Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Köpa in sig i hus

Vänta, menar du att han äger ett hus som är värt mer än 12 miljoner...? Är detta värderat av mäklare eller vem har satt summan?

• Anonym (F)
    Anonym (Risker) skrev 2023-04-15 21:02:18 följande:
    Mina boendekostnader blir ungefär samma som för den bostaden jag har idag. Kanske lite mindre till och med pga ingen amortering och han har erbjudit sig att betala omkostnader så som el, sophämtning osv. Och hur delar man upp kostnaderna om han fortsätter äga huset själv? Dessutom vill vi båda att jag ska känna att det är lika mycket mitt som hans. 
    Om du ska bo där utan att äga så kan man titta på löpande kostnader, dvs el, internet, vatten, sophämtning, uppvärmning och din del av lån/amortering för huset per månad. Fler kostnader kommer jag inte på, men du förstår poängen.

En sak till, om ni går isär så blir det väldigt mycket enklare om han slipper köpa ut dig.
  • Anonym (F)
    Anonym (Risker) skrev 2023-04-15 21:14:11 följande:

Nu amorterar han inte men det låter ju helt sjukt Att amortera på ett lån som inte är ens eget. ränta absolut, men inte amortering. 

Känns som att det skulle vara väldigt opersonligt att bo ihop genom att bara betala in sig i hans omkostnader. Vad händer tex om huset behöver renoveras. Ska han betala allt det? Jag kan ju inte lägga pengar på ett hus som inte är mitt. Och såna beslut vill jag gärna vara med och ta. 

Nej det är inte alls sjukt. Det är vad huset kostar per månad, ska du bo där så ska ni väl dela husets utgifter?

Ja om han äger huset själv och det behöver renoveras skulle jag förvänta mig att han betalar reparationer för SITT hus själv.

En annan fråga, har du tagit reda på om du skulle få låna fyra miljoner?
  • Anonym (F)
    Anonym (Risker) skrev 2023-04-15 21:26:20 följande:

Ja det ser ljust Ut med lånet om man ser till husets värde Och min inkomst. Men har inte sökt skarpt lånelöfte än. Vill vänta med det tills vi Är säkra på Att vi vill det. 

tycker Det låter krångligt att betala till honom för omkostnader. Blir ju inte vårt hem på samma sätt då. Har nog hellre lite sämre ekonomi än honom än att känna mig inneboende i hans hem. 

Ett annat alternativ är att sälja hans hus och köpa ett gemensamt som är Lite billigare men han vill gärna bo kvar Vilket jag förstår. Det är också därför han är snäll och låter mig köpa mig in billigare än faktiska värdet. Men funderar på om jag skulle kunna äga typ 30% och låna mindre 

hur funkar det rent praktiskt med lånen? vi Kommer ju ha olika stora lån. Men antar det behöver vara samma bank? 

Försöker verkligen inte spräcka din bubbla men du kommer alltid vara inneboende i hans hus även om du köper in dig. Ska man flytta ihop rekommenderar jag att man skaffar ny bostad tillsammans.

Ni måste inte ha lån hos samma bank, ni har ju två egna lån då. Prata med din bankman också, du behöver inte ansöka om lånelöfte men det kan vara bra att prata siffror ändå. Såvitt jag vet tittar man inte på husets värde alls utan bara din inkomst, dvs kommer du att ha råd med det samtidigt som du kan leva drägligt, och det är banken som avgör om de anser att du har råd. Fyra miljoner är mycket pengar, räntorna ligger högt just nu och jag undrar vad du har för inkomst om du tror att du ska få det lånet ensam.

Ang. att dela på kostnaderna är det inte alls krångligt. Man tittar på vilka räkningar som kommit in och delar dem sinsemellan, eller om du swishar över en summa, kanske en fast årssumma utslaget per månad då, eller om du står för alla matkostnader, eller någon annan lösning. På ett eller annat sätt måste du ju vara med och betala övriga utgifter oavsett om du köper in dig i huset eller inte så "krångligt" blir det väl oavsett, bara en kostnad som antingen går till honom eller till en bank.
  • Anonym (F)
    Anonym (Risker) skrev 2023-04-15 21:28:02 följande:
    Jag går ju in med 2 miljoner kontant och min del av huset skulle vara värd m än 6 miljoner.men amorteringen räknas väl på husets fulla värde och lån? 
    Amorteringen bygger på storleken på lånet du eventuellt skulle ta. Banken bryr sig inte om husets värde i det läget. Det de bryr sig om är summan du lånar, återbetalningstid, ränta samt att ni kommer överens om hur mycket du ska amortera per månad utifrån allt detta.
  • Anonym (F)
    Anonym (2 mille) skrev 2023-04-15 22:20:19 följande:

Varför dra på dig så stora kostnader för ett lån på 4 mille??

Bättre att du köper en mindre % sv huset för dina 2 miljoner kontant.

Sedan delar ni på löpande utgifter och ev att du betalar en liten hyra.

Det gör ju att du får mer pengar över i vardagen som du kan spara och ha till nöjen till er.

Behöver ni renovera betalar ni utifrån procent som ni äger. Skulle ni dela på er får han betala tillbaka dina 2 miljoner.

Känns superdumt att ta ett stort lån i ett läge där det inte behövs. Han tjänar ju också på att du inte måste stå och betala in en massa ränta till banken varje månad. De pengarna kan ni göra roligare saker för!

Om han ändå ska köpa ut ts med två miljoner tillbaka senare, varför då köpa in sig öht? Då kan väl ts bara betala "en liten hyra" oavsett.
  • Anonym (F)
    Anonym (2 mille) skrev 2023-04-15 22:29:21 följande:
    Om hon vill känna att hon äger en del av huset förstås och vara med och bestämma saker om det.

Han skulle ju bara betala tillbaka de 2 mille plus lite extra för höjt värde pga renoveringen OM de går isär men det är väl inget de planerar för.
    Ja men jättestor bestämmanderätt ts skulle ha med en handfull procent.... Inte ens en sjättedel skulle hon äga som mest.
  • Anonym (F)
    Anonym (2 mille) skrev 2023-04-15 23:50:58 följande:
    Alltså bestämmanderätten sitter ju inte i ägandet per se, utan vad hon och mannen kommer överens om.

Vad säger att han kommer bestämma mer än henne oavsett ägarskap?

Mitt tips var till ts, att slippa sitta och betala flera tusen i bara ränta till banken varje månad. De pengarna kan hon och han göra roligare saker för. Enligt ts har han knappt lån så bor billigt i huset som det är.

Om du tycker mitt tips är dåligt är det helt ok. Alla har inte samma åsikter och det är väl bra. Då får ts lite olika förslag och hon och mannen kan göra vad de anser bäst för dem. 
    Om man vänder på det så här: om han är ok med att ts bestämmer lika mycket som honom om de bor ihop så behöver hon inte köpa in sig med en enda krona. Antingen har de lika stor bestämmanderätt oavsett procent, eller så har de inte det. I första läget behöver ts inte köpa in sig, i det andra borde hon äga 50 procent för att slippa diskussioner.

Jag lägger ingen värdering i ditt förslag, jag pratar om en helt annan aspekt.
  • Anonym (F)
    Anonym (Va) skrev 2023-04-16 09:27:19 följande:

Det lustiga med denna tråd är att det för ett tag sen var en tråd där kvinnan ägde hela huset själv med inte så stora lån.

Då var det ekonomiskt GALET att låta mannen köpa in sig enligt FL;  hon skulle i princip riskera sitt hus, sin framtid, alla pengar och all sin trygghet.

Nu äger mannen huset med låga lån. Och enligt samma forum är det då ekonomiskt GALET att som kvinna köpa in sig.

Det går inte ihop.

Det gäller två olika situationer, har inte med kön att göra. Oavsett kön så är det "galet" att köpa in sig i en existerande bostad utan det bästa är att köpa något gemensamt så båda har samma ekonomiska ingång och samma rättigheter om man går isär. Att låta någon köpa in sig innebär per definition att man inte längre har rätt till sitt eget boende på samma sätt, om något skulle hända.
Svar på tråden Köpa in sig i hus