• Anonym (sömntutan)

Vilka lakan är sköna att sova i ?

Vilka lakan och påslakan är sköna att sova i?

Jag har mest haft vanlig bomull som jag fått i present. Funderar på att investera i något riktigt mysigt:
    Vill ni ge mig tips?
    Jag har sovit på sidenörngott, det gillade jag inte, huvudet rullade runt för mycket.

• Svar på tråden Vilka lakan är sköna att sova i ?
  • Anonym (Flanell)

Flanell är underbart mjukt och skönt- ju dyrare ju mjukare och skönare. Bomullssatäng är också skönt- menar alltså inte det där halkiga hemska utan det är satäng som är av bomull men ännu mjukare.

• Anonym (Signe)

Jag tycker att lakan i linne är superskönt. De kan vara lite sträva i början men blir mjukare efter varje tvätt. Annars är lakan i 100% bomull, självklart manglade, störtsköna,speciellt på sommaren.

• Anonym (Gäsp)

Oavsett material men - nytvättade och "knuspriga"
    Är så jävla skönt att krypa ner i nybäddat.

• RaYzLeR

Jag föredrar bomullslakan. Siden är för halt att ligga på. Linne är väl bomull, eller tänker jag fel?

• Anonym (Annica)
    RaYzLeR skrev 2023-04-26 17:07:20 följande:

Jag föredrar bomullslakan. Siden är för halt att ligga på. Linne är väl bomull, eller tänker jag fel?

Linnetyg är gjort av växten lin.
    sv.wikipedia.org/wiki/Lin_(v%C3%A4xt)
    Bomullstyg är gjort av växten bomull.
    sv.wikipedia.org/wiki/Bomull

De båda tygerna är ganska lika, och båda används till lakan, dukar, skjortor osv. Linne är dyrare än bomull.
  • RaYzLeR
    Anonym (Annica) skrev 2023-04-26 17:22:45 följande:
    Linnetyg är gjort av växten lin.
    sv.wikipedia.org/wiki/Lin_(v%C3%A4xt)
    Bomullstyg är gjort av växten bomull.
    sv.wikipedia.org/wiki/Bomull

De båda tygerna är ganska lika, och båda används till lakan, dukar, skjortor osv. Linne är dyrare än bomull.
    Ok, då vet jag. Tack för länkarna. Glad
  • Anonym (Tygis)

Gamla bomullslakan. Typ från 50-talet. Den kvalitén finns tyvärr inte i nyproduktion. Tät tuskaft av tunna trådar i långfibrig bomull. 

Köper nu tätvävda satänglakan i 100 % bomull av hög kvalitet från Fritz Magnus. Bästa jag hittat än så länge. Men kostar därefter. Men håller länge. 

Svar på tråden Vilka lakan är sköna att sova i ?