• Anonym (Karin)

Friskvårdsbidrag vid byte av jobb

Jag undrar om man fortfarande kan och får använda sitt friskvårdsbidrag efter att man har slutat på ett arbete? Är mellan jobb för tillfället pga en långflytt och funderar på om jag kan använda upp det friskvårdsbidraget som jag fick innan flytten.

• Svar på tråden Friskvårdsbidrag vid byte av jobb
  • nihka

Vad menar du med fick? Har du fått pengarna i handen? Om det handlar om bidrag som du hade kunnat plocka ut under din anställning har de nog frusit inne om din anställning har upphört, om du inte fortfarande är anställd och har semester eller annan ledighet i slutet. 

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Karin)
    nihka skrev 2023-04-22 13:54:15 följande:

Vad menar du med fick? Har du fått pengarna i handen? Om det handlar om bidrag som du hade kunnat plocka ut under din anställning har de nog frusit inne om din anställning har upphört, om du inte fortfarande är anställd och har semester eller annan ledighet i slutet. 

Jag fick friskvårdsbidrag via en app i telefonen. Går jag in på appen så är hela summan på 1500kr fortfarande kvar. Man betalar med appen helt enkelt.
  • Anonym (Karin)

Det var en timanställning som jag lämnade. Chefen och kollegorna i huset vet ju om att jag har flyttat och inte kommer tillbaka. Däremot bemanningen som brukade boka in mig på pass vet kanske inte om att jag har flyttat. Det var bemanningen som skickade ut mitt kontrakt som timvikarie och det är giltigt i ett par månader till.

• Anonym (Nej)

Nej självklart inte om du redan har slutat. Höjden av girighet. 

• nihka
    Anonym (Karin) skrev 2023-04-22 14:06:16 följande:

Det var en timanställning som jag lämnade. Chefen och kollegorna i huset vet ju om att jag har flyttat och inte kommer tillbaka. Däremot bemanningen som brukade boka in mig på pass vet kanske inte om att jag har flyttat. Det var bemanningen som skickade ut mitt kontrakt som timvikarie och det är giltigt i ett par månader till.

Låter som e-passi. Du kan använda tills ditt kontrakt går ut.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Njae)

Personligen TYCKER jag, alltså min personliga åsikt, inte att du har rätt att använda det nu, det hade varit en annan sak om det var typ ett påbörjat gymmedlemsskap som du kan använda tills det löper ut, MEN det kan ju vara så att detta är något som har dragits på ett eller annat sätt från din inkomst redan via skatten eller så, jag vet helt ärligt inte hur det fungerar, lättast är väl att ringa arbetsgivaren och säga "jag såg att friakvårdsbidraget ligger i appen, är det något jag kan använda?"

• Anonym (Stina)
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-22 14:41:32 följande:

Nej självklart inte om du redan har slutat. Höjden av girighet. 

Men vadå, om man använder det i januari och slutar i februari då? Det är inte en fråga om girighet utan om en förmån du får från jobbet. 
    Jag vet inte om ts kan använda sitt friskvårdsbidrag, möjligt att det inte går att använda med epassi om man redan slutat men att det skulle vara girigt förstår jag inte. Det är väl exakt samma princip som att få ut intjänad semester när man avslutar en anställning. 
  • Anonym (Myran)
    Anonym (Stina) skrev 2023-04-22 17:27:01 följande:
    Men vadå, om man använder det i januari och slutar i februari då? Det är inte en fråga om girighet utan om en förmån du får från jobbet. 
    Jag vet inte om ts kan använda sitt friskvårdsbidrag, möjligt att det inte går att använda med epassi om man redan slutat men att det skulle vara girigt förstår jag inte. Det är väl exakt samma princip som att få ut intjänad semester när man avslutar en anställning. 
    Hos oss räknas Friskvårdsbidrag på att du jobbar hela året. Tar du ut hela friskvårdsbidraget i januari men sen slutar i juni har företaget oftast rätt att få tillbaka halva bidraget. Förutsatt att du tagit ut det innan du slutat. Har du nu slutat jobba så hade jag inte tagit ut pengarna då risken är stor att du för betala tillbaka dom då uttaget skett efter att du slutat.
Svar på tråden Friskvårdsbidrag vid byte av jobb