Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

700kr i löneförhöjning😡

Jag är helt outbildad gällande barn och skola. Ändå jobbar jag i förskola och jag kan fortfarande verkligen inte förstå varför folk väljer att studera i flera år och ofta få höga CSN lån. Har även hört detta från en del Förskollärare att de ångrar utbildningen och lånen de fått ta pga det, helt onödigt. Helt vansinnigt för ett jobb alla "normala" vuxna människor klarar av. Förskollärare och barnskötare gör dagligen exakt samma sak som vi outbildade.  Enda skillnaden är utvecklingssamtal,  planering och liknande. Däremot förstår jag att de som jobbar som extra resurs för barn med särskilda behov behöver utbildning.  Även om jag ofta fått ta hand om även dessa barn UTAN utbildning. 
    Nej en lön på 30+ är extremt hög lön för det arbete de utför.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-17 08:36:26 följande:
    Ingen har hört om ditt oerhört svåra arbete eftersom du inte berättat vad ditt oerhört svåra yrke är. Och ingen läser in att någon med den arbetssituationen bara måste hata sitt jobb. Det är i din egen fantasivärld. Men berätta gärna någon gång vad ditt yrke heter 
    Dock har du redan avslöjat att du inte har någon akademisk utbildning. Att ha 32700 kr/ mån efter 12 år i ett yrke som kräver 3,5 års högskolestudier är nämligen en mycket låg lön jämfört med alla akademiska yrken och inget någon med sådan utbildning skulle vara avundsjuk på. Vad du tycker om yrket spelar faktiskt ingen roll. Det finns en anledning till att det behövs utbildad personal i förskolan och det är politiska beslut. Vill man att någon ska utbilda sig och arbeta med detta behöver man erbjuda en rimlig lön. Du får gärna lämna dina barn till outbildad personal, det står dig fritt att göra.
    Det "krävs" ingen högskoleutbildning alls och 30 k + i lön är alldeles för mycket. 
Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡