• AHAS

    Min arbetsgivare har inte betalat ut min lön

    Hej!

    Jag har tillsvidare kontrakt med kollektivavtal. jag är sjukskriven på deltid och jag fick lön på o kr i det senaste lönspec. som jag fick förra veckan. 
    Jag ringde och frågade lön supporten om det men de har sagt att min närmaste chef har inte rapporterat dina timmar utan vi ser att du är sjukskriven på heltid. 
    det står inte i min anställningsavtal vilket datum ska lön utbetalning ske varje månad utan det stå bara min lön/månad. 
    jag har nyligen fått sjukersättning på 50% från FK därför min arbetsgivare har ändrat ner min sysselersättning utan att vi har antecknat ny anställningsavtal.

    jag har inte pratat med min chef än utan jag vill förstå först vad är rätt eller fel. Finns någon här som kan gärna hjälpa och råda mig? 
    jag har skickat till facket med jag brukar inte få svar innan några dagar.


    Anyone
  • Svar på tråden Min arbetsgivare har inte betalat ut min lön
  • Anonym (f)

    Din chef har ju inte rapporterat in dina timmar, det är väl det som är problemet? 

  • Jemp

    Jobbar du 50% ska du givetvis ha lön för 50%. Börja med att fråga chefen imorgon, det troliga är ju att det bara blivit någon miss.

  • AHAS
    Anonym (f) skrev 2023-04-23 17:06:59 följande:

    Din chef har ju inte rapporterat in dina timmar, det är väl det som är problemet? 


    jag tror inte det. jag ringde lönsupporten och en ansvarig där blivit förvånad och hon har lovat mig att återkomma till efter att hon ska kolla upp det, men jag har aldrig hört av de från förra vecka.
    anonym
  • AHAS
    Jemp skrev 2023-04-23 17:18:25 följande:

    Jobbar du 50% ska du givetvis ha lön för 50%. Börja med att fråga chefen imorgon, det troliga är ju att det bara blivit någon miss.


    ja. jag förstår det men jag har inte fått en enda krona alls.
    anonym
  • Anonym (X)

    Självklart ska du inte ändra anställningsgrad när du är sjukskriven, utan du jobbar den tid du inte är sjukskriven.
    Har du gjort det och chefen ändå skrivit 0 timmar? Isf skulle jag ta det med facket.

  • Anonym (Sara)

    Menar du sjukpenning eller sjukersättning?
    Blir man beviljad sjukersättning (kallades förtidspension förut) så får arbetsgivaren skriva ner din tjänst till halvtid eftersom Försäkringskassan bedömer att det är vad du kommer att klara av.
    Är det sjukpenning du menar och du är sjukskriven så kan något ha blivit fel. Lön enligt de flesta kollektivavtal står angivet som senast 25e eller senast 27e. Sen kan man betala ut tidigare men det vill man helst inte då man kan få ränta tills utbetalning sker. Finns också avtal (hotell tex) som har utbet mitt i månaden.
    Men du behöver prata med alla inblandade här.
    Chefer är normalt sett ganska dåliga på beräkning av lön och regler kring det.
    Lön kan bara utgå från vad som faktiskt rapporterats in och kan berätta vad de ser i systemet . Men lön kan inte själva besluta att ta bort eller lägga till saker utan det behöver normalt sett komma ifrån chef.
    Men det är ju bara den 23 idag, när brukar du annars få lön?

  • AHAS
    Anonym (Sara) skrev 2023-04-23 19:47:48 följande:

    Menar du sjukpenning eller sjukersättning?
    Blir man beviljad sjukersättning (kallades förtidspension förut) så får arbetsgivaren skriva ner din tjänst till halvtid eftersom Försäkringskassan bedömer att det är vad du kommer att klara av.
    Är det sjukpenning du menar och du är sjukskriven så kan något ha blivit fel. Lön enligt de flesta kollektivavtal står angivet som senast 25e eller senast 27e. Sen kan man betala ut tidigare men det vill man helst inte då man kan få ränta tills utbetalning sker. Finns också avtal (hotell tex) som har utbet mitt i månaden.
    Men du behöver prata med alla inblandade här.
    Chefer är normalt sett ganska dåliga på beräkning av lön och regler kring det.
    Lön kan bara utgå från vad som faktiskt rapporterats in och kan berätta vad de ser i systemet . Men lön kan inte själva besluta att ta bort eller lägga till saker utan det behöver normalt sett komma ifrån chef.
    Men det är ju bara den 23 idag, när brukar du annars få lön?


    jag är beviljad till sjukersättning på halvtid. så borde jag jobba 50% men man kan vara sjukskriven på den 50% som man ska kunna jobba. är sjukskriven 2 timmar och jag jobbar 2 timmar. 
    jag har läst att arbetsgivare har rätt att dra ner sysselersättning ifall arbetstagare är beviljad till sjukersättning men det finns förutsättningar att skicka skriftlig underlag till arbetstagare och facket en månad innan att göra det. Får arbetsgivare struntar i allt så här?
    jag brukar få min lön den 25:e varje månad.  
    anonym
  • Anonym (Sara)
    AHAS skrev 2023-04-23 20:23:29 följande:
    jag är beviljad till sjukersättning på halvtid. så borde jag jobba 50% men man kan vara sjukskriven på den 50% som man ska kunna jobba. är sjukskriven 2 timmar och jag jobbar 2 timmar. 
    jag har läst att arbetsgivare har rätt att dra ner sysselersättning ifall arbetstagare är beviljad till sjukersättning men det finns förutsättningar att skicka skriftlig underlag till arbetstagare och facket en månad innan att göra det. Får arbetsgivare struntar i allt så här?
    jag brukar få min lön den 25:e varje månad.  
    Ok, då förstår jag lite mer. 
    Såklart finns det regler och rutiner kring hur man ska informera osv ifrån arbetsgivarsidan. Har du fått ett beslut från FK så vet du ju dock om att detta kommer ske. Så det borde inte komma som någon överraskning så att säga. 
    Ibland får arbetsgivaren beslut på väldigt kort varsel (ibland inte förrän ett halvår senare trots att man efterfrågar) så själva anställningsavtalet med ny omfattning kan dröja ibland. Men ta det med din fackliga representant vid frågor.
    Och självklart har du då rätt att vara sjuk på den anställning som du har.
Svar på tråden Min arbetsgivare har inte betalat ut min lön