Inlägg från: Anonym (Kr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kr)

Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?

Hjelm skrev 2023-04-24 11:52:15 följande:

Tack och lov har jag sparat duktigt under de goda åren, och jag amorterade också flitigt de första åren, så mycket som ekonomin klarade av då. Det gör att jag har reserver att ta av.

Men nu när räntan höjts väsentligt i omgångar på kort tid OCH avgiften till föreningen också har höjts OCH att samhället överlag blivit så mycket dyrare att leva i, kan jag inte spara som tidigare och man är rädd att inte ha marginaler framledes. Dessutom har jag tyvärr råkat ut för en längre sjukskrivning, och även om jag nu är frisk har det fått konsekvenser på ekonomin som jag ännu känner av en del.

Men som sagt, det är väldigt svårt att se det som en investering när den bara kostar mer och mer för varje månad och det ser mörkt ut att kunna sälja med vinst. Jag vet inte vad som är bäst att göra i det här läget.

Vad som är bäst kan nog ingen säga.

Det måste jämföras med alternativen. Vilken annan bostad kan du får tag i, hur påverkas den boendekostnaden av räntor, energipriser, inflation mm.

Finns det andra värden som gör att den nuvarande bostaden ger ett mervärd jämfört med alternativen?
  • Anonym (Kr)

Väldigt många har tjänt rätt bra på att äga sin brf. Så det händer att det är värt pengarna.

• Anonym (Kr)
    Hjelm skrev 2023-04-24 09:48:03 följande:
    Ja, har man inga lån är det naturligtvis en väldigt låg månadskostnad. Och en säker investering, åtminstone i storstadsområden.

Jag har aldrig riktigt förstått det där om att amorteringen är att betala till sig själv. Det är ju en skuld till banken som man betalar av. Banken gör vinst på dig som kund på samma sätt som en hyresvärd gör vinst på dig som hyresgäst, väl?
    Anonym (Dåligt område?) skrev 2023-04-24 07:58:31 följande:

Menar du att den sjunkit i pris sen du köpte den för fem år sen? Det är i så fall ovanligt. Är det ett oattraktivt område? 

Inte alls, det är ett "medelattraktivt" område skulle jag säga. Inte vad som anses vara allra bäst, men bra.

Jag hade en mäklare här nyligen som värderade den. Han trodde att den skulle gå för samma pris som jag köpte den för, eller kanske 50 000 mer. Om man då räknar in att kronans värde har minskat påtagligt sedan 2018, kan man ju tala om att det faktiskt är en värdeminskning. När jag dessutom lagt 10 000 på vitvaror samt att mäklaren ska ha arvode vid försäljning - och att 22 procent av eventuell vinst ska betalas av mig i skatt - är det en stor förlust. 

Säljer du för samma som du köpte samt kan dra av lite för renovering och mäklararvode blir det ingen vinstskatt. Tvärt om, du kan få tillbaka lite.

Det kanske inte blir din bästa affär om du säljer nu men du har å andra sidan bott vettigt under några år.

Det här med hyresrätt som alternativ och jämförelse är lurigt. På många ställen finns det inte hyresrätter att få tag i, kön är lång. Framförallt i attraktiva områden.

Men vill du undvika sälja nu och ta en risk på att du kan få bättre pris om ett år eller två så hyr ut. Kolla runt lite hur andrahandsmarknaden ser ut där du bor.
Svar på tråden Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?