• Anonym (Morsan)

Tips för träning utan gym

Hej! Jag födde mitt sista barn för 6 månader sedan och tänkte att det här är en perfekt chans att komma igång och få "drömkroppen". Tanken är att gå ner ca 6-7 kg.

Jag promenerar mycket, senaste månaden ca en mil om dagen och det har gett resultat hittills. Jag har inte möjlighet att gymma just nu, pga svårt att få barnvakt, mannen jobbar borta mestadels och jag känner mig inte så bekväm i gymmiljö.

Finns det bra tips/videos på hur man tränar rumpa hemma utan att behöva köpa en massa hjälpmedel?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Tips för träning utan gym
  • Anonym (Stair)

Squats/knäböj 
    Utfall
    Gå i trappor

• Anonym (Process)

Stick till biblioteket och kolla i hälsohyllan. Det finns mängder av övningar att göra hemma för såväl rumpan som övriga kroppen. 

I din situation hade jag gjort squats (knäböj), split squats (utfall) step up i trappa, armhävningar på bänk, höftlyft, som en del av, eller efter promenaden 

• Anonym (Morsan)
    Anonym (Stair) skrev 2023-04-26 08:18:33 följande:

Squats/knäböj 
    Utfall
    Gå i trappor

Tack för svar!

Jag har väldigt höga höftben vilket lätt får mig att se lite fyrkantig ut bakifrån, tror du det hjälper att bygga muskler runt rumpan för att få det att se bättre ut? Jag förstår ju att det inte går att ändra på höftbenen.
  • Anonym (Stair)
    Anonym (Morsan) skrev 2023-04-26 08:29:34 följande:
    Tack för svar!

Jag har väldigt höga höftben vilket lätt får mig att se lite fyrkantig ut bakifrån, tror du det hjälper att bygga muskler runt rumpan för att få det att se bättre ut? Jag förstår ju att det inte går att ändra på höftbenen.
    Jag vet faktiskt inte. Men att t ex utfall tar på rumpan det vet jag. Om man är ny inför övningen så känns träningsvärken där Skrattande
  • Anonym (A)

Både Youtube och IG kryllar av konton för hemmaträning.

• Anonym (Morsan)
    Anonym (A) skrev 2023-04-26 08:59:35 följande:

Både Youtube och IG kryllar av konton för hemmaträning.

Ja absolut, men jag tänkte om det fanns någon som kunde länka ett bra träningspass som fungerar för hen, än att man spenderar 20 timmar på att hitta ett bra Drömmer
  • Anonym (Stair)
    Anonym (Morsan) skrev 2023-04-26 11:20:44 följande:
    Ja absolut, men jag tänkte om det fanns någon som kunde länka ett bra träningspass som fungerar för hen, än att man spenderar 20 timmar på att hitta ett bra Drömmer
    Dina promenader ger resultat skriver du, och det är ett av de bästa sätten att röra sig på. Naturligt och träning man har nytta av i vardagen. Testa lite utfall så ska du se att rumpan får träning Glad
  • Anonym (A)
    Ja absolut, men jag tänkte om det fanns någon som kunde länka ett bra träningspass som fungerar för hen, än att man spenderar 20 timmar på att hitta ett bra

Jag förstår. Jag följer en del såna konton så jag tycker inte att det är svårt att hitta träningstips. Du kan ex kolla in Charlotte Lardinger.
    Armhävningar, knäböj, squats, bulgarians, höftlyft tar dig en bra bit. Om kan så köp dig en hantel eller två. Så kör du ett antal repitioner av var i tre set.
  • Anonym (squat)

Squat, squat och squat i olika varianter, skaffa gärna någon form av vikter.

• Anonym (Mia)

Jag använder Fitness Blender och de har massor av bra, gratis träningspass på alla nivåer, både med och utan vikter.

Har du inte vikter så går det hur bra som helst att använda vattenflaskor eller ett par väskor med något tungt i - i början behöver man inte så tunga vikter heller. Jag har svårt för att göra golvövningar utan en yogamatta, men det går förstås att göra golvet mjukare med andra mattor, filtar eller handdukar.

• Anonym (Process)
    Anonym (Morsan) skrev 2023-04-26 11:20:44 följande:
    Jag tänker att det är smidigt att sätta igång, istället för att bekymra sig om att hitta ett program.

Jag tänker att det är högst personligt vilka youtube/Instagram konton man gillar och att det också är olika faser.

Det finns massor av övningar med egen kroppsvikt och det är nästan lättast att börja med 3-4 stycken och sen lära sig ytterligare en till per vecka.

Eller köra på ett program ur en tidning...
  • Anonym (Linn)

Ett tips är att kolla på Instagramkontot ?traningutangym?. Där finns jättemånga bra övningar. 

• AndreaBD

Det finns gott om videon på youtube för alla sorters träning. Finns även gratis-online-tränings-videon på friskis och svettis hemsida. Om du vill träna styrka, så kan man t.ex. använda gummiband. 

• Anonym (Morsan)
    Anonym (Linn) skrev 2023-04-26 12:24:42 följande:

Ett tips är att kolla på Instagramkontot ?traningutangym?. Där finns jättemånga bra övningar. 

Tack för tips!
  • Anonym (Elit tränare)

Lite olika infalls vinklar
    1. Öka mängden i km av din powerwalk
    2. Hitta en längre backe (gå med bestämda steg uppför....långsamt tillbaka....5 ggr första veckan...10 ggr andra veckan)
    3. Intervall Gå med högre tempo 3 minuter....gå långsamt 3 minuter...5 minuter....gå långsamt 5 minuter
    4. Skaffa dig ett viktbälte (lite som en väst) Du kommer bränna ännu mer.
    5 Efter två månader använder du västen vid backe...intervall...3 min... 5 minuter
    6 Ben/ Baksida; stanna barnvagnen. Ställ dig i en sitt ställning 30 sek ... 45 sek...60 sek gör tre set vila 2-3 minuter mellan varje. Pumpa upp 5 ggr efter varje sitställning.
    7. Stanna vid en parkbänk. Lyft dig sakta upp 10 ggr med varje ben först. Vila gör det 3 set....3 veckor senare 5 set....
    8 Träning vila....när du kör igång träna inte för mkt......ta ngra dagar då och då och bara njut av att du minskat i vikt! 

Svar på tråden Tips för träning utan gym