• Anonym (.)

Fågeldjur får inte näring av bröd - Har ni slutat mata fågeldjur med bröd sedan ni fått info om det?

Man skall inte mata fåglar med bröd. För fåglar får inte näring i sig ifrån bröd. Det låter väl rimligt? Eller vad tycker ni?

Har ni slutat mata fåglar/änder med bröd, sedan ni fått reda på att det inte gynnar fåglar överhuvudtaget och snarare tvärtom, kan ge fåglar, speciellt fågelungar konsekvenser. Fågelungar får tydligen inte förmågan att utveckla sina vingar, p.g.a brist av näring.
  • Svar på tråden Fågeldjur får inte näring av bröd - Har ni slutat mata fågeldjur med bröd sedan ni fått info om det?
  • Aliona

Ja självklart har vi slutat ge bröd! När barnet var mindre och vi matade fåglarna i parken så hade vi med fågelfrön, men det finns mycket annat att ge som också går bra. 

• Anonym (fagel)

Nej fågel gillar bröd.

• Anonym (Kalle)

Det är givetvis inte lika mycket näring som frön, men det ger ju mer än att inte få något alls. Bröd har troligtvis förhindrat många fåglar från att svälta.

Det är väl att jämföra med att inte ge bröd till en människa som svälter. Hen borde då istället få kokt torsk med potatis, broccoli, sallad, kokta morötter och en citronskiva. Tror du att den svältande människan tackat nej till bröd, pommes eller något annat näringsfattigt?

• Anonym (C)
    Anonym (Kalle) skrev 2023-04-22 15:56:19 följande:

Det är givetvis inte lika mycket näring som frön, men det ger ju mer än att inte få något alls. Bröd har troligtvis förhindrat många fåglar från att svälta.

Det är väl att jämföra med att inte ge bröd till en människa som svälter. Hen borde då istället få kokt torsk med potatis, broccoli, sallad, kokta morötter och en citronskiva. Tror du att den svältande människan tackat nej till bröd, pommes eller något annat näringsfattigt?

Fast nu handlar det inte om svältande fåglar utan om fåglar som lockas till lättillgänglig och onyttig mat istället för att leta upp sådant som är nyttigare. Lite som människor som lockas till snabbmatsrestauranger.
  • Anonym (C)
    Anonym (fagel) skrev 2023-04-22 15:46:57 följande:

Nej fågel gillar bröd.

Jag gillar pommes frites.
  • Anonym (no bread)

Jag har aldrig gett fåglar bröd. Vi sätter upp havrekärvar, fröhus och talgbollar på några olika ställen runt ägorna, samt en saltsten och rotfrukter till däggdjuren, varav de större även gärna äter av havren.

• Tow2Mater

Jag matar kaniner med majs och solrosfrön. Ankorna kommer också och äter. Provade faktist ge ankorna bröd igår, men de ville inte ha det. De vill ha majs. Men någon hade ätit upp brödet senare, gissar det var ekorrarna; de äter allt och tills det är slut.

• Anonym (l)

Längesedan man såg skymten av din youtube här! Skönt men ja matar hellre med annat. E

• Anonym (Landet)

Har aldrig matat fåglar med bröd. Vi matar fåglarna i trädgården med solrosfrön och talgbollar mellan oktober till början av maj.

• Anonym (Swinus)

Min slöjdlärare säger att örnar ska ha kött så jag brukar mata dem med ett helt slaktat får eller liknande. Slaktade faktiskt ett får vid den lokala lilla dammen, men det kom tyvärr inga örnar, bara änder som ville ha bröd och barn som blev upprörda över mina bestyr. Fick däremot blodfläckar på min eleganta tweedkostym.

- Usch, vad äckligt. Du är en dum farbror, sa barnen.
    - Men vafan, jag är ju bara djurvän och försöker mata fågeldjuren. Gå hem med er, skitungar!, svarade jag. 

(Otack är världens lön!
    Nästa gång tar jag med nyfångad lax till pelikanerna i stället.)

Svar på tråden Fågeldjur får inte näring av bröd - Har ni slutat mata fågeldjur med bröd sedan ni fått info om det?