Inlägg från: Bunny84 |Visa alla inlägg
  • Bunny84

Dottern har inga vänner kvar

Precis som rubriken lyder har dottern ( 14 år) inga vänner kvar då de som fanns antingen flyttat eller börjat " hänga" med andra istället. Hon mår väldigt dåligt, är fruktansvärt ensam och undrar ständigt vad hon har gjort för fel. Finns det några appar för tonåringar som vill hitta vänner att umgås med i samma ålder? 

Ledsen mamma 😔

• Svar på tråden Dottern har inga vänner kvar
  • Bunny84
    Fröken Allvar skrev 2023-04-19 09:23:44 följande:

Snapchat och Tiktok och delvis Instagram tror jag är appar där barn och unga hänger. Men det finns risker med internet. Den här trådstarten fiick mig att tänka att antingen är du verkligen en ledsen mamma till en ensam tjej, eller så är du en person med avsikten att möta unga personer utan att de ska veta vem du är. Den automatiska tanken säger något om riskerna, men jag svarar som om du finns såklart! Det är viktigt med vänner, och särskilt för de unga. 

När jag själv var en tonåring hade jag kontakt med andra via internet. Några var ungdomar från skolan, andra var ungdomar jag inte kände, och åter andra var män. Äldre män. Allt gick bra för min del. Men det kunde ha gått illa. 

Fjorton, då funderar de flesta på gymnasiet. Det kan vara en utväg och nystart för många. 

Hon har både Snapchat och Tik Tok men det ersätter ju inte att ha kompisar att faktiskt umgås med på fritiden. Hon blir mer och mer tillbaka dragen och går knappt till skolan längre heller då hon inte har vänner där.
  • Bunny84

Nej hon ska inte konfirmeras..är inte ens döpt då vi inte är troende över huvud taget. 

Biblioteket är nog det ställe hon hatar mest då hon har dyslexi och kan fortfarande knappt varken lösa eller skriva. 

Hon har gått på massa olika aktiviteter men hon gillar inte nya människor, varken vuxna, ungdomar eller barn så hon pratar inte med nytt folk vilket gör det väldigt svårt att få vänner för det krävs ju att man faktiskt pratar. 

Gymnasiet kommer hon i nuläget inte ens gå, hon går knappt i skolan nu och har F i samtliga ämnen så för hennes del är skolan förknippad med ångest. 

• Bunny84

Hon går redan på aktiviteter men det hjälper ju tyvärr inte när man vägrar prata med folk man inte känner. 

Vår dotter är den som har massa kläder och verkligen bryr sig om sitt utseende, tränar,sminkar sig osv men det hjälper inte ett dugg tyvärr då inga kläder i världen kan bygga självkänsla och självförtroende nog att våga ta kontakt med någon ändå.

Vet verkligen inte vad vi ska göra för att hjälpa henne. 

Svar på tråden Dottern har inga vänner kvar