Inlägg från: Anonym (Studentmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Studentmamma)

Hur göra med gäster som inte kan komma

Vår dotter tar studenten i juni.
    Vi har liten bekantskapskrets och står i valet hur vi ska göra. De som kan komma på student-utspringet vid skolan kan inte komma hem till oss efter på mottagning pga av att vi har ett husdjur (hund som kan uppföra sig och aldrig skadat någon). De kan heller inte sitta ute i vår trädgård pga detta. Jag förstår inte varför det inte går i trädgården egentligen men vet sedan tidigare att de har bestämda åsikter. De säger att en av dem har allergi men vet även att de inte uppskattar djur.

Undrar nu om vi borde ordna något på annan plats? Restaurang? Vill inte att det ska se snålt ut eller att vår dotter ska få dåligt minne av sin student. Alla andra verkar ha mottagning i hemmet. 

• Svar på tråden Hur göra med gäster som inte kan komma
  • Anonym (Studentmamma)
    Anonym (ööö) skrev 2023-04-15 06:33:09 följande:

Fråga dottern. Är det viktigt för henne att just de gästerna kan vara med = ordna annan lokal. 
    Är det viktigt för henne att vara just hemma = acceptera att inte alla gäster kan komma. 

Vad andra gör spelar väl egentligen ingen roll? 

Jag förstår det där med hund. Min partner är superallergisk och därför åker vi inte till vissa släktingar, för att de har hund. 

Det är våra enda gäster. Om vi inte ordnar något blir det bara vi föräldrar och dottern. Känns svårt att komma på vad man ska boka istället. På kvällen ska hon ut med vänner och på dagtid finns inga restauranger öppna förutom lunchrestauranger och cafeer med liten yta.
  • Anonym (Studentmamma)
    Limajo skrev 2023-04-15 06:42:53 följande:

Det finns väl andra alternativ också, särskilt om ni inte är så många. Picknick i en park?

Har haft det som plan men dottern är orolig för hur vi gör om det blir dåligt väder. Eventuellt får det bli så att vi tar med bubbel och fina glas och bara skålar för henne på stående fot. Sedan äter vi i familjen en finare lunch hemma. Vill göra det till en minnesvärd dag. 
  • Anonym (Studentmamma)
    Anonym (...) skrev 2023-04-15 07:32:12 följande:

Skaffa hundvakt?

De kommer inte ändå pga att hunden varit här. Ska jag vara ärlig så tror jag att det ligger något annat bakom. Magkänsla. De är allmänt svåra så inget jag kan ta upp. Min man vägrar. Det är hans släkt. 
  • Anonym (Studentmamma)
    Anonym (hopp) skrev 2023-04-15 07:39:24 följande:

Tycker det låter bra att skåla på stående fot. Tror det viktiga för er dotter är just ni, hennes föräldrar, sen kommer säkert gänget av kompisar förbi när ni är hemma och sen drar hon vidare. Jag minns bara bitar av min egen student eftersom jag var inte helt nykter. Hon vet ju om hur problematiskt det är annars med just de här andra ni umgås med så hon blir väl knappast besviken att det än en gång är problematiskt. 

Tack snälla.
    Det låter kanske som en oväsentlig sak för många men är en viktig händelse för mig som jag vill göra så bra som möjligt. 
Svar på tråden Hur göra med gäster som inte kan komma