Köpa in sig i hus
Anonym (F) skrev 2023-04-15 21:34:47 följande:
Försöker verkligen inte spräcka din bubbla men du kommer alltid vara inneboende i hans hus även om du köper in dig. Ska man flytta ihop rekommenderar jag att man skaffar ny bostad tillsammans.Ni måste inte ha lån hos samma bank, ni har ju två egna lån då. Prata med din bankman också, du behöver inte ansöka om lånelöfte men det kan vara bra att prata siffror ändå. Såvitt jag vet tittar man inte på husets värde alls utan bara din inkomst, dvs kommer du att ha råd med det samtidigt som du kan leva drägligt, och det är banken som avgör om de anser att du har råd. Fyra miljoner är mycket pengar, räntorna ligger högt just nu och jag undrar vad du har för inkomst om du tror att du ska få det lånet ensam.
Ang. att dela på kostnaderna är det inte alls krångligt. Man tittar på vilka räkningar som kommit in och delar dem sinsemellan, eller om du swishar över en summa, kanske en fast årssumma utslaget per månad då, eller om du står för alla matkostnader, eller någon annan lösning. På ett eller annat sätt måste du ju vara med och betala övriga utgifter oavsett om du köper in dig i huset eller inte så "krångligt" blir det väl oavsett, bara en kostnad som antingen går till honom eller till en bank.
Jag ägde ett hus ensam som min man köpte till 50% av mig när vi bott ihop ett tag. Vi ser oss i högsta grad som gemensamma ägare här, ingen av oss känner oss som en inneboende.