• Lurfi

Kristaller!

Hej alla! Jag är ny på forumet och har läst en del trådar om kristaller men här kommer en  ny med kanske en ny fråga - har inte hittat innan iaf.

Jag fick kristallsjukan ffg för ett drygt år sedan men den  gick över efter besök på akuten o epleys manöver - tog några dagar.

Nu för ca 1 månad sedan slog den  till med FULL KRAFT. Jag besökte sjukgymnast som inte vågade göra manöver på mig eftersom jag lider av PTSD. Besökte sedan sjukgymnast på VC som bara konstaterade att kristallerna i olag satt på höger sida. Han diagnostisirade aldrig i vilken båggång de var i olag utan gav mig en  manöver som inte är så jobbig som fokuserar på mellersta båggången. Jag gjorde igår och blev efter ett par timmar sämre än  jag NÅGONSIN varit.

Efter denna långa redogörelse har jag en fråga: är det normalt att man blir GALET dålig i flera timmar efter den manöver man fått eller kan det vara så att sjukgymnasten kanske borde ha konstaterat VILKET båggång som var drabbat.

Att få tid hos ÖNH är ju i stort sett omöjligt - Fortnox är ju bara förnamnet.

Känner mig rätt desperat - tar tacksamt emot input på detta hur jag ska göra.

• Svar på tråden Kristaller!
  • Mortiscia80

Det finns lätta övningar som du kan göra själv, helt ofarliga. Den jag brukar använda heter Epleys, se länk nedan. Och ja, du kan reagera i efterhand eftersom kristallerna kan hamna i något annat läge efteråt.

När jag har haft kristallsjuka är det ingen som brytt sig om att kolla vilken sida det suttit på utan man har gjort övningar för att få dem i läge och sedan har det inte varit mer med det.

www.yrsel.com/ywp/godartad-lagesyrsel-botande_ovningar/

• Lurfi

Jo men tänkte: ska man bli SÄMRE flera timmar efter att man gjort övningen? Han ville inte ge mig Epleys...

• Mortiscia80
    Lurfi skrev 2023-04-15 09:03:55 följande:

Jo men tänkte: ska man bli SÄMRE flera timmar efter att man gjort övningen? Han ville inte ge mig Epleys...

Ja det kan man som sagt bli.
  • Guldnovan

Tycker det du skriver låter märkligt faktiskt. Varför skulle sjukgymnasten inte våga pga din ptsd? Det har inget med varandra att göra. Jag och mamma har varsin variant. Hennes går aldrig riktigt över och hon är yr nästan dagligen med värre attacker då och då. Jag får en kraftig attack några ggr om år då jag kräks och tar mig inte ur sängen. Mellan attackerna ingenting. 
    Övningarna är jobbiga för båda. 

• Cookieh

Jag förstår inte, varför kan du inte göra Epleys för att du har PTSD? Jag har haft kristallsjukan flera gånger och gör numera Epleys själv. Det är det enda som fungerar på mig.

• Cookieh
    Cookieh skrev 2023-04-15 15:59:38 följande:

Jag förstår inte, varför kan du inte göra Epleys för att du har PTSD? Jag har haft kristallsjukan flera gånger och gör numera Epleys själv. Det är det enda som fungerar på mig.

Tillägg: det finns många bra videor på Youtube som visar hur du kan göra Epleys själv.
  • Lurfi

2 sjukgymnaster i rad har inte vågat sig på det med tanke på att det evt kan trigga igång PTSDn, de rekommenderar en annan  manöver som jag gjort. Sen handlar det tydligen om vilken båggång som är drabbad - vilken manöver som ska funka och det vet de ju inte utan att framkalla yrseln o kolla ögonrörelserna, inte heller det har de vågat sig på. Epleys funkar tydligen bäst på de bakre båggångarna medan den jag fått funkar för de mellersta båggångarna. Ack ja, blir nog bra till slut - tack för engagemang!

Svar på tråden Kristaller!