• Katz79

    Misstänker att min man e bipolär

    Hej!

    Jag har under några år fått ta del av min mans upp o ner humör, sista gångerna han varit ljupt deppig har jag knappt klarat av att leva med honom, då han blir väldigt känslokall o avtrubbad.

    Ibland lite småelak bla om han vet jag har kompetens för något då kan man trycka lite på de.

    Han har ingen energi o även jobbet hamnar i kläm.

    Jag finns där hela tiden, men de bli bara fokus på sjukdomen o allt annat glöms bort.
    Känner mig otroligt ensam o emellan åt övergiven, e han inte rädd att förlora mig?

    Vill gärna höra hur andra har de o hur ni överlever ????

  • Svar på tråden Misstänker att min man e bipolär
  • Earlgrey

    hej, jag har inte någon erfarenhet men kan du kolla om det finns anhörig stöd....
    Kan du ställa krav när han verkar någorlunda frisk, att han ska gå på behandling...
    Tycker att du bör ta samtalshjälp, kurator eller liknande...
    Du ska inte behöva vara vårdare till din anhörig.... 
    Du undrar om han inte är rädd för att förlora dig.... jag vet inte hur sjuka personer tänker riktigt men det som jag märkt är med människor som mår psykiskt dåligt är att dom blir väldigt egocentriska....tyvärr.

  • Anonym (H)
    Earlgrey skrev 2023-04-20 23:43:52 följande:

    hej, jag har inte någon erfarenhet men kan du kolla om det finns anhörig stöd....
    Kan du ställa krav när han verkar någorlunda frisk, att han ska gå på behandling...
    Tycker att du bör ta samtalshjälp, kurator eller liknande...
    Du ska inte behöva vara vårdare till din anhörig.... 
    Du undrar om han inte är rädd för att förlora dig.... jag vet inte hur sjuka personer tänker riktigt men det som jag märkt är med människor som mår psykiskt dåligt är att dom blir väldigt egocentriska....tyvärr.


    Jag tycker det är ett så konstigt sätt att tänka. Ingen skulle säga så till någon som har cancer att personen var egocentrisk och undra om personen inte var rädd att förlora sin partner när de inte orkar göra lika mycket hemma. 
  • Earlgrey

    Jag upplever att vissa med psykisk sjukdom beter sig väldig egoistiskt mot sin omgivning, har inte upplevt det hos någon med cancer....  Huruvida dom kan rå för det eller inte, så tänker jag att de flesta kan väl inte det men då behöver omgivningen sätta gränser....
    Det var inte min mening att såra någon med mitt uttalande...ber om ursäkt om jag gjort det....

  • Anonym (H)

    Om en person med cancer inte orkar göra sin del av hushållsarbetet så förstår precis alla det men är personen deprimerad ses han/hon som en börda. Ofta innebär sätta gränser samma sak som att säga till den sjuka att skärpa sig och bli frisk. 


    Earlgrey skrev 2023-04-21 00:14:05 följande:

    Jag upplever att vissa med psykisk sjukdom beter sig väldig egoistiskt mot sin omgivning, har inte upplevt det hos någon med cancer....  Huruvida dom kan rå för det eller inte, så tänker jag att de flesta kan väl inte det men då behöver omgivningen sätta gränser....
    Det var inte min mening att såra någon med mitt uttalande...ber om ursäkt om jag gjort det....


  • Anonym (...)
    Anonym (H) skrev 2023-04-21 20:49:50 följande:

    Om en person med cancer inte orkar göra sin del av hushållsarbetet så förstår precis alla det men är personen deprimerad ses han/hon som en börda. Ofta innebär sätta gränser samma sak som att säga till den sjuka att skärpa sig och bli frisk. 


    Så vad gör man istället? Står ut (i TS fall)? 
  • Lönnsirap

    Folk med misstänkta outredda psykiska sjukdommar kan man inte är efter år visa hänsyn till och förstå... Utan det är faktiskt okej att fortsatt ha vissa vanliga krav.

    Och folk är inte så himla förstående om hushållet vid cancer heller. Får man cancer så "förstår ju inte alls alla". Och hade min partner vägrat cancer-behandling och struntat i att söka vård hade jag haft precis lika lite tålamod som om det vore något psykiskt.

    Jag tänker att långt ifrån alla förhållanden överlever långvarig sjukdom. Speciellt inte när det återkommande inte är trevligt eller okej hemma.

    Jag tänker att du som anhörig ska akta dig för att själv sätta diagnos och rädda din man. Att ha perioder då det är tuffare är normalt, men en relation handlar om att ge och ta och man behöver faktiskt inte fortsätta "ställa upp" och "finnas där". Det finns gränser för de flesta och man kan inte tvinga någon att söka hjälp, men man kan be dem.

  • Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2023-04-20 23:57:35 följande:
    Jag tycker det är ett så konstigt sätt att tänka. Ingen skulle säga så till någon som har cancer att personen var egocentrisk och undra om personen inte var rädd att förlora sin partner när de inte orkar göra lika mycket hemma. 
    De som har cancer tar väl emot hjälp av sjukvården? De vill och gör allt för att bli friska. 
  • Anonym (S)
    Earlgrey skrev 2023-04-21 00:14:05 följande:

    Jag upplever att vissa med psykisk sjukdom beter sig väldig egoistiskt mot sin omgivning, har inte upplevt det hos någon med cancer....  Huruvida dom kan rå för det eller inte, så tänker jag att de flesta kan väl inte det men då behöver omgivningen sätta gränser....
    Det var inte min mening att såra någon med mitt uttalande...ber om ursäkt om jag gjort det....


    Jag förstår hur du menar. Många som mår psykiskt dåligt söker inte hjälp. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (S) skrev 2023-04-21 21:37:03 följande:
    De som har cancer tar väl emot hjälp av sjukvården? De vill och gör allt för att bli friska. 
    Lite väl generaliserande, tycker du inte? 
    Vissa gärna på något som stödjer din hypotes. 
  • Citronella
    Anonym (S) skrev 2023-04-21 21:37:03 följande:
    De som har cancer tar väl emot hjälp av sjukvården? De vill och gör allt för att bli friska. 
    Det är inte säkert. Ett exempel på en känd person som inte gjorde det (förrän det var försent) var Steve Jobs jag har en anhörig som trodde mer på alternativ medicin också det gick väldigt långt innan hon tog hjälp av vanliga vården. 
Svar på tråden Misstänker att min man e bipolär