-
Ja det är du det. Jag pratar generellt och inte individuellt.Anonym (jaha) skrev 2023-05-11 20:05:13 följande:Det tycker inte jag, jag skulle hellre ta tex en örfil än 5 års svek, lögner och manipulation vilket dag i veckan som helst. Även våld är relativt och i många olika skepnader. En örfil gör ont en liten stund, 5 års bortkastad tid kan jag aldrig få tillbaka. -
Fast generellt otrohet är inte oacceptabelt som jag sa så är våld alltid oacceptabelt så det var ingen bra exempel. Otrohet och annan så kallad sexuell omoral har med åren blivit mer och mer acceptabelt i samhället. Om du tänker dig tillbaka tillräckligt långt i tiden så kunde det ju till och med vara dödstraff på otrohet!Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 10:37:07 följande:Jag tror faktiskt att det även gäller generellt. De enda som verkar tycka otrohet är acceptabelt är de som varit otrogna själva. -
Det går inte att säga att det är oacceptabelt heller, vilket var min poäng att det har blivit mer och mer acceptabelt, vilket jag menade med att för längesen till och med dödsstraff, men med åren har otrohet blivit alltmer acceptabelt. Menade givetvis inte att allt som vi inte har dödstraff på idag är acceptabelt. Mord är oacceptabelt fortfarande, det har vi nolltolerans mot i samhället, som allt våld vilket var min poäng. Samma sak går inte att säga om otrohet, som ju blivit alltmer acceptabelt genom åren.Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 13:35:33 följande:Ja VISSA människor tycker otrohet är acceptabelt men det är absolut inte generellt. Hade det varit så hade man ju inte smygit med det, då hade man ju gjort det öppet, varför smyga med något som är accepterat?. Att vissa sen kan tänka sig fortsätta leva med en otrogen person betyder ju inte att beteendet är acceptabelt, för då ställs det ju oftast krav på att personen slutar bete sig som ett rövhål. Det är ju väldigt väldigt få som fortsätter vara i en relation med en person de vet kommer fortsätta vara otrogen.
Så nej, otrohet är absolut inte accepterat, inte ens av de som själva är otrogna för hur många av dem tror du skulle acceptera att deras partner gjorde likadant? Inte så många va?
Vi har inte dödsstraff på mord heller längre, men det betyder inte att mord är accepterat. -
Det är ändå inte oacceptabelt som våld är. Det är inte samma sak som att det generellt är oacceptabelt, för vi har inte längre den synen på otrohet i samhället utan det har blivit alltmer acceptabelt, vi vill inte längre straffa människor som är otrogna till exempel. Inte ens socialt är det samma sak som hur man förr behandlade någon som man vet varit otrogen mot sin fru eller man. Folk bryr sig inte.Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 14:17:46 följande:Det är väl klar att det går att säga att det är oacceptabelt, för trodde man att det var accepterat så skulle man inte smyga med det. Dessutom vill ju de flesta av de som gör så inte alls att deras partner gör likadant mot dem och det talar ju inte heller för att det skulle vara accepterat.
Bara för att vissa människor är egoistiska och gör saker de vet är fel mot andra som de absolut inte skulle tolerera gjordes mot dem betyder inte att deras beteende är acceptabelt, det är det absolut inte. Det har alltid funnits och kommer förmodligen människor som tycker det är ok för dem att göra saker mot andra som de själva inte accepterar görs mot dem. Men det betyder inte att deras beteende är accepterat.
Din poäng haltar kraftigt för vi har inte dödstraff för mord eller misshandel heller men du säger ju själv att det är oacceptabelt. Att dödstraff inte längre används i de flesta länder har inte ett dugg med att man tycker beteende är acceptabelt. Anledningen till att dödstraff inte används är för att undvika att ha ihjäl människor som sen visar sig vara oskyldiga.
Och det sa jag också, att jag menar inte att allt vi inte har dödsstraff på är acceptabelt. Det jag menar är att otrohet är inte oacceptabelt som det var förr, utan har blivit mer och mer acceptabelt genom åren. Förr i tiden var det ju nolltolerans, även när dödsstraffet var borta, men går du tillräckligt långt tillbaka så hade vi till och med dödsstraff. Bara för hundra år sedan var det annorlunda, även utan dödstraffe, men otrohet har genom åren blivit mer och mer acceptabelt. -
Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 15:01:10 följande:Enlig dig ja för du tycker ju otrohet är acceptabelt. Men alla resonerar inte som du görDet var du som av frågade vad jag tycker, själv tyckte jag det var irrelevant.
Alla resonerar inte som du heller. Folk bryr sig som sagt inte så mycket. De är inte dagligen inne och propagerar emot otrohet i alla trådar om ämnet. -
Jag har inte påstått att min åsikt gäller alla, det var du som drog in min åsikt i det hela. Jag förklarade att otrohet har i samhället blivit mer och mer acceptabelt genom åren, både juridiskt och socialt.Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 15:27:22 följande:Japp och nu har du förklarat vad du tycker och du har all rätt till din åsikt.
Däremot blir det konstigt när du börjar påstå att dina åsikter skulle gälla majoriteten men kan inte svara på varför man då smyger med det och om alla som gör så är ok med att deras partner gör likadant? -
Det får du faktiskt fråga den som gör så.Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 15:52:16 följande:Ok, så varför smyger man med det då?
Och varför vill man inte att ens partner gör likadant?
Det här har ingenting att göra med hur vi ser på otrohet generellt i samhället. -
Oavsett om man väljer att smyga eller vara öppen så har otrohet blivit mer acceptabelt i samhället med åren. Det förändras ju inte av att det fortfarande finns nackdelar med att bli upptäckt.Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 16:20:26 följande:Nja, det är ju du som säger att otrohet blivit accepterat, men det rimmar ju illa med att man smyger med det. Om otrohet är så accepterat så finns ju ingen anledning att smyga med det för varken sin partner eller samhället. -
Accepterat är verkligen inte samma sak som inga nackdelar, vilken konstig logik. Finns väl massor som är accepterat men som kan för med sig vissa eller en hel del nackdelar. Otrohet är oavsett nackdelar, fortfarande mer acceptabelt idag än förr, och har blivit mer och mer, så nej det är alltså inte längre generellt oacceptabelt.Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 17:28:16 följande:Om det vore accepterat skulle det ju inte finnas några nackdelar med att det upptäcks. Att det blir nackdelar beror ju på att det INTE är accepterat -
Det ÄR mer acceptabelt med otrohet idag än vad det var förr, även om folk fortfarande smyger med sina otroheter. MER acceptabelt, inte HELT accepterat av alla. Alltså inte oacceptabel vilket är vad jag sa emot.Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 18:09:42 följande:Det är snarare din logik som är konstig eftersom du hävdar att något är accepterat men man behöver ändå smyga med det för att det inte ska få nackdelar.
Saker som är accepterade av samhället brukar man inte behöva smyga med inför andra, hela anledningen till varför man smyger med det är för att man VET att det inte alls är accepterat. Och hela anledningen till varför det får negativa konsekvenser när det avslöjas är just för att det INTE var accepterat. -
Tecum skrev 2023-05-12 18:51:30 följande:Stämmer inte, det var mycket mer accepterar med manlig otrohet förr, i synnerhet i högre kretsar. Inte sällan var kungen och andra makthavare ett "föredöme". Att ha en älskarinna var närmast ett tecken på status och inget som förstörde en karriär eller ens äktenskapet. Straffen för hor gällde bara redan utsatta grupper som skulle fortsätta tryckas ner.
Kvinnlig otrohet var däremot big no-no och där har toleransen ökat medan manlig otrohet idag ses som värre än kvinnlig. Kvinnor är ju som bekant offer för männens patriarkala övermakt..., men oacceptabelt är inte otrohet i dagens läge, verkligen inte. Men eftersom du tar upp att straffen inte gällde alla så gäller de ju idag ingen. Alltså om vi ska titta på det så är ju otrohet mer acceptabelt idag än förr, för alla.
Möjligt att kvinnor kommer undan med det lättare än männen, men det beror nog också på kretsar.
-
Fråga en barnpsykolog hur mycket som är lämpligt att berätta.Alex 888 skrev 2023-10-11 23:22:59 följande:Hej på er alla jag har skrivit förut om min resa med min otrogen fru , nu har jag skilts mig after 6 månader betänketid, har försökt att lära mig att leva med den men det går absolut inte. Alla som har skrivit i min råd hjälpt mig väldigt mycket och har fått styrka från era ord att tar beslutet .
hon haft Sista önskar att jag inte berättar for våra barn men jag har stor känsla att göra det , vad tycker ni ?ska jag låtar blir att berätta till alla , och tycker ni att konsekvenserna blir för barnen, jag vill bara deras bästa .
tack
-
Personen har ju gett svaret, det är fantasier framgår i inlägget du citerar. Vilket betyder att det inte är verklighet. Vilket betyder att svaret på den frågan är nej.Anonym (jaha) skrev 2023-11-10 16:06:45 följande:Jätteintressanta teorier om andras "störningar" men du ger inget svar på frågan om du själv varit otrogen och inte riktigt vill att nån får reda på det
-
Nej personen skrev inte om SINA fantasier, utan svarade att det som föregående skribent skrev om h*n är fantasier.Anonym (jaha) skrev 2023-11-10 16:37:18 följande:Nja, fantisera kan man ju göra om vad som helst, det skulle ju lika väl kunna vara fantasier som sitt tidigare sneknullande. Så jag tycker vi låter henne/honom svara på den frågan själv. -
Du som så gärna vill förklara ords betydelse, vad betyder rättfärdiga?Anonym (jaha) skrev 2023-11-14 14:42:39 följande:Bra då har vi fått svar på den frågan, check!
Att kritisera är INTE detsamma som att demonisera och förståelse är INTE samma sak som acceptans.
Att rättfärdiga en felaktig handling genom att jämföra det med en värre handling är väldigt dumt för det är som att säga att det är ok att bryta benet av någon för det kunde ju ha varit nacken... ja det ena är värre än det andra men BÅDA är fel. -
Jag frågade inte om ordet relativisering, utan om ordet RÄTTFÄRDIGA, vad betyder det?Anonym (jaha) skrev 2023-11-14 15:03:22 följande:Enkelt.... om Kalle medvetet bryter benet av Lasse och någon börjar babbla på om att det faktiskt hade varit värre om det hade varit nacken så rättfärdigar personen Kalles agerande genom att försöka få det att framstå som bättre genom att jämföra det med något värre och totalt ignorera det faktum att både bryta benet av folk ELLER nacken är fel.
sv.wikipedia.org/wiki/RelativiseringRelativisering är resultatet av att relativisera, alltså att sätta saken som granskas i relation till något annat istället för att bedöma saken enskilt. Relativiseringen kan vara en produkt av den filosofiska ståndpunkten relativism såväl som att vardagligt ha satt något i relation till något annat, ofta för att göra en prioritering möjlig.
Relativisering kan, som all annan argumentation, användas för att rättfärdigt eller orättfärdigt ge tyngd åt ett argument. Det är att betrakta som ett direkt argumentationsfel om jämförelsen görs mot något som är ovidkommande för den egentliga frågan, men relativiseringen kan lika gärna vara fullt legitim. Den eller de som favoriserar den utsatta argumentationen kan, rättfärdigt eller orättfärdigt, kalla relativiseringen för en härskarteknik som går ut på att förringa de problem som drabbar motståndaren genom att ta upp andra större problem, mer eller mindre ovidkommande. Att benämna något en härskarteknik kan i sig vara en härskarteknik.
Märkligt att sånt öht ska behöva förklaras för en vuxen människa. Det är sånt man normalt lär sig på dagis... typ, nej Olle det är inte ok att kasta sand i ansiktet på kompisen bara för att det hade varit värre med sten
-
Men det var heller inte vad jag frågade, jag frågade vad rättfärdiga betyder, det ordetAnonym (jaha) skrev 2023-11-14 16:17:53 följande:Och jag svarade med att man använder relativisering FÖR ATT rättfärdiga. Men det låtsades du såklart inte förstå