• AndreaBD

Bukspotskörtel-insufficiens, någon som har, eller som känner någon?

Jag börjar misstänka att det är det jag har, inte IBS. Har haft mag/tarm-problem hela mitt liv, men har tänkt att det nog är IBS och man kan inte göra något åt. Men sedan råkade jag läsa något om "exokrin pankreasinsufficiens"
    och kände igen att det är det som min mamma brottades med. Jag vet att hon också tog medicin och/eller kosttillskott mot det. Jag har ju alla symptom som finns när det gäller det. Och det finns uppenbarligen en ärftlig form.

Jag ska försöka få en läkartid för det. Tyvärr så är våran vårdcentral super-seg. Finns det nån som kan berätta om effekt av mediciner eller tillskott? Jag har också upplevt att jag har haft lätt att hålla vikten, även när jag äter ganska mycket choklad och så. Det hör ju också till symptombilden att man inte går upp i vikt. Är lite orolig att jag skulle gå upp av behandling då. Jag är mellan 50 och 60 och känner att symptomen blir värre, har också haft brist på vitamin D. 

Svar på tråden Bukspotskörtel-insufficiens, någon som har, eller som känner någon?