleutbildad personal får man ge dem lön därefter. Varför ska de annars utbilda sig och vilka människor vill man ska jobba där. 
Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡