• Dwarfairy

    Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!

    Hej!


    Är det verkligen såhär folk är (utanför ?överklassen?)?! Eller är det bara människor i södra Stockholm som är trash/störda på något sätt? Rör det sig om enstaka exemplar av människor?


     


    Jag har aldrig tidigare använt mig av forum av det här slaget, men tänker att det kan vara rätt plats för att få rimlig input i frågan. Jag skulle vilja ha er uppriktiga åsikt kring ämnet.


     


    Bakgrund:


     


    Jag är född och uppvuxen på Östermalm/Lidingö/Djursholm, högutbildad, och flyttade för 6-7 år sedan med min familj till ett ?vanligt? villaområde i en förort i södra Stockholm. Vi hade gift oss, bott 10 år i stan och ville komma närmare naturen. Då kostade ett småhus i området omkring 5 miljoner. 


     


    Naivt kanske, men vi tänkte inte att människorna söder om stan skulle vara så mycket annorlunda än villaägare på Lidingö/i Djursholm. Oavsett om ett hus kostar 5 eller 25 miljoner så måste man ju vara någorlunda skötsam, ha en hyfsad inkomst, vara kapabel att underhålla hus och trädgård osv för att tillvaron ska fungera. Det fungerar i alla fall inte att vara ?ett socialfall?. Trodde vi.


     


    Undrar nu om vi tänkt helt fel och är fullständigt ute och cyklar, och om den enda lösningen är att flytta tillbaka till ett ?överklassreservat? där människor är någorlunda skötsamma. Personligen tycker jag ju att det vore trevligt om människor kunde komma överens oavsett bakgrund.


     


    Grannfamilj 1 (vildar?)


     


    Till det första huset vi köpte fick vi riktigt grisiga grannar som släppte ut sina ouppfostrade stora hundar i trädgården redan vid klockan 5 på morgonen (och gärna ett antal gånger till under dygnet) 365 dagar om året så att de satt och skällde utanför våra sovrumsfönster, vilket resulterade i förstörd sömn under flera år. Vi vaknade kl 5 såväl julafton som midsommarafton, varje helg och under semestern. Varken tillsägelser, anmälningar till kommunen eller hot i lagens gråzon hjälpte. 


     


    Trädgården användes periodvis för förvaring av gamla båt- och bilvrak (dock ej under tiden vi köpte huset, då såg det rätt städat ut). Familjen svetsade gamla båtdelar i det torra gula gräset framför huset när det rådde eldningsförbud och stora delar av landet härjades av skogsbränder. Ved klövs med maskin kl 6 söndag morgon så att hela kvarteret vaknade. Grävskopa användes på den lilla ?rashusplätten? så gott som varje lördagmorgon maj-september, utan att de byggde något, vad man såg. Ett av båtvraken var nära att ramla rakt över vår bil, vilket skulle mosat den. Osv.


     


    När vi sa till om hundarna inledde de en ?kampanj? då de försökte köra över oss med sina pick up-bilar, sparkade sönder vårt staket osv. De misshandlade oss även vid ett tillfälle, vilket vi polisanmälde. Vi uppfattade familjen som någon typ av vildar/troll. De var i min värld inte normala.


     


    Grannfamilj 2 (gränslösa akademiker?)


     


    Vi sålde huset och flyttade till ett nytt i ett lite ?finare? område där i princip alla hus kostar runt 10 miljoner, och där man omöjligt har råd att bo om man inte är någorlunda skötsam och kan behålla ett lite mer avancerat/högavlönat jobb (dvs klarar av att bete sig relativt civiliserat) om man inte ärvt en större summa pengar. Detta måste vara bättre, och med ett annat klientel, tänkte vi. 


     


    Fel igen. Det är samma sak(!) här.


     


    Grannens tonåringar (omyndiga) med vänner gör intrång på vår fastighet, springer omkring i vår trädgård, tittar in i våra fönster, använder vår entré som plats för att sitta och vila sig, använder vår garageuppfart som sin parkeringsplats för sina/kompisars mopeder, mopedbilar och A-traktorer, står nedanför huset och fyllskriker på helgnätterna, tjuvröker cannabis bakom buskarna i vår trädgård och har högljudda fester under helgerna när föräldrarna lämnar dem ensamma(!) utan tillsyn osv. Vi har sagt till i princip varje gång, även ringt på och talat med ?barnen? och föräldrarna. Allt finns också dokumenterat i vårt bevakningssystem.



    Hittills har vi enbart hotat med polis och socialtjänst, men efter en incident där grannkärringen (tonåringarnas mor) stod i vår trädgård och klippte ner våra prydnadsbuskar för att hon ?tyckte att de borde beskäras en gång per år?, så är måttet nu rågat.



    Dessa människor är i min värld inte normala, och ?barnen? bör omhändertas och fostras av riktiga vuxna som sätter gränser, och i vart fall inte tillåter rena brottsliga aktiviteter, eller att man behandlar andra oskyldiga människor illa.


     


    När vi påtalade att man oavsett upplevelse inte kan gå in i en grannes trädgård/på någon annans fastighet för att beskära dennes buskar då detta är olagligt svarade människan att ordet ?fastighet? var för svårt att förstå, och att de ändå inte brydde sig så mycket om regler i sin familj? (no shit, säger ni det!).


     


    Att deras barn använder narkotika, röker och beter sig illa mot andra vuxna, eller klottrat könsord på en del andra villor i området (inte vår) verkar inte bekomma dem nämnvärt, och jag börjar misstänka att föräldrarna kanske missbrukar själva. När vi talat med föräldrarna hävdar de att deras barn är helt normala och skötsamma, trots att jag vet att de varit i kontakt med socialtjänsten redan innan vi flyttade in, och att det måste funnits problem även längre tillbaka.


     


    Tvärtom mot hur det kan verka är föräldrarna light-akademiker och har någorlunda ?bra? jobb, men verkar fruktansvärt konstiga och gränslösa. 


     


    Normala förväntningar?


     


    Vad tänker ni, har jag onormalt höga ?överklassförväntningar? när jag räknar med att grannarna någorlunda följer lagen och visar hänsyn/respekt? Bör man inte vänta sig mer än såhär av människor söder om stan/utanför överklassen?


     


    Handlar det om enstaka tokiga individer vi råkat på, eller är det såhär man är/uppför sig utanför Östermalm/Lidingö/Djursholm?


     


    Är människor söder om Stockholm, eller utanför överklassen någon form av troll/vildar/trash utan normal fostran? 


     


    Från min position i samhället har jag svårt att förstå syftet/målet med beteendet; att nå total anarki i samhället? Att skaffa sig problem? Vill man att grannar m fl ska hyra in en torped för att skjuta en? 


     


    Allt är så märkligt. Inget av detta stämmer in på något jag lärt mig under min uppväxt, eller på hur mina vänner och bekanta lever. 


     


    På mitt arbete, genom föreningar mm träffar jag många människor med varierande bakgrund som verkar skötsamma och trevliga, men jag vet ju inte hur de beter sig hemma.


     


    Är det verkligen såhär folk är?


     


     


    /D

  • Svar på tråden Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!
  • Anonym (000)

    Nej det är inte så "folk är". Tydligen just de där två familjerna. 

    Jag bor i ett lugnt villakvarter (inte i Stockholm), bor mest pensionärer här. Ingen härjar eller stör. Vi har stor härlig trädgård, våra ungdomar är skötsamma och stör inte grannarna, man får sova gott och man kan vara ute utan att bli störd. 

    Men du, du snackar förfärligt mycket om överklassen. Jag kan tycka, om man ska generalisera (och det ska vi tydligen, i din tråd) att det finns en hel del överklass som gör precis som de vill, för de har råd. Partyknarkande ungdomar är väl vardagsmat i den gruppen. 

  • Dwarfairy

    Det låter otroligt skönt att leva som du/ni gör! Som en dröm. 

    Jag frågar ju för att jag inte vet om detta handlar om klasstillhörighet eller något annat, och kan bara utgå ifrån det jag vet - dvs att jag inte känner igen detta från platserna där jag växt upp, och att jag upplever någon form av kulturkrock.

    Man behöver inte generalisera om man inte vill, men det blir svårt att lyfta eventuella klassproblem utan att göra det.

    Tack för ditt svar!

  • Dwarfairy

    Och som svar vad gäller partyknarkande ungdomar; för mig låter det mer som new-money-trash än traditionell svensk överklass. 

  • Anonym (Tur)

    Läget i Göteborg, bor i villaområde i ett bättre område.
    Bara goa grannar.
    I fjol var vi och hälsade på bekanta på just Lidingö aldrig sett så många Epatraktorer som där, stökiga ungdomar hörde jag också.

  • Anonym (Villaägare)

    Bor i villa i medelstor svensk stad. Vårt villaområde ligger fyra km utanför centrum nära vatten. Här kan man bo i radhus för fem miljoner. Liten villa för sex miljoner. Stor villa för åtta till tio miljoner. Alternativt jättestor villa med sjötomt för ca 20 miljoner. Några bostadsrätter finns också , men inga hyresrätter. 


    Här är det lugnt, nästan för lugnt, man kan höra en knappnål falla på dagarna. Jag jobbar mycket hemifrån och på dagarna är bara jag ute med min hund och ett fåtal mycket lugna och trevliga och artiga pensionärer. Över påsken var det inte en människa hemma, totalt öde. Min man och jag kände oss extremt udda som var kvar i stan och firade påsk. Det är samma på sommaren, folk köper dessa fina hus men är knappt här och man ser sällan människor i trädgårdarna. Ingen mekar eller  hugger ved, de flesta har städfirma , många har trädgårdsfirma och de flesta larm. 


    Kring studenten kan man bli lite störd, då kan studentfesterna bli lite högljudda, annars är det superlugnt . 


    Vi som bor här är akademiker, företagare och före detta elitidrottare. Akademiker bor i de minsta husen, företagarna i de största och elitidrottarna i de allra finaste husen. 


    Idrott är vad alla ägnar sig åt, hela tiden. Mina barn tyckte det var lite jobbigt för min familj har inga idrottsgener, även om vi självklart motionerar. Här spelar ungdomarna fotboll i akademilag. Handboll på toppnivå, ishockey , simning, friidrott, slalom, segling , allt möjligt. De flesta ungdomar i området verkar vara extremt framgångsrika i någon idrott och coachas och sponsras intensivt av välbeställda föräldrar. 


    Det dricks en hel del alkohol under ordnade former men jag tror inte att så många använder droger, men vad vet jag, jag blir inte bjuden på festerna bland de rika företagarna i jättehusen. Men bland akademikerna , vi är ingenjörer, läkare, lärare , jurister, ekonomer och sjuksköterskor och jag tror inte att droger är vanligt  bland akademikerna.


    Så lever man i ett välbeställt villaområde i en mellanstor svensk stad. 

  • PH76

    Vi bor i hus i norrort (Stockholm), och känner inte igen något av det du skriver. Här är det väldigt lugnt och städat, de allra flesta är trevliga och öppna.

  • Anonym (Villaägare)

    När man väljer boende tror jag man skall kolla lite på området innan man väljer att köpa hus. Det skiljer ganska mycket mellan olika områden . Vi tittade runt jättemycket och valde till slut ett område med bra skolor, det visade sig också vara ett lugnt område med skötsamma människor. Så det kan  vara ett tips, kolla skolresultaten , innan man köper villa i området !

  • Anonym (Villaägare)

    Jag har aldrig varit i södra Storstockholm, vet att norra Stockholm har bättre rykte. Norra Stockholm har jag besökt på släktkalas och det verkar ju Ok, Lidingö och Danderyd verkar dock bäst, i Stockholm. Bromma är också trevligt. Tycker jag. 

  • Anonym (Tvärtom)

    Håller inte alls med. Djursholm är ju känt för att ungdomar har stora fester med droger medan föräldrarna är bortresta, och Djursholm är väl överrepresenterat av människor som lurat sig till miljoner och skott sig på andra för att få ta del av överklassen. Skillnaden är väl att allt sker bakom stängda dörrar i Djursholm och att de har stora tomter så att de inte behöver träffa grannarna om de inte vill

  • Anonym (konstigt)

    Jag blev lite irriterad på TS snack om överklass. Problem i Sverige beror ytterst sällan på klasskillnader. Det är väl bara på Familjeliv som man pratar om klasstillhörighet i någon större utsträckning? Brist på hyfs och respekt för andra finns absolut inom överklassen också.

    Men, men...tänkte på en sak. Av någon anledning verkar det vara stor skillnad mellan norra och södra Stockholm. Förstår inte själv varför, men så är det. Märker det i mitt jobb och på vad kollegor säger. De flesta bor i Stockholm, eftersom jag jobbar där.

    Själv bor jag i ett gammalt villaområde ca 2 km från centrum i en större stad utanför Stockholm. Här bor det mest akademiker. Troligen är vi till 99% medelklass i området med andra ord. Grannarna jobbar inom lifescience i större utsträckning än vad som kan vara normalt i ett villaområde (haha), är läkare, advokater, ekonomer, forskare eller liknande. Vanliga akademiker med andra ord. Relativt hög andel invandrare i form av forskare. Mest från Tyskland av någon anledning.  Det är mer prat om klimat än jag uppfattar att det är i en del andra bostadsområden och folk är generellt miljömedvetna. 

    Husen kostar 7-15 miljoner skulle jag säga, blandat område med olika typer av hus. 

    Det är världens trevligaste område! Familjärt på en lagom, inte påträngande nivå. De enda som stör lite är en rik familj där föräldrarna väldigt ofta är bortresta - deras ungdomar har poolparty i princip varje dag på somrarna. Får se hur det blir i år. 

    Så nej, era upplevelser är inte representativa för så kallade vanliga människor som medelklassen ju består av. 

Svar på tråden Integrerad överklass/Är det verkligen såhär ”vanliga människor” är?!