• Malllin

    Rödhårigt barn?

    Jag är förälder till en 14 mnd gammal pojke. jag är rödhårig och han pappa väldigt brunhårig utan några som helst röda pigment. Min farmor var också rödhårig. Min pappa är blond och min mamma har väldigt mörkbrunt hår. 


    Sonen föddes med mörkblondt hår. Nästan brunt. Han blev efter någon månad blond, för att sedan behålla det blonda uppe på huvudet men blev röd bakom öronen och i nacken som en liten krans. I januari i år var han kritblond och nu typ orange. Kommer hans hårfärg bli röd? Fransarna är en blandning av mörkblonda med röda nyanser i solen. 
    jag undrar då jag hade det jobbigt med dumma kommentarer om mitt hår när jag var liten, och har sedan dess gjort allt för att dölja den. Vill inte att han ska gå igenom samma sak. Jag var i tonåren säker på att jag aldrig skulle skaffa barn då det fanns risk för att de skulle få rött hår och då kanske bli mobbade. 

  • Svar på tråden Rödhårigt barn?
  • Lynx123

    Men rött är ju jättefint! Var stolt över din vackra färg och lär din son att vara det också! Kram

  • Alessia

    Av fyra barn är tre rödhåriga: två har rödblont hår, en har djupt mahognyrött och den fjärde är mellanblond. Ingen har blivit retad för sin hårfärg, tvärtom, Jag har mellanblont hår, barnens far har brunt hår  men rött skägg, hans mor har rött hår och i min familj har min mors bröder rödblont hår i ungdomen sägs det, medan de senare hade fick en obestämd peppar- och salt färg, men skäggstubben var rödaktig. Mamma själv var blond, numera silver,.
    Snyggt med rött!

     

  • Kvinna1989

    Åå tycker du ska vara stolt över din hårfärg! Det är så fint ju! (Skulle gärna vilja ha naturligt rött också!)

    Men minns att en barndomsvän också blev retad för de hela grundskolan :( så dumt! 

  • Malllin

    Jag själv tycker att det är fint, men det sitter så djupt. 


    min kompis sa när jag var i tonåren att hennes bror sagt att om han skulle få ett rödhårigt barn så skulle han adoptera bort det. Alla såna saker är djupt rotade. 

  • blomman 2

    Det är ju jättefint med rött hår och det behöver inte ALLS bli lika tråkigt för sonen som för dig med retsamma kompisar!! Tiderna har förändrats kan jag mörka som arbetar med barn, hör aldrig någon kommentera utseende överhuvudtaget. Min dotter har mörkt hår och när hon var liten ville hon ha ljust hår som ?prinsessorna? i sagans och filmens värld. Jag såg till att köpa filmer med huvudrollsinnehavare som hade mörkt hår som hon kunde identifiera sig med, Sedan svängde det och så blev Ariel ned sitt vackra röda hår idealet☺️ så det svänger glatt vad som gäller!! Nä, försök att jobba på din rädsla och osäkerhet som du har burit med dig pga tråkiga omständigheter,

  • Loiise84

    Min 6 åriga dotter är rödgårig ( efter hennes pappa) och är så stolt över att hon har rött hår. Finaste hårfärgen ju.

  • Hellishen

    Rödhåriga män är jättevackra ju!

    Har man otur kan man bli mobbad för vad som helst bara det finns idioter i ens närhet.

  • Maymom

    Förstår inte varför vissa är så emot rött hår. Kan vara så otroligt vackert och något magiskt över en kvinna med rött hår. Och på män är det väldigt snyggt också.

    Förhoppningsvis har Ed sheeran och mauri fått fler att se det som coolt och häftigt än det var när du var liten.

  • Stello

    Och jag hoppades så innerligt att mina barn skulle bli rödhåriga då det finns gott om anlag för det! Men icke! Fick en med mörkbrunt, en mellanblond och en med kritvitt hår. Så det blev alla varianter utom röttFlört. Rödhåriga barn (och vuxna för den delen) är så vackraSolig Tror inte barn ser olikheter på samma sätt som man gjorde när vi var små... Nu är det mer accepterat att vara "annorlunda"/sticka ut. En flicka i min sons klass är rödhårig och jag har bara hört att hon får komplimanger för hårfärgen.

  • Lönnsirap

    Din son kommer få en annan barndom än dig, eftersom vi lever i en annan verklighet som vuxna än när vi själva var barn.

    Det som var ett problem när du var liten, behöver inte vara samma grej 2023. 

    Förskolebarnen är ju i sin samtid, och vissa saker har hänt. Du ska nog fokusera på det egna självföraktet och hur du ser på rätt hår!

  • elsi
    Malllin skrev 2023-04-18 19:54:04 följande:
    Rödhårigt barn?

    Jag är förälder till en 14 mnd gammal pojke. jag är rödhårig och han pappa väldigt brunhårig utan några som helst röda pigment. Min farmor var också rödhårig. Min pappa är blond och min mamma har väldigt mörkbrunt hår. 


    Sonen föddes med mörkblondt hår. Nästan brunt. Han blev efter någon månad blond, för att sedan behålla det blonda uppe på huvudet men blev röd bakom öronen och i nacken som en liten krans. I januari i år var han kritblond och nu typ orange. Kommer hans hårfärg bli röd? Fransarna är en blandning av mörkblonda med röda nyanser i solen. 
    jag undrar då jag hade det jobbigt med dumma kommentarer om mitt hår när jag var liten, och har sedan dess gjort allt för att dölja den. Vill inte att han ska gå igenom samma sak. Jag var i tonåren säker på att jag aldrig skulle skaffa barn då det fanns risk för att de skulle få rött hår och då kanske bli mobbade. 


    Du kan ju inte förutsätta att ditt barn kommer att bli utsatt för mobbing på grund av sin hårfärg bara för att det drabbade dig. Du kan inte heller förutsätta att ett barn som inte är rödhårigt är helt immun mot att drabbas av mobbing. 

    Det enda du lunnat i så fall göra är ju att inte skaffa barn eftersom de riskerar att ärva din hårfärg och det är ju rätt extremt. Och nu när barnet finns så är det bara att se tiden an, och försöka ge ditt barn den bästa uppväxt du förmår utifrån dina och barnets förutsättningar.
Svar på tråden Rödhårigt barn?