Inlägg från: Anonym (Puss!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Puss!)

700kr i löneförhöjning😡

Anonym (normi) skrev 2023-04-14 19:33:55 följande:
    Ja, alla vill ha hög lön. Så funkar det dock inte och det finns ingen anledning för dagisfröknar att ha hög lön. 
    Desto mer du skriver, desto mer förstår man att du har NOLL koll på yrket.

Denna dagisfröken har 1,7 på högskoleprovet, 250 högskolepoäng och 37 800:- i lön. Jag tar hand om det viktigaste vi har och formar framtidens människor. 

Nyfiken på ditt provresultat, högskolepoäng, lön och givande arbetsuppgifter? :)
  • Anonym (Puss!)
    Drottningen1970 skrev 2023-04-14 21:27:14 följande:
    Ja du beskriver ju just en fröken så vad är problemet. Man säger fröken om alla årskurser och just du verkar ju på förskola (dagis)
    Förstår inte problemet?
    Problemet är följande:

Innan 1998 fanns det ingen läroplan. Då kallades barnomsorg för daglig verksamhet - alltså dagis. På dagis arbetade dagisfröknar som inte hade någon slags utbildning överhuvudtaget. Fokus var omsorg och endast omsorg. Det var mycket brister på daglig verksamhet och det var väldigt lite pedagogik och små grupper.

1998 kom den första läroplanen - nu skulle även förskolan ha ett syfte och förbereda barnen inför skolan. I samband med läroplanen tillkom utbildningar för personal och daglig verksamhet bytte namn till förskola. Till en början var utbildningen på två år att bli förskollärare, men nu är den 3,5 år - 210 högskolepoäng. Det pedagogiska ansvaret vi förskollärare har är ofta övermäktigt och vi har stora grupper (ca 24 barn inom kommunen på 2-3 förskollärare). Vi har ett omsorgsansvar, men också ett ansvar att följa läroplanen (finns online för dig att läsa, reviderades senast 2018) och förbereda barnen inför skolan.

Det var alltså nu 25 år sen begreppet "dagisfröken" officiellt togs bort. Om du jämför med vad en dagisfröken faktiskt var, jämfört med vad en förskollärare är (se förklaring ovan) så kanske du förstår att det blir tråkigt för en förskollärare att bli kallad "fröken" och arbetsplatsen för "dagis" - jag själv har inget emot att kallas fröken både av barn och föräldrar, men det är uppskattat om folk som du ändå förstår varför vissa kanske inte uppskattar det och kan lite bas-kunskaper om vad som faktiskt sker inom förskolan och skolans värld.
  • Anonym (Puss!)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-14 21:33:58 följande:
    Ingen bryr sig om dina poäng haha, vad sorgligt att du trodde du gjorde något genom att nämna det. Dina arbetsuppgifter och arbetsmiljö kräver ingen hög lön. Väldigt enkelt. 

Mina givande arbetsuppgifter har jag redan nämnt. Jag räddar liv. Vet du hur jag spenderade mitt måltidsuppehåll, inte matrast för sånt kul fick jag inte, förra veckan? Förutom de fyra avbrotten av kollegor som måste fråga om arbetsuppgifter då. Genom att se kollegor rulla förbi med de just uttagna organen på den tidigare högst levande, kännande människan med familj som älskar hen som vi försökte hjälpa några timmar tidigare. Men visst, vi måste ge er lika hög lön eftersom ni kramar barn och tvingas se deras uppskrapade knän. Ett skämt är det. 
    Eftersom du inte vill svara på frågorna så gissar jag att de inte är något att hänga i granen.

Du verkar verkligen avsky ditt jobb. Du kanske borde byta till ett jobb där du får krama barn och plåstra om deras knän istället? Känns som att du skulle må bättre av det. Tycker synd om dig.
  • Anonym (Puss!)
    Drottningen1970 skrev 2023-04-14 21:59:09 följande:

Skulle alla dagar i veckan hellre ha en 1,2 eller 3 åring på 70 eller 80 talets dagis som, som du påpekar fokuserade på omsorg, vilket är exakt det som små barn behöver. Tyvärr alltså. 

Man behöver inte 240 högskolepoäng för att ge små barn det som de är i störst behov av. Trygghet, omsorg. Det är verkligen pärlor för små söta svin.

Tänk om vi istället för dyra högskoleutbildade i enorma barngrupper istället kunde halvera barngrupperna och få in helt vanliga kärleksfulla vuxna som kunde ge omsorg istället för onödig pedagogik till tvååringar. 

Vi förskollärare har fortfarande ett omsorgsansvar givetvis. Utöver det har vi ett pedagogiskt ansvar. Jag tror inte du inser hur mycket bilden på barn förändrats sen utbildning började ske inom förskolan - skulle du gjort det skulle du aldrig uttalat dig såsom du gjorde. Det är tack vare utbildning som bilden av barn har förändrats. Vem som helst kan inte heller längre komma in och arbeta med dina barn, utan det krävs vissa krav. Mina barn är det viktigaste jag har, och jag vill gärna att de ska spendera sina dagar med kompetent personal som har ett bra barnsyn. Så var det inte på 70 eller 80 talets dagis kan jag lova.
  • Anonym (Puss!)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-14 22:02:21 följande:
    Amen to that. Otroligt att långa högskoleutbildningar kastas bort på sådant. Finns inget behov för det.
    Skickar samma svar till dig: Vi förskollärare har fortfarande ett omsorgsansvar givetvis. Utöver det har vi ett pedagogiskt ansvar. Jag tror inte du inser hur mycket bilden på barn förändrats sen utbildning började ske inom förskolan - skulle du gjort det skulle du aldrig uttalat dig såsom du gjorde. Det är tack vare utbildning som bilden av barn har förändrats. Vem som helst kan inte heller längre komma in och arbeta med dina barn, utan det krävs vissa krav. Mina barn är det viktigaste jag har, och jag vill gärna att de ska spendera sina dagar med kompetent personal som har ett bra barnsyn. Så var det inte på 70 eller 80 talets dagis kan jag lova.

Men du verkar ha bestämt dig för att förskollärare är ett värdelöst yrke som valfri person på gatan skulle kunnat göra bättre, att all utbildning inom det är onödig och att lönen ska vara minimal - så varför försöker jag ens förklara för dig hur allt ligger till?

Dock är inte din önskan såsom verkligheten ser ut, så du kan fortsätta sitta där och hata ditt jobb samtidigt som du spottar och fräser åt förskollärare som mig. Tyck vad du vill, det rör mig inte i ryggen. Jag vet att mitt jobb är viktigt och otroligt betydelsefullt, och är väldigt nöjd med min utbildning. Även du förtjänar att känna yrkesstolthet - byt jobb.
  • Anonym (Puss!)
    Drottningen1970 skrev 2023-04-14 21:59:09 följande:

Skulle alla dagar i veckan hellre ha en 1,2 eller 3 åring på 70 eller 80 talets dagis som, som du påpekar fokuserade på omsorg, vilket är exakt det som små barn behöver. Tyvärr alltså. 

Man behöver inte 240 högskolepoäng för att ge små barn det som de är i störst behov av. Trygghet, omsorg. Det är verkligen pärlor för små söta svin.

Tänk om vi istället för dyra högskoleutbildade i enorma barngrupper istället kunde halvera barngrupperna och få in helt vanliga kärleksfulla vuxna som kunde ge omsorg istället för onödig pedagogik till tvååringar. 

Du byter ämne för övrigt. Du skrev "vad är problemet att jag säger fröken? Det är ju en fröken!" Jag skrev en lång förklaring till varför det är problematiskt för vissa att man säger just "fröken" och "dagis". Till mitt långa svar ger du denna respons och börjar prata om något helt annat.

Så för att återgå till frågan du ställde och fick svar på - förstår du nu problemet?
  • Anonym (Puss!)
    anonym2005 skrev 2023-04-16 21:11:57 följande:

Oj!
    Har ni inte begärt högre lön vid anställning?
     Jag är relativt nyexaminerad (examen 2021) förskollärare, jag började på 33 300 kr och nu byter jag jobb och kommun med ingångslön på 35000 kr.

Jag är nöjd! 

Gick in på 33 000:-, tog också examen 2021. Sa det redan innan: inte ens chans att jag lägger mig under! Och det gick hur bra som helst, inga problem att få jobb med den ingångslönen. Har också stigit till över 35 000:- nu. Vart i Sverige bor du? Jag bor i södra. Dock vet jag att jag ligger bland de högre lönerna på min arbetsplats. I Stockholm kan du absolut ligga runt 40-42 har jag hört från bekanta och kollegor.
Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡