Köpa in sig i hus
Vänta, menar du att han äger ett hus som är värt mer än 12 miljoner...? Är detta värderat av mäklare eller vem har satt summan?
Vänta, menar du att han äger ett hus som är värt mer än 12 miljoner...? Är detta värderat av mäklare eller vem har satt summan?
Nu amorterar han inte men det låter ju helt sjukt Att amortera på ett lån som inte är ens eget. ränta absolut, men inte amortering.
Känns som att det skulle vara väldigt opersonligt att bo ihop genom att bara betala in sig i hans omkostnader. Vad händer tex om huset behöver renoveras. Ska han betala allt det? Jag kan ju inte lägga pengar på ett hus som inte är mitt. Och såna beslut vill jag gärna vara med och ta.
Ja det ser ljust Ut med lånet om man ser till husets värde Och min inkomst. Men har inte sökt skarpt lånelöfte än. Vill vänta med det tills vi Är säkra på Att vi vill det.
tycker Det låter krångligt att betala till honom för omkostnader. Blir ju inte vårt hem på samma sätt då. Har nog hellre lite sämre ekonomi än honom än att känna mig inneboende i hans hem.
Ett annat alternativ är att sälja hans hus och köpa ett gemensamt som är Lite billigare men han vill gärna bo kvar Vilket jag förstår. Det är också därför han är snäll och låter mig köpa mig in billigare än faktiska värdet. Men funderar på om jag skulle kunna äga typ 30% och låna mindre
hur funkar det rent praktiskt med lånen? vi Kommer ju ha olika stora lån. Men antar det behöver vara samma bank?
Varför dra på dig så stora kostnader för ett lån på 4 mille??
Bättre att du köper en mindre % sv huset för dina 2 miljoner kontant.
Sedan delar ni på löpande utgifter och ev att du betalar en liten hyra.
Det gör ju att du får mer pengar över i vardagen som du kan spara och ha till nöjen till er.
Behöver ni renovera betalar ni utifrån procent som ni äger. Skulle ni dela på er får han betala tillbaka dina 2 miljoner.
Känns superdumt att ta ett stort lån i ett läge där det inte behövs. Han tjänar ju också på att du inte måste stå och betala in en massa ränta till banken varje månad. De pengarna kan ni göra roligare saker för!
Det lustiga med denna tråd är att det för ett tag sen var en tråd där kvinnan ägde hela huset själv med inte så stora lån.
Då var det ekonomiskt GALET att låta mannen köpa in sig enligt FL; hon skulle i princip riskera sitt hus, sin framtid, alla pengar och all sin trygghet.
Nu äger mannen huset med låga lån. Och enligt samma forum är det då ekonomiskt GALET att som kvinna köpa in sig.
Det går inte ihop.