Inlägg från: Anonym (Fisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fisk)

Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?

Många är skriker att ringa polisen. Jag tycker snarare att det är viktigare att du kontaktar chefen och din kollega får vård. Det sista en person med missbruk är att hamna hos polisen med alla dessa följder. Men om erat jobb plockar upp kollegan, har samtal och ger stöd kanske personen hittar tillbaka. 

• Anonym (Fisk)
    EpicF skrev 2023-04-17 11:14:26 följande:
    Det är olagligt att ha innehav av kokain (narkotika) i hemmet så självklart ska man kontakta polisen. Vård får personen oavsett. 
    Oavsett så kommer det aldrig att bli bra om personen hamnar i fängelse. Helt jävla galet att låsa in människa som behöver vård. Är ingen skillnad om det är alkohol, sex eller andra substanser. Missbruk och missbruk och det behövs sättas in rätt resurser. Det sista en person med missbruk behöver är att bli va med jobbet fängelse. Då har man för evigt dömt en människa i misär utan någon som helt chans att få ett värdigt liv igen. 
  • Anonym (Fisk)
    EpicF skrev 2023-04-17 11:28:02 följande:
    Fängelse? Vem pratar om fängelse? 

Du vet att man kan dömas till vård? 

Av med jobbet kan han förmodligen bli ändå. Och då har han sig själv att skylla. 
    Beror på jobbet. Vissa jobb har som krav att personen ska rehabiliteras, lämna prover och vårdas för missbruk. Det är inte alls självklart att man förlorar jobbet. 

Men det är inte polisen man kontaktar först utan chefen. Sen får chefen avgöra vad som händer. 

Som någon tidigare skrev så har inte polisen tid att åka ut till någon som kanske har för eget bruk hemma. De får inte i bostaden hur som helst heller. Så jag ser inget större syfte då problemet är på jobbet. 
  • Anonym (Fisk)
    Anonym (Men för i helv...!!) skrev 2023-04-17 16:03:28 följande:
    Det sista vi andra behöver är folk som kör tunga maskiner, fordon eller håller på med produktion av kritiska saker och är påverkade av droger!

Men jag vill gärna låta tre pundare montera ihop en hjärtstimulator nu och sätta in den i ditt hjärtsjuka barn så kan vi se hur bra det blir?
    Men om personen hade problem med alkohol. Hur hade du löst det då? Ringa polisen eller ta de med chefen? 
  • Anonym (Fisk)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-19 08:14:56 följande:

Men du vill kanske möta knarkpåverkade på vägarna? 

Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-19 08:15:34 följande:

Eller vart som. 

Verkar vara många som inte har något emot knark. Skrämmande. Missat informationen om det i skolan kanske. 

Den värsta drogen är väl ändå den som är laglig, alkohol. Ser absolut ingen skillnad på någon som druckit eller tagit något annat. Oavsett vill jag inte ha dessa varken i trafiken eller arbete. 
Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?