-
Hej,Jag och min man har ett hus, där jag står för amorteringen och räntan. Jag står även för vatten, avfall, betalar avgift för sector alarm och barnens avgift till förskolan. Min man står för elen, försäkring till hem samt två bilar.Jag har även privata fasta kostnader.Min man gnäller konstant om ekonomin, därför har jag med tiden tagit på mig hushållets räkningar så att jag ska slippa hans gnäll.När han betalar alla räkningar, och lagt undan sparpengar till oss, har han ungefär mellan 12-15000 kr kvar på kontot. Jag har i bästa fall 3000 kr kvar om jag lyckats jobba extra. Mina 17000 kr får jag via CSN, då jag studerar.Enligt min man har vi gemensam ekonomi, när jag tagit upp frågan om att jag betalar för mycket här hemma. Förra månaden hade han 16000 kr över när han hade betalat allt, och lagt undan sparpengar. Efter 2,5 vecka sa han att pengarna tagit slut, och att han fick ta ut pengar från sparkontot. Jag frågade hur han lyckats göra av med så mycket pengar, men hans förklaring var "allt kostar pengar.Han säger att han swishar pengar till mig, när mina pengar tar slut. Men för mig tar det emot att be honom swisha pengar, då jag känner mig som ett litet barn, samt att jag får ångest av att be honom om pengar, då jag vet att han kan vara gnällig.När jag vill prata om ekonomin, blir han irriterad och börjar tjafsa med mig, och säger då att han kan skicka över hela sin lön så jag kan sköta all ekonomi, så får jag minsann svart på vitt att saker och ting kostar. Även detta skapar ångest hos mig, då jag sällan vill prata om ekonomin, för jag vet hur han kommer reagera.Även om jag mer eller mindre, står för 90% av kostnaderna hemma, vet jag ju att han sparar undan pengar för att vi ska kunna resa, eller t.e.x lägga om taket när det väl är dags. Så även där försöker jag faktiskt intala mig själv att det är ok att jag står för 90% av de fasta kostnaderna. Pratade med min bror häromdagen, och han sa att det min man håller på med är orättvist, och att det inte spelar n