Är det verkligen någonsin värt att köpa bostadsrätt?
Tack och lov har jag sparat duktigt under de goda åren, och jag amorterade också flitigt de första åren, så mycket som ekonomin klarade av då. Det gör att jag har reserver att ta av.
Men nu när räntan höjts väsentligt i omgångar på kort tid OCH avgiften till föreningen också har höjts OCH att samhället överlag blivit så mycket dyrare att leva i, kan jag inte spara som tidigare och man är rädd att inte ha marginaler framledes. Dessutom har jag tyvärr råkat ut för en längre sjukskrivning, och även om jag nu är frisk har det fått konsekvenser på ekonomin som jag ännu känner av en del.
Men som sagt, det är väldigt svårt att se det som en investering när den bara kostar mer och mer för varje månad och det ser mörkt ut att kunna sälja med vinst. Jag vet inte vad som är bäst att göra i det här läget.
Det måste jämföras med alternativen. Vilken annan bostad kan du får tag i, hur påverkas den boendekostnaden av räntor, energipriser, inflation mm.
Finns det andra värden som gör att den nuvarande bostaden ger ett mervärd jämfört med alternativen?