Inlägg från: Cereal Killer |Visa alla inlägg
  • Cereal Killer

Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?

Hjelm skrev 2023-04-27 23:32:39 följande:

Det kan bli så att jag pga jobb måste flytta inom kort. Det ger mig lite ångest eftersom det känns som en riktigt dålig tid att sälja i.

Jag tänkte heller inte att någon skulle vilja hyra den i andra hand, då jag som sagt skulle behöva ta ut en hyra som är högre än i princip alla hyresrätter av motsvarande storlek och läge.

Å andra sidan kan jag erbjuda att ALLT ingår i det priset. Det vill säga el, värme, vatten, bredband samt parkering till samma kostnad som kanske bara hyra, värme och vatten normalt sett har. Dessutom finns en otroligt fin innergård - som en park - med grillplatser, sjöutsikt, balkong med kvällssol och väldigt trevliga grannar. Man kan också få hyra till stor del möblerat om man vill.

Då låter det genast lite mer rimligt ändå va?

Jag förväntar mig inte att gå plus på att hyra ut i andra hand, jag vill bara inte behöva sälja den än om det inte är absolut nödvändigt.

Detta förutsätter såklart att jag kan hyra något där jag ska jobba. Jag vill inte köpa något där förrän jag känner mig säker på att jag stannar där ett bra tag.

Vad man får ta ut är ganska reglerat i lag. Det du får ta är först och främst en avkastningsränta på bostadens marknadsvärde som ligger ett par % över riksbankens ränta. Hur mycket du själv betalar för eventuella lån på bostaden har ingen betydelse. I nuläget, där många har bostadsrätter värda mer än de betalat, så är denna regel ofta gynnsam för uthyraren. Man har kanske betalat 1 miljon för sin BR och har lån på 700 000, samtidigt som man kan ta ut en avkastningsränta som motsvarar kanske 2 miljoner. Här får man dock tänka på att en situation kan uppstå där det blir tvärtom, dvs att du har lån på ett högre belopp än BR:en är värd. I det läget vill man kanske inte sälja, men samtidigt så kommer man gå back på att hyra ut. 

Därtill får man ta ut en kostnad för sina faktiska driftkostnader (avgift till föreningen, el, bredband osv) samt en mindre avgift för att täcka slitage på möbler. Vad hyresrätter i samma område kostar har ingen betydelse. Är det bostadsbrist i din stad så kommer det finnas folk som vill hyra även om det blir dyrare än ett förstahandskontrakt. 

I övrigt behöver du tillstånd från föreningen för att hyra ut. Det vanliga verkar vara att detta beviljas för max ett år, men kolla med föreningen vad som gäller. 

Svar på tråden Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?