Inlägg från: Anonym (Va) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va)

Köpa in sig i hus

Anonym (F) skrev 2023-04-15 21:34:47 följande:
    Försöker verkligen inte spräcka din bubbla men du kommer alltid vara inneboende i hans hus även om du köper in dig. Ska man flytta ihop rekommenderar jag att man skaffar ny bostad tillsammans.

Ni måste inte ha lån hos samma bank, ni har ju två egna lån då. Prata med din bankman också, du behöver inte ansöka om lånelöfte men det kan vara bra att prata siffror ändå. Såvitt jag vet tittar man inte på husets värde alls utan bara din inkomst, dvs kommer du att ha råd med det samtidigt som du kan leva drägligt, och det är banken som avgör om de anser att du har råd. Fyra miljoner är mycket pengar, räntorna ligger högt just nu och jag undrar vad du har för inkomst om du tror att du ska få det lånet ensam.

Ang. att dela på kostnaderna är det inte alls krångligt. Man tittar på vilka räkningar som kommit in och delar dem sinsemellan, eller om du swishar över en summa, kanske en fast årssumma utslaget per månad då, eller om du står för alla matkostnader, eller någon annan lösning. På ett eller annat sätt måste du ju vara med och betala övriga utgifter oavsett om du köper in dig i huset eller inte så "krångligt" blir det väl oavsett, bara en kostnad som antingen går till honom eller till en bank.
    Det första är ju verkligen inte sant.

Jag ägde ett hus ensam som min man köpte till 50% av mig när vi bott ihop ett tag. Vi ser oss i högsta grad som gemensamma ägare här, ingen av oss känner oss som en inneboende.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Karin) skrev 2023-04-15 21:36:26 följande:

JAg väljer bort all ekonomi och säger så här.

Att flytta in i någons hem gör att du aldrig riktigt kommer att känna dig som hemma.
    Bara det.

Jag har gjort det. Det kändes som att jag var inneboende ändå.

Det är din bild. 

Min man flyttade in i mitt hus och köpte hälften. Ingen av oss känner oss som inneboende här. Men vi renoverar ihop och bestämmer lika mkt om allt hemma.
  • Anonym (Va)

Det lustiga med denna tråd är att det för ett tag sen var en tråd där kvinnan ägde hela huset själv med inte så stora lån.

Då var det ekonomiskt GALET att låta mannen köpa in sig enligt FL;  hon skulle i princip riskera sitt hus, sin framtid, alla pengar och all sin trygghet.

Nu äger mannen huset med låga lån. Och enligt samma forum är det då ekonomiskt GALET att som kvinna köpa in sig.

Det går inte ihop.

• Anonym (Va)
    Anonym (F) skrev 2023-04-16 11:00:28 följande:
    Det gäller två olika situationer, har inte med kön att göra. Oavsett kön så är det "galet" att köpa in sig i en existerande bostad utan det bästa är att köpa något gemensamt så båda har samma ekonomiska ingång och samma rättigheter om man går isär. Att låta någon köpa in sig innebär per definition att man inte längre har rätt till sitt eget boende på samma sätt, om något skulle hända.
    Det gäller samma läge och har absolut med kön att göra.

Jag håller på inget vis med dig om att det är galet att köpa in sig i befintlig bostad, så länge som det görs med juridisk hjälp så bådas rättigheter blir desamma.

Det kanju faktiskt vara så att huset man har är bättre än andra hus på marknaden över en överskådlig framtid.
  • Anonym (Va)
    EpicF skrev 2023-04-16 11:38:49 följande:
    Så länge hon inte amortera på det bostadslånet hon måste ta så är det ingen investering. Dem dagen de säljer eller ev gör isär kommer ts sitta med en lån på 4 miljoner till ett hus hon inte längre har eller har rätt till. 
    Hon är ju dock ägare till 50% på huset pch då får de ju värdera och sälja det då.
  • Anonym (Va)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-04-16 10:49:19 följande:
    Sarkastiskt inlägg, men det sätter absolut fingret på att män och kvinnor inte beaktas lika i samhället.

"Män är förövare och kvinnor är offer"-mentaliteten sitter så otroligt djupt rotad i vårt DNA att det är löjligt.
    Verkligen så. I båda de här trådarna har svar från de som svarar gått ut på att en dag kommer mannen blåsa henne, så hur ska hon göra då.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Karin) skrev 2023-04-16 12:25:42 följande:
    En bild som jag delar med många. 
    Men bra, grattis.
    Det skulle ju bli en ruskig massa bostadsaffärer om alla som flyttade ihop skulle leta nytt boende även om de redan har ett boende som är lämpligt.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Karin) skrev 2023-04-16 12:44:26 följande:
    Det ÄR en massa bostadsaffärer hela tiden. Iaf där jag bor.

Sen tycker jag personligen att samboskap är överskattat.
    En bild du inte delar med många.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Karin) skrev 2023-04-16 13:13:34 följande:
    Jodå, vi är en hel del.
    Kan bero på ålder också, jag är klar med barn och allt sånt.
    Förstår om man är ung och vill bilda familj, givetvis. Men när man är klar med den biten av liver så är det faktiskt himla skönt att bo på var sitt håll.

Hur mycket jag än vill vara med min partner så skulle jag inte vilja bo ihop.
    Fast särboskap är ändå mindre norm för par än samboskap.

Jag har små barn med min respektive. Vi vill dela vardagen, och barnens uppväxt. När det är klart så ser jag inte stt jag vill flytta isär. Jag älskar ju min sambos vardagshumor och att dela hemmet får mig att må bra.

Men jag levde också som singel i över 30 år så jag kanske fått min dos av att bo solo.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Karin) skrev 2023-04-16 18:05:56 följande:
    Kanske, kanske inte. 
    Som sagt, när man träffas senare i livet ser man kanske annorlunda på detta.

Jag hade inte heller separerat bara för "att" om jag levt ihop med mina barn pappa för att barnen flyttat ut.
    Men nu är jag separerad sedan länge och har utflugna barn, och jag uppskattar att ha mitt eget krypin.

Min partner har eget hus ett par mil utanför stan, jag har en liten lägenhet i stan. Vi är mycket hos honom, speciellt när det börjar bli ljusare och varmare ute. Men att flytta dit? Nej tack, det vill jag inte.

Skulle vi mot förmodan flytta ihop så ser jag inte mig själv i ett hus på landet och jag tvivlar på att han vill flytta in i min två i stan. Så vår bästa lösning är den som vil har.
    Ja, ditt läge är ju väsensskilt mot mitt. 
  • Anonym (Va)
    Anonym (Karin) skrev 2023-04-16 18:09:49 följande:
    Mitt resonemang?
    Jag vill inte bo ihop, sen skiter jag i hur många hus som är till salu. Det var bara ett konstaterande.

Visst, jag håller med om att det säkert ofta är fördelaktigt rent ekonomiskt. Det har jag inte heller motsatt mig. Men praktiskt? Nej, det håller jag inte med om. 

Och att flytta in i någons redan existerande hem har jag gjort en gång, och jag kände mig aldrig riktigt hemma där. Så det gör jag aldrig om.

Till sist, jag tror att mycket också beror på i vilken ålder man är och i vilken fas man är i livet. Vill man starta familj ihop så förstår jag såklart att man vill bo ihop. Jag har ju gjort den resan också. Men idag ser allt annorlunda ut och mina barn är vuxna och utflugna.
    Jag tror också det beror på vad som händer när man flyttar in hos någon, hus eller lägenhet.

Är allt klart, all inredning låst och inget får ändras? Då är det ju mer logiskt att man får känslan av att man bor hos nån annan. Är båda med på att man jämkar ihop inredning, stilar, tavlor, mattor, möbler och att man renoverar ihop - då ser jag det mer som att båda kan få sin hemkänsla där.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Karin) skrev 2023-04-16 18:43:29 följande:
    Jag fick göra om en hel del, men vissa saker var han totalt stendöv för. "Konst" som var något hemkluddat skit måste bara sitta över soffan. JAg störde mig på det de åren jag bodde där.

Han chefade över sitt och jag kände det som att jag bodde där på nåder.

Sen är ju alla olika och jag är mer bestämd numera än  när jag var yngre.
    Fast då låter det ju att det snarare var hans attityd än boendet som var problemet.

När min sambo köpte halva huset ansåg jag att vi har lika stor bestämmanderätt över hur vi inreder det nu. Så vi jämkar när vi gör saker, diskuterar, bollar och inredningen är från båda våra tidigare liv och saker vi skaffat ihop. Sen finns det säkert saker en av oss tycker är snyggare än den andre gör, men det hade ju varit så även om vi köpt nåt nytt boende.
Svar på tråden Köpa in sig i hus