• DPC89

    Låst i ett annat land med mitt barn.

    Jag och min partner har varit ihop i många år. Vi flyttade ihop ca 8 år sen och jag flyttade från Sverige till hans hemland. Det var aldrig något jag riktigt ville men gjorde det då jag ville vara med honom fast jag gjorde det tydligt att jag inte ville stanna, göra det ett permanent boende. Nu har tiden gått och vi har nu ett barn tillsammans. Innan hen föddes bestämde vi att hen skulle gå i förskolan här i Sverige när hen fyller 2. Anledningen jag vill flytta tillbaka till Sverige är för att vi är så ensamma här. Han har en liten familj som bor några minuter bort men vi knappt träffar dom. Det finns inga kusiner här hen kan leka med och inga vänner har vi som har barn heller. Däremot har jag en stor familj i Sverige som är en enorm stöd för mig och som verkligen ger hen en sån enorm kärlek som dessvärre inte är densamma hon får här. Nu när det börjar närma sig att hen fyller 2 så börjar han visa att han inte vill flytta. Vi hade alltid planerat att han skulle försöka bo i Sverige redan innan vi hade barn men framförallt nu när vi har barn så hade vi spikat att hen skulle gå i förskolan i Sverige. Han vet att det finns mer positivt än negativt för oss i Sverige då här i hans hemland så är vi ensamma och han har ingen 'jobb karriär' här som stoppar honom från att försöka pröva på något nytt. Mina känslor för honom har nu också ändrats då jag känner att han ljugit om att komma till Sverige samt att han inte riktigt är den pappan jag trodde han skulle vara. Jag vill tillbaka till Sverige men vad kan jag göra? Känner mig verkligen så låst, så fast. Jag behöver verkligen min familj, mina systrar och hen behöver sina kusiner.... Skulle uppskatta råd, kanske någon annan har befunnit sig i liknande situation. Tack. 
  • Svar på tråden Låst i ett annat land med mitt barn.
  • Anonym (Klara)

    Oj det låter som du hamnat i en jättejobbig situation! vad skulle hända om du sa att det här tär på er relation och du vill isåfall ta barnet och komma hit utan honom. Skulle han acceptera det? Säg att han har brytit er löfte om att ni skulle flytta tillbaka!

  • Anonym (zorba)

    Det beror kanske på vilket land det är, men generellt är det ju så att om barnet är född i det andra landet, samt har bott där nu i hela sitt liv kommer det bli svårt för dig att kunna få domstolsbeslut på att du ska ta med barnet till Sverige. 

    Har flera vänner här i Sverige som är i samma sits, de kan inte flytta till hemlandet förrän barnen är 18 för att de fick barn här med en svensk man. Man sitter ofta i en rävsax när man får barn utomlands. 

  • DPC89

    Ja, det är en hemsk situation. Vårat barn föddes i Sverige då det var också ett måste för mig. Ville inte gå igenom förlossningen utan min familj. Jag kom tillbaka häromdagen från Sverige då vi besökte familj och det var så smärtsamt att säga hej då då jag såg sorgen i min familj. Dom älskar vårat barn så mycket och hen älskar så mycket sina kusiner och mormor etc. Vårat barn är svensk medborgare och pappan vill att hon ska bli brittisk medborgare men jag vill inte då jag känner att jag kommer bli ännu mera fast här. Känns då hen är svensk medborgare att jag kanske har lite mer rätt att flytta tillbaka men känns ändå omöjligt då vi har gemensam vårdnad. Jag har pratat med honom att han brutit löftet men han ser det inte så, han har alltid rätt i hur han tycker/känner. En av anledningarna till varför jag också känner att detta inte funkar längre, känner att vad jag vill/behöver spelar ingen roll. 

  • Anonym (zorba)
    DPC89 skrev 2023-04-18 10:28:04 följande:

    Ja, det är en hemsk situation. Vårat barn föddes i Sverige då det var också ett måste för mig. Ville inte gå igenom förlossningen utan min familj. Jag kom tillbaka häromdagen från Sverige då vi besökte familj och det var så smärtsamt att säga hej då då jag såg sorgen i min familj. Dom älskar vårat barn så mycket och hen älskar så mycket sina kusiner och mormor etc. Vårat barn är svensk medborgare och pappan vill att hon ska bli brittisk medborgare men jag vill inte då jag känner att jag kommer bli ännu mera fast här. Känns då hen är svensk medborgare att jag kanske har lite mer rätt att flytta tillbaka men känns ändå omöjligt då vi har gemensam vårdnad. Jag har pratat med honom att han brutit löftet men han ser det inte så, han har alltid rätt i hur han tycker/känner. En av anledningarna till varför jag också känner att detta inte funkar längre, känner att vad jag vill/behöver spelar ingen roll. 


    Du skulle säkert behöva bolla detta med en familjejurist, tycker du ska boka ett sådant möte i alla fall och se vad du har för möjligheter. 

    Hoppas det löser sig. Det är orättvist att du har provat bo i hans land, men han kan inte tänka sig göra tvärtom. 
  • Anonym (Tänk)

    Du måste fundera på dina alternativ och hur du vill ha det i framtiden.

    Om din sambo och pappan vägrar flytta, kommer du då ändå flytta? Hur tänker du då göra med ert barn?

    Om ni väljer att separera är det allra bäst och enklast att ni kan komma överrens om ert barns boende, vårdnad och umgänge. Kan ni inte det är det där ni bor nu som en eventuell vårdnadstvist ska avgöras, dvs UK om jag förstår det rätt.

    Om du tar barnet och flyttar till Sverige, utan dom eller överrenskommelse,  kan pappan begära att barnet ska återföras till UK och att vårdnadstvisten ska avgöras i brittisk domstol. Se Haagkonventionen.

  • Anonym (Alice)

    Skulle pappan gå med på att testa Sverige? Alltså, säg under 6 månader eller ett år? Försök att få det att låta lätt och smidigt och inte som om ni gör ett stort val för resten av livet.

    När ni väl befinner er i Sverige kommer du att kunna förhandla på mycket mer jämlika villkor. Just nu sitter han på alla trumfkort.

  • DPC89

    Jag har försökt lägga det på ett sådant sätt att det inte låter som att jag förväntar mig att han ska bo här permanent. Har bett honom göra ett försök, som du nämnde, 6 månader eller så. Fast han tycker att vi har det så bra här i England... Han har lovat gång på gång att vi ska flytta till Sverige så att hen kan gå på förskolan där men nu så har han ändrat sig. Han har köpt hus här fast jag inte ville då jag inte ville fästa mig här. Är så trött på att ge och ge och han bara tar. Vill att mitt barn ska få växa upp med sina kusiner, mostrar, mormor etc som älskar hen så. Tror jag är fast här för alltid och det gör så ont.

  • Anonym (Alice)
    DPC89 skrev 2023-04-18 15:57:30 följande:

    Jag har försökt lägga det på ett sådant sätt att det inte låter som att jag förväntar mig att han ska bo här permanent. Har bett honom göra ett försök, som du nämnde, 6 månader eller så. Fast han tycker att vi har det så bra här i England... Han har lovat gång på gång att vi ska flytta till Sverige så att hen kan gå på förskolan där men nu så har han ändrat sig. Han har köpt hus här fast jag inte ville då jag inte ville fästa mig här. Är så trött på att ge och ge och han bara tar. Vill att mitt barn ska få växa upp med sina kusiner, mostrar, mormor etc som älskar hen så. Tror jag är fast här för alltid och det gör så ont.


    Kanske över sommaren då? Att du åker på ett långt sommarlov som av någon oförutsedd anledning blir lite längre och lite längre och helt plötsligt är ert barn skattskrivit i Sverige och inskriven på en förskola (som ni ju var överens om).

    Han har lovat och lovat, men håller inte vad han lovar. Vill du verkligen hem så är det upp till dig.
  • DPC89

    Du har så rätt så Alice. Har tänkt på att göra så... Vill verkligen inte ta vårat barn från pappan men känner att han inte ger mig något alternativ. Han har ljugit, brutit löften och ger inte vårat barn den uppmärksamhet hen förtjänar. Han bryr sig inte hur olycklig jag är här och hur ensamma vi är så jag känner att det är den enda utvägen. 

  • Tow2Mater

    Pratar din partner svenska? Om inte, har han lärt sig någon svenska alls under dessa 2 år?
    Jobbar du? Kan du jobba på distans från sverige under sommaren?
    Kan han hitta jobb i Sverige?

    Tycker ni ska ta upp kontakt med hans släkt som ju bor nära.

Svar på tråden Låst i ett annat land med mitt barn.