• Anonym (Hållbar)

Att leva utan bil

För att ställa om och leva hållbart tänkte jag att ett bra steg är att inte ha egen bil.

Att vara med i bilpool funkar inte, för det finns dåligt utbud av elbilar, det är dyrt, och det är långt till närmsta bil för mig. 

Att hyra elbil funkar ganska bra och är mycket billigare, men dom är ofta fullbokade så man måste boka långt i förväg. 

Go more har ytterst få elbilar, inte en enda i min stad.

Jag ser ju att många människor i mitt områden har minst en bil per hushåll. Jag behöver bil ca en dag i månaden. Skulle det då inte vara rimligt att dela bil med någon i närheten. Det har visat sig vara svårt att hitta någon som vill göra det. Jag har en vän jag lånar bil av ibland (tankar alltid upp ordentligt såklart) men hur ska man hitta nån med elbil att dela med? Jag vågar inte riktigt fråga nån rakt ut. 

• Svar på tråden Att leva utan bil
  • Tow2Mater

Så du vill leva hållbart, men det får inte vara dyrt eller obekvämt.

Du får väl annonsera efter en som liknar dig? De flesta som har bil vill ha flexibiliteten, och då ingår inte det oflexibla med att dela med någon (utanför familjen). Det kan skapa mer problem än det löser.

• Guldnovan

God tanke men svår att genomföra praktiskt. Om du delar en bil med någon men har behov en dag; är du beredd att betala 50 % av bilens kostnad? 
    Jag tror ändå din lösning är att hyra eller låna av någon för ett sånt litet behov. 

• Anonym (nevar)

Varken jag eller min sambo har någonsin haft bil. Våra föräldrar hade inte heller bil, och faktiskt bara en av deras föräldrar i sin tur. Om vi någonsin behöver bil så tar vi taxi. Fast vi bor förstås i Stockholm så det finns både andra sätt att resa själv och det är inga problem att få saker hemkörda.

Jag tror det är få som vill dela sin bil med någon utanför familjen. Det är för krångligt med logistik, försäkringar, bla bla bla. Ta en bulle, hyr eller gå med i en bilpool.

• Anonym (...)

Måste det vara en elbil då? Det är ju fortfarande rätt nya och dyra så det är klart att det är svårare att få tag i.... om det bara är en gång i månaden så kanske det går bra med en "vanlig" bil? 

• Anonym (ooo)

Kan du inte fråga någon av grannarna om ni kan göra en lite deal? Du talar om hur ofta du behöver bil, och ni gör upp om vad det då skulle kosta (du behöver bidra till försäkringen etc)

• Anonym (Cyan)
    Anonym (Hållbar) skrev 2023-04-18 22:42:00 följande:
    Att leva utan bil

För att ställa om och leva hållbart tänkte jag att ett bra steg är att inte ha egen bil.

Att vara med i bilpool funkar inte, för det finns dåligt utbud av elbilar, det är dyrt, och det är långt till närmsta bil för mig. 

Att hyra elbil funkar ganska bra och är mycket billigare, men dom är ofta fullbokade så man måste boka långt i förväg. 

Jag ser ju att många människor i mitt områden har minst en bil per hushåll. Jag behöver bil ca en dag i månaden. Skulle det då inte vara rimligt att dela bil med någon i närheten. Det har visat sig vara svårt att hitta någon som vill göra det. Jag har en vän jag lånar bil av ibland (tankar alltid upp ordentligt såklart) men hur ska man hitta nån med elbil att dela med? Jag vågar inte riktigt fråga nån rakt ut. 

Bra initiativ men gör inte misstaget att bara titta på en faktor om verkligen vill göra skillnad.

Finns inte alternativet bilpool med elbil så är bilpool med vanlig bil mycket bättre. Break-even mellan elbil och vanlig modern bil är mycket mindre än du tror om du tittar på den totala påverkan bilen har utifrån tillverkning, ekosystemet gällande bränsle/el och tillgång.
    Taxi är också ett vettigt alternativ, titta på totalpåverkan!
    Ett hyfsat nytt exempel på hur fel goda intentioner kan ha är etanolsatsningen vilket resulterar i fler resor för att tanka, fler resor med tankbil för att fylla upp bensinstationernas tankar. Färre stationer då de inte klarade investeringskostnaderna för E85 och därigenom längre resor för nästan ALLA fossilbilar.

• Anonym (om)
    Anonym (Hållbar) skrev 2023-04-18 22:42:00 följande:
    Att leva utan bil

Om du behöver bil ungefär en gång i månaden så skulle jag hyra eller ta taxi, beroende på vad det är för behov jag har. 

Jag som bilägare skulle inte vilja dela min bil med dig, jag använder den kanske inte varje dag, men vill kunna vara flexibel och ha möjlighet att använda den när och hur jag vill. Därför skulle jag inte ingå i nåt slags stående utlåning (om en granne frågar om hen kan låna nu en timme  så är det en annan sak).

Men kanske nån grupp på Facebook eller liknande kan du lyfta din fråga och se om nån nappar?
  • Anonym (Hållbar)
    Tow2Mater skrev 2023-04-19 01:36:40 följande:

Så du vill leva hållbart, men det får inte vara dyrt eller obekvämt.

Du får väl annonsera efter en som liknar dig? De flesta som har bil vill ha flexibiliteten, och då ingår inte det oflexibla med att dela med någon (utanför familjen). Det kan skapa mer problem än det löser.

Det får ju vara dyrt och obekvämt men när jag cyklar till biluthyrningen och kör förbi flera parkeringspkatser med mängder av oanvända bilar är det synd att jag inte kunde få hyra nån av dom. Jag delar själv med glädje många av mina saker via Hygglo. 
  • Anonym (Hållbar)
    Guldnovan skrev 2023-04-19 02:11:31 följande:

God tanke men svår att genomföra praktiskt. Om du delar en bil med någon men har behov en dag; är du beredd att betala 50 % av bilens kostnad? 
    Jag tror ändå din lösning är att hyra eller låna av någon för ett sånt litet behov. 

Jah tänker kanske 1000:- för 1-2 tillfällen i månaden. Men självklart enbar vid tillfällen bilen ändå är ledig. Är det snålt? 
Svar på tråden Att leva utan bil