Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Slutat posta

Anonym (Mx) skrev 2023-04-23 06:33:21 följande:

Jag skulle vilja vända på det. NÄR man postar, oavsett man eller kvinna, så är det för att fiska efter någon form av bekräftelse. Alltid.

Sen kan det egentliga skälet variera.

Hur menar du med "det egentliga skälet"? Med det här resonemanget kan jag som jag ser inte posta den här frågan till dig utan att du vänder på det och säger att min fråga är en jakt på bekräftelse. Du har själv fallit i fällan genom att posta din kommentar, eftersom allt man någonsin postar enligt dig ALLTID är att "fiska efter någon form av bekräftelse".

Vad gäller killen i TS beror det på lite vad han postat. Var det bilder på överkroppen som han inte längre delar med sig av kan det bero på flickvän, eller minskade/uteblivna reaktioner. Vad jag förstår på folk som har sociala medier så postar de inte längre "som en influencer", alltså om sig själva. De följer andra eller är med i grupper. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Mx) skrev 2023-04-23 07:32:13 följande:

Du gör misstaget att tro att jag står över detta beteende. Jag tror att vi som människor vill och behöver bli bekräftade, det är en jättestark drift och många sociala mediet bygger på denna dopaminkick vi får av en like tex. Varför hänger jag ens här på familjeliv och bryr mig? Jo, för att man blir bekräftad i viss mån. Du kan inte neka till att om man skriver ett inlägg och någon håller med och kanske tom berömmer ditt inlägg så känns det bra?

Vi är alla suckers för bekräftelse, vi sitter alla i den sk fällan, dock i olika utsträckning.

Absolut, men det är inte för bekräftelse jag skriver inlägg eller svarar, som jag ser det. Om människor skulle utgå ifrån att allt som andra gör alltid är för att få bekräftelse så skulle varje politisk konflikt kunna tolkas som bekräftelsesökande och emotionellt horeri, varje timma man lägger ner på att läsa och försöka säga något vettigt som kan hjälpa eller få TS på andra spår som försök att få ljuset på sig själv. Men det kanske är så en del människor väljer tolkar allt man gör i livet i och för sig och den som tänker så är verkligen i en bubbla i så fall. Det går inte för mig att påverka, men då vet jag hur du resonerar. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Va?) skrev 2023-04-23 10:30:36 följande:

Hahahaha, allvarligt?  // Skrikandes

Det kan väl bero på vad som helst? Jag går i perioder då man är mer eller mindre aktiv, verkar vara någon du lite halvt stalkar, lite läskigt faktiskt

Jag tror att det beror på att man vänjer sig vid att ha tillgång till någons liv utan att behöva ge något tillbaka. Johanna Frid har skrivit en bok som handlar om en ung kvinnas Instagrambaserade stalkande av sin killes ex Nora. En dag är profilen borta/har blivit privat.

Nora eller Brinn Oslo brinn g.co/kgs/ay4DTk
  • Fröken Allvar
    Anonym (Ja lite så) skrev 2023-04-23 11:08:22 följande:

Som man får man oftast väldigt lite uppmärksamhet på sociala medier, så sociala medier är ett titta på bilder på snygga tjejer-medium (tydligast instagram, Twitter och Facebook lite annorlunda) när en man har ett sexliv så sjunker behovet av att titta på snygga tjejer och aktiviteten på sociala medier minskar.

De flesta män interagerar inte så mycket mer än att titta och klicka på gilla så den sociala median är inte så social :)

Ursäkta men stort tack för denna beskrivning av vad som pågår. En annan sak som män gör mot kvinnor som tänker högt i sociala medier är att sätta en ära i att försöka plocka ner och isär tankarna, medan kvinnor i tysthet eller tillsammans med andra hävdar att de själva tänker bättre än den som postar sina tankar. Jag avslutade mitt konto efter att ha tröttnat på att bråka med gubbarna inför de självutnämnt smartare kvinnorna. Tror att den avgörande repliken var "ta en pepparkaka".
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-23 11:31:55 följande:

Han kanske bara tröttnade? Eller så är det något annat, men jag tycker inte du ska hänga upp dig för mycket på det. Det kommer alltid en ny spårvagn, som jag brukar säga. Glad

De spårvagnar som ständigt är försenade eller har spårat ur fullständigt, ofta nattetid, är konstigt nog mer åtråvärda än oss punktliga trotjänare som bär trängseln i morgonrusningen.
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-23 11:43:24 följande:
    Jo, så kan det väl vara. Det är konstigt att det är så. 
    Det kallas dubbelbindning. Narcissister är duktiga på sådant, även på sociala medier. Svarar ibland, gillar ibland. Varvar hjärtan och ignorans. Det kan skapa besatthet. 
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-23 12:32:44 följande:
    Det har jag aldrig tänkt på faktiskt. Det kan det nog göra. Jag ser mig själv lite som en narcissist faktiskt, men jag är inte så mycket på sociala medier. Sitter mest framför FL bara. Oj, nu gick jag lite OT här. Skäms
    Det finns narcissism i att tycka att andra ska vara kvar och posta för ens eget höga nöjes skull. 
    ,
Svar på tråden Slutat posta