Anonym (normi) skrev 2023-04-17 15:54:52 följande:
Nu är det andra personen i rad som utgår ifrån att jag måste hata mitt jobb utefter en beskrivning av en helt vanlig matpaus på mitt jobb. Jag har inte uttryckt att jag ogillar mitt jobb någonstans, tvärtom. Det bevisar hur dessa dagisfröknar reagerar på riktigt svåra jobb, det är så främmande och ofattbart för er att faktiskt ha utmanande jobb att alla med sådana arbetssituationer måste hata sina jobb.
Som sagt, ska du hitta på saker finns det ingen anledning att prata med dig. Jag har inte sagt någonting om min utbildning, att TS tjänar för mycket eller att jag är avundsjuk på lönen. TS har en helt rimlig lön för sitt yrke och erfarenhet. Dessa nyexade människor med närmare 40k har inte en rimlig lön då de enbart är dagisfröknar. Det behövs folk till enkla jobb också men vi kan inte ge dagisfröknar och städare höga löner bara för att boosta ert ego. Jag kan motivera högre lön för poliser, sjuksköterskor, brandmän, advokater, läkare eller ledarpositioner (tyvärr tjänar inte alla dessa så mycket som de bör). Inte en enda människa i tråden har kunnat motivera vad i jobbet som dagisfröken som bör ge en hög lön.
Nej, det finns ingen anledning för dagisfröknar att gå en 3-årig högskoleutbildning. Jag tror nog ni kan klura ut hur man leker med kottar, läser böcker om att vara snäll och tröstar Pelle för att han skrapade knät ändå.
Generellt sett behöver lönen spegla utbildningsnivån men för dagisfröknar behövs inte denna utbildning och alla som gått kurser i pedagogik vet vilket flum det är så det är ingen utbildning att ta på allvar oavsett. Jag menar det finns ett masterprogram i genusvetenskap men jag får be till gudarna att ingen är dum nog att ge dessa människor ett öre för den höga utbildningen. Sedan är det bara att kolla i denna tråd vilka sorts människor som nu dras till yrket efter utbildningen och högre lönen. Inte den sortens människor vi vill ha nära våra barn.
Jösses du går verkligen in för det. För det första har jag inte sett någon skrivit att du hatar ditt jobb pga din matrast. Var har jag skrivit det? Det är du själv som tar upp den gång på gång. Jag är inte heller någon förskollärare så du behöver inte adressera dina nedsättande kommentarer på mig. Jag har en helt annan utbildning och ett helt annat yrke. Vad jag inte förstår är hur man kan gå igång så på att nedvärdera en hel yrkeskår som är utbildade att ta hand om våra barns utveckling ända tills de är 6 år. DU tycker inte det behövs men många andra gör det och uppenbart Skolverket och hela det politiska etablissemanget. Vill man ha högskoleutbildad personal får man ge dem lön därefter. Varför ska de annars utbilda sig och vilka människor vill man ska jobba där.