Vad jobbigt! Jag förstår att detta dominerar din tillvaro och på något sätt behöver du ta dig ur den onda cirkeln. Jag är "jättegammal" men har aldrig tagit sömnmedel trots att läkaren rekommenderade det efter min mors plötsliga bortgång. Visst har jag sovit illa vid tillfällen; till exempel före tentor eller nätterna innan jag skulle hålla föredrag, men jag har alltid tänkt att jag då kommer att sova nästa natt, vilket jag alltid gjort. Att sova "artificiellt" är som att bli medvetslös, men jag har full respekt och stor förståelse för människors behov av sömnmedel; alldeles särskilt som sömnlöshet under tre månader utlöste en nära släktings psykos. Just i dag behandlades sömnlöshet i SR, Sveriges Radio, P1, i programmet Kropp och Själ, i dag klockan 10.04. Det går även i repris natten mot torsdag och på lördag, men kolla för säkerhets skull i programtablån. Det var precis din livssituation som avhandlades och i detta program uttalar sig läkare. När jag såg ditt inlägg i FL tänkte jag att detta kan vara av intresse. Du måste ju långsamt komma tillrätta med detta, jag har med egna ögon sett vilka bekymmer det ger att inte kunna sova. Du är säkerligen inte alls så illa ute som min käre släkting, men hoppas du kommer tillrätta med svårigheten.