• Anonym (Så trött)

För psykiskt påfrestande och tråkigt med studier

Jag velar fram och tillbaka om jag ska hoppa av eller pausa min utbildning eller inte.

Det som gör det extra jobbigt är att man måste skriva flera uppgifter parallellt med grupparbeten, och alla uppgifter är väldigt omfattande.

Att studera inför tentor är det som är minst svårt, trots att jag har varit permanent stressad och uttröttad sedan jag började studera.
    Det jobbiga är pressen att jobba i grupp, presentera grupparbeten inför andra, att skriva individuella uppgifter som är urtråkiga samtidigt som jag är helt slut mentalt och knappt kan tänka. 

Jag funderar starkt på att hoppa av. Jag är trött på att ha ständigt ont i magen av stress och oro.

Det som är dåligt om jag hoppar av är att jag ständigt kommer ha i bakhuvudet att jag "misslyckades" med utbildningen.
    Jag vill helst byta till en annan studieform, eller börja jobba, men jag är osäker på om jag kommer klara något.

En uppgift som jag skriver nu är så svår, och det VÄRSTA  med allt är att vi har de här ständiga redovisningarna. Det är så skämmigt att redovisa något som är uruselt, och som jag inte egentligen bryr mig speciellt mycket om för 
    att jag tycker uppgifterna är ointressant, och för krävande för att jag ska orka sätta mig in i dem ordentligt.

Kort och gott, den här utbildningen är för svår och krävande socialt för att jag ska orka med att engagera mig. 

Varför ska det vara så stressigt socialt konstant för? 
    :(

Min fudering är om jag bör hoppa av eller... vad jag ska göra. HUR kommer man över tristesskänslan? Det gör att jag inte orkar göra uppgifterna bra nog.
    Jag är så omotiverad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-04-16 15:42
    fundering*.
  • Svar på tråden För psykiskt påfrestande och tråkigt med studier
  • Anonym (Så trött)

ointressanta*:

Rutan där man startar en tråd lägger sig över texten så att stavfel inte kan rättas direkt. 

• Anonym (Också trött)

Det skulle kunna ha varit jag som skrev detta! Om du tror att en annan studieform skulle vara bättre så kan du undersöka möjligheten, men det viktigaste är nog huruvida vad du vill med dina studier. Det verkar som om du är osäker på det. 

• Anonym (Hmm)

Varför går du denna utbildning om den är så tråkig och jobbig på alla sätt? Vad är målet? Vill du verkligen bli det du pluggar till? Ja = kämpa på, du är snart klar. Nej = hoppa av direkt.

• Anonym (Också trött)

Jag önskar att det var så enkelt (Hmm) Fast jag känner igen mig i vad TS skrivit om att inte veta vad man ska göra istället, och kämpa på, samtidigt som det går dåligt just för att man både är omotiverad och inte riktigt är motiverad till något annat eller vet vad man kan jobba med eller studera istället när det man valt inte känns helt rätt. 

• Embla twopointoh

Det är stressigt och tufft att studera på högskolenivå. Jag upplevde det själv när jag pluggade, och även när jag arbetat som lärare på universitetet. Jag vet inte hur många gånger jag har haft studenter i mitt arbetsrum eller på lab, som bokstavligt talat gråtit av stressen och pressen. Det är vanligt att känna så, tro mig.
    En del lär sig att hantera stressen, andra hoppar av. Högskolestudier passar inte alla, och det är inte fel att välja plugga något annat (eller att inte plugga alls).

För att orka tre år (eller mer) behöver man ha motivation. Du skriver att du saknar detta, varför? Är det något som kom med stressen, eller kände du det så redan innan? Har du ändå någonstans ett grundläggande intresse för ämnet eller yrket det leder till?

Vad som är rätt för dig kan bara du avgöra. Antingen hänger du i, eller så hoppar du av och gör något annat. Du är inte sämre om du väljer att hoppa av.

• Anonym (Så trött)

Jag har ett intresse för ämnet.
    Men jag har svårt att se att det kommer leda till ett jobb som jag trivs med.
    Jag tror inte jag hade tänkt innan att det skulle vara så stor arbetsbelastning.

Kanske kan en annan skolform passa bättre med mer praktik och mindre teori? 
    Jag vet inte jag..
    Det känns jobbigt att man liksom har så stor arbetsbelastning att man aldrig kan sluta tänka på allt som man måste klara, samtidigt som jag sover så dåligt att jag knappt har energi till att prestera bra.

När jag har studerat tidigare har till och med en 30-poängskurs varit mindre omfattande än de 7.5-kurser jag läst nu.

Det är MYCKET att göra. Många obligatoriska moment. 

• Anonym (Också trött)
    Anonym (Så trött) skrev 2023-04-16 16:09:39 följande:

Jag tror inte jag hade tänkt innan att det skulle vara så stor arbetsbelastning.

Jag vet inte jag..
    Det känns jobbigt att man liksom har så stor arbetsbelastning att man aldrig kan sluta tänka på allt som man måste klara, samtidigt som jag sover så dåligt att jag knappt har energi till att prestera bra.

När jag har studerat tidigare har till och med en 30-poängskurs varit mindre omfattande än de 7.5-kurser jag läst nu.

Det låter som mina kurser! Otroligt många obligatoriska småmoment blir mer betungande än 30 poäng med ett större arbete, och när man läser flera kurser parallellt blir det ännu tyngre. 
  • Tow2Mater

Lägger du de typ 8 timmar per dag du ska?

Men du verkar ju inte riktigt ha intresset.

• Anonym (Så trött)
    Tow2Mater skrev 2023-04-16 16:21:24 följande:

Lägger du de typ 8 timmar per dag du ska?

Men du verkar ju inte riktigt ha intresset.

Nej inte riktigt 8 timmar.. det är svårt att motivera sig till det, ärligt talat. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Så trött) skrev 2023-04-16 16:09:39 följande:

Jag vet inte jag..

Jag tänker att det är slöseri både med tid och studiemedel (och din mentala hälsa) att plugga något du inte inte kan eller vill jobba med i framtiden. Är det inte bättre att du väljer en utbildning där det finns jobb som du trivs med?

Hur stor arbetsbördan är på kurser kan variera väldigt mycket, även inom samma ämne. Det beror också lite på hur kursansvarige väljer att lägga upp kursen, om allting examineras på en tenta eller delas upp i många inlämningsuppgifter, arbeten och liknande. Eller en kombination. Och, det är ju även skillnad på om man ska proppa in fakta och information, eller om man ska skriva en uppsats på 20 000 ord. Vad som är enklast av det beror mycket på hur man är som person. En del tycker skrivande är enkelt, även om det tar tid, medan andra tycker att det är lättare att lära sig massa fakta.

Däremot, om ni studenter upplever att arbetsbördan är betydligt mer än heltid totalt, behöver ni ta upp det med kursansvarig, programledaren eller liknande. Så ska det inte vara, ni måste hinna också.

När jag pluggade var träningen (kampsport) min räddning. Ett antal pass i veckan där man får (eller, måste) tömma huvudet på alla tankar och bara vara närvarande i nuet. Det hjälpte mig att stressa av, och jag sov bättre natten efter ett pass också. Har du något motsvarande, som kan hjälpa dig att stressa av och samla energi?
Svar på tråden För psykiskt påfrestande och tråkigt med studier