• Lovisa92

Sätesbjudning

Är gravid i vecka 35 och har konstaterad sätesläge på barnet (är andra barnet, första föddes på rätt håll vaginalt). Om 2 veckor har jag ny tid för att kontrollera om hon fortfarande ligger i säte och i så fall vill de att jag ska göra ett vändningsförsök. Jag är lite kluven, vändningsförsöken lyckas bara i 50% av fallen och jag tycker det gör ont bara de ?känner? på magen. Så till mina funderingar?

1. Kan man vägra ett vändningsförsök och planera in snitt direkt i stället?

2. Om förlossningen sätter igång innan barnet är vänt/innan snitt, vad gör man då? Finns stor risk att det blir en snabb förlossning då det är andra barnet och det gick rätt fort med det första.

Alla med erfarenhet får gärna dela med sig!

• Svar på tråden Sätesbjudning
  • Anonym (Hej)

Du kan tacka nej till all slags vård. Däremot blir det inte automatiskt snitt. Det är komplicerat, i Sverige är det ganska svårt att få till ett kejsarsnitt. I vissa regioner är det lätt, i andra nästan omöjligt. Kvinnan bestämmer över sin kropp, bara inte när hon är gravid. 

Du kommer antagligen inte kunna argumentera för ett snitt genom att vägra vändningsförsöket, dom kommer vara på dig och göra allt för att det ska bli en vag. förlossning. OM du inte bor i en snittvänlig region. 

• dameke

Mitt andra barn var i sätesläge fram till vecka 39, han vände sig själv några dagar innan vi hade planerat snitt. Blev vaginal förlossning istället. 
    Om förlossningen skulle ha startat innan han hade vänt sig så skulle vi behövt åka in direkt, kolla hans läge och antingen göra snitt ifall han ännu varit i säte eller fött vaginalt ifall han vänt sig. 
    Fick inget vändningsförsök för läkaren sa att det var för stor risk att något skulle gå fel pga moderkakans läge och fick inte föda vaginalt för bebis satt snett. Rumpan mot mitt vänstra höftben, huvudet under höger revben och fötterna neråt mot öppningen. 

Barn 3 var också i säte fram till vecka 37 ungefär, skulle ha fått föda vaginalt även fast han var i säte för han satt på ett bättre sätt. 

De sa åt mig att bebisar kan vända sig rätt när värkarna börjar så det blev en liten tröst för mig med andra barnet. 

• Solig

Barn nr 1: 
    vaginal förlossning utan igångsättning 
    Första känningen av värk 08.00

öppen 2 cm klockan: 10.50 
    barnet född klockan: 11.24 

Skador JA! 

Barn nr 2: 
    Vaginal förlossning utan igångsättning 
    Första känningen av värk 10.00

öppen 2 cm 11.30
    öppen 4 cm 15.00
    Barnet född 17.10 

• cosinus

Jag bor i en region som är vänligt inställda till vaginala sätesförlossningar och har själv fött min trea i säte vaginalt.

Men inte ens här tvingar de någon att varken vända eller föda vaginalt om man inte vill.

Mitt barn var litet och det gjordes inget vändningsförsök för han var helt rörlig och läkaren ansåg att provade de vända skulle han förmodligen snurra tillbaka innan jag ens hunnit ut på parkeringen. Han ansåg dessutom att barnet skulle må bättre av att inte stressas.

Jag fick ok på att föda vaginalt förutsatt att förlossningen kom igång av sig själv. Hade jag behövt sättas igång hade det istället blivit snitt.

Vill du inte vända så vänd inte, jag har mycket svårt att tro att de tvingar dig att föda vaginalt. Det brukar snarare vara svårt numer att få föda vaginalt i säte om man ens så önskar.

Svar på tråden Sätesbjudning