• Anonym (Förvirrad)

Skicka brev med ett utrikes frimärke & ett inrikes?

Jag ska skicka ett litet kuvert med ett papper i till ett annat land inom Europa, så jag gick till pressbyrån för att fråga hur många frimärken det skulle krävas. Då säger hon i kassan att det bara krävs ett utrikes frimärke. Så jag köper ett och inser sedan att jag inte har prioritarie frimärke, så jag går till ett paketutlämnings ställe som postnord har hand om. Där säger dom att det krävs 2 frimärken, så jag säger att jag redan har en och köper bara en till + att jag fick prioritarie frimärket. Sen när jag kommer hem ser jag att dom gav mig ett inrikes (har redan typ 5st hemma). Så jag söker på nätet och där står det att man kan skicka brev med inrikes frimärken utomlands, så till min fråga: kan man skicka ett brev utomlands inom Europa med ett inrikes frimärke och ett utrikesfrimärke?

Jag är också osäker om man säger ett utrikes eller en utrikes så om det var fel, rätta mig gärna!
  • Svar på tråden Skicka brev med ett utrikes frimärke & ett inrikes?
  • Aliona

Jag tror att det har blivit lite förvirring här. Ett utrikes (det heter ett, eftersom det syftar till frimärke) kostar 30 kr och ett inrikes kostar 15 kr. Ett utrikes är alltså lika med två inrikes - Du kan frankera ditt kuvert med ett utrikes eller två inrikes. 

Det är iaf vad jag kan läsa ut av Post Nords tabeller:
    https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villkor/portotabeller

Sen behöver man inte nödvändigtvis prioritaire-märket, det går bra att bara skriva det själv också.  

• Citronella

Du har för mycket porto på brevet det ska vara ett utrikesfrimärke eller två inrikes det är trist för dig som betalat för mycket men det spelar ingen roll det kommer fram ändå det är när man betalat för lite som det kan bli problem. Skippa prioritare märket nästa gång det behövs inte. 

• Anonym (Förvirrad)

Okej, då vet jag. Tack ni som svarade!

Svar på tråden Skicka brev med ett utrikes frimärke & ett inrikes?