• Anonym (Sömn)

Fler vars ångest blir värre utan sömn

Jag är inne i en ångestsnurra/depression där sömnen blivit förstörd. Äter SSRI och märker väl en viss förändring. Men när jag knappt sovit, som i natt, har jag sån fruktansvärd ångest dagen efter. Har Imovane hemma men vill inte ta dem för ofta. Har även mirtazapin och propavan men blir så dåsig dagen efter. Men vet inte hur jag annars ska bryta det dåliga sömnmönstret. Hjärnan går på högvarv utan att jag kan ta på att jag tänker på nåt särskilt. 

• Svar på tråden Fler vars ångest blir värre utan sömn
  • Fiona M

Ja.
    Propavan blev jag som bakfull på, så vågade inte ta när jag behövde köra till jobbet sen, satt i till framåt lunch. :-/

Rejält med fysisk aktivitet, så kroppen är trött och hjärnan hänger på, är vad som funkat för mig, i kombo med melatonin och atarax vid behov.

Hoppas du får sova!

• Mantrasina

Väldigt vanligt vid ångestproblematik generellt - sömn är viktig för återhämtning, och utan den så finns mindre ork att stå emot ångesten som istället ökar. 

Blir dåsigheten efter propavan mer påverkande på din dag än vad ångesten blir om du inte sover? I så fall skulle jag prova att ta propavanen rejält mycket tidigare. Om den inte blir värre än vad ångesten blir - så skulle jag resonera som så att dåsighet är behagligare än ångestspiral.

• Anonym (L)

Det är ju väldigt sammankopplat, det här med sömn och ångest. Jag sover alltid mycket sämre när jag har dåliga perioder med mycket ångest. När jag till slut nästan inte sover alls, så har jag väldigt stark ångest och får även panikångest. Har testat Atarax, Lergigan och Propavan men blir som en zombie dagen efter av alla tre. Tar jag för lite händer ingenting. Har även gått i sömnterapi men det gjorde det ännu värre och jag sov ingenting istället för jag blev så stressad av att räkna timmar jag låg i sängen sömnlös. 

• Goneril

Vad jobbigt! Jag förstår att detta dominerar din tillvaro och på något sätt behöver du ta dig ur den onda cirkeln. Jag är "jättegammal" men har aldrig tagit sömnmedel trots att läkaren rekommenderade det efter min mors plötsliga bortgång. Visst har jag sovit illa vid tillfällen; till exempel före tentor eller nätterna innan jag skulle hålla föredrag, men jag har alltid tänkt att jag då kommer att sova nästa natt, vilket jag alltid gjort. Att sova "artificiellt" är som att bli medvetslös, men jag har full respekt och stor förståelse för människors behov av sömnmedel; alldeles särskilt som sömnlöshet under tre månader utlöste en nära släktings psykos.                                                    Just i dag behandlades sömnlöshet i SR, Sveriges Radio, P1, i programmet Kropp och Själ, i dag klockan 10.04. Det går även i repris natten mot torsdag och på lördag, men kolla för säkerhets skull i programtablån. Det var precis din livssituation som avhandlades och i detta program uttalar sig läkare. När jag såg ditt inlägg i FL tänkte jag att detta kan vara av intresse. Du måste ju långsamt komma tillrätta med detta, jag har med egna ögon sett vilka bekymmer det ger att inte kunna sova. Du är säkerligen inte alls så illa ute som min käre släkting, men hoppas du kommer tillrätta med svårigheten.

• Anonym (Sömn)

Tack för svar. Får ta propavan inatt, måste sova?. 

• Anonym (Sömn)
    Anonym (L) skrev 2023-04-25 13:18:59 följande:

Det är ju väldigt sammankopplat, det här med sömn och ångest. Jag sover alltid mycket sämre när jag har dåliga perioder med mycket ångest. När jag till slut nästan inte sover alls, så har jag väldigt stark ångest och får även panikångest. Har testat Atarax, Lergigan och Propavan men blir som en zombie dagen efter av alla tre. Tar jag för lite händer ingenting. Har även gått i sömnterapi men det gjorde det ännu värre och jag sov ingenting istället för jag blev så stressad av att räkna timmar jag låg i sängen sömnlös. 

Hur blir du då hjälpt? Har du testat Imovane? Jag tar den ibland men vill inte ta för ofta pga beroenderisken
  • Anonym (L)
    Anonym (Sömn) skrev 2023-04-25 17:47:56 följande:
    Hur blir du då hjälpt? Har du testat Imovane? Jag tar den ibland men vill inte ta för ofta pga beroenderisken
    Tyvärr så har jag bara lärt mig leva med det. Det har slagit på mitt närminne tyvärr, men jag kan inte fungera som människa på tabletter. Blir helt krossad fram till lunch dagen efter och kan inte göra mitt jobb, vilket gör ångesten ännu värre. Jag har inte sovit bra någonsin i hela mitt liv, så jag har blivit van.
  • Anonym (Sömn)
    Anonym (L) skrev 2023-04-26 15:27:05 följande:
    Tyvärr så har jag bara lärt mig leva med det. Det har slagit på mitt närminne tyvärr, men jag kan inte fungera som människa på tabletter. Blir helt krossad fram till lunch dagen efter och kan inte göra mitt jobb, vilket gör ångesten ännu värre. Jag har inte sovit bra någonsin i hela mitt liv, så jag har blivit van.
    Ja, det är väl så, att man får lära sig leva med vissa saker och göra det bästa av det. Jag försöker just nu förlika mig med att jag har den här benägenheten för ångest/depression. Det är den svåra biten för mig, att acceptera det. Men vad annars kan man göra?.
  • Carolatom07

Sömn är livsviktigt. Det sägs ju t.o.m. att om du haft en långvarig sömnbrist kan det t.o.m. göra dig psykiskt sjuk (huruvida man nu ska tro på det, men det lär väl finnas belägg för det). Jag har lidit av svår ångest och depression, men det blev bättre när jag kom in i perioder då jag faktiskt kunde sova..

• Anonym (Sömn)
    Carolatom07 skrev 2023-04-26 17:36:16 följande:

Sömn är livsviktigt. Det sägs ju t.o.m. att om du haft en långvarig sömnbrist kan det t.o.m. göra dig psykiskt sjuk (huruvida man nu ska tro på det, men det lär väl finnas belägg för det). Jag har lidit av svår ångest och depression, men det blev bättre när jag kom in i perioder då jag faktiskt kunde sova..

Ja visst är det så. Jag mår också så mycket bättre psykiskt när jag sover bra. Hoppas hitta dit snart igen. 
Svar på tråden Fler vars ångest blir värre utan sömn