-
Hej,Jag och min man har ett hus, där jag står för amorteringen och räntan. Jag står även för vatten, avfall, betalar avgift för sector alarm och barnens avgift till förskolan. Min man står för elen, försäkring till hem samt två bilar.Jag har även privata fasta kostnader.Min man gnäller konstant om ekonomin, därför har jag med tiden tagit på mig hushållets räkningar så att jag ska slippa hans gnäll.När han betalar alla räkningar, och lagt undan sparpengar till oss, har han ungefär mellan 12-15000 kr kvar på kontot. Jag har i bästa fall 3000 kr kvar om jag lyckats jobba extra. Mina 17000 kr får jag via CSN, då jag studerar.Enligt min man har vi gemensam ekonomi, när jag tagit upp frågan om att jag betalar för mycket här hemma. Förra månaden hade han 16000 kr över när han hade betalat allt, och lagt undan sparpengar. Efter 2,5 vecka sa han att pengarna tagit slut, och att han fick ta ut pengar från sparkontot. Jag frågade hur han lyckats göra av med så mycket pengar, men hans förklaring var "allt kostar pengar.Han säger att han swishar pengar till mig, när mina pengar tar slut. Men för mig tar det emot att be honom swisha pengar, då jag känner mig som ett litet barn, samt att jag får ångest av att be honom om pengar, då jag vet att han kan vara gnällig.När jag vill prata om ekonomin, blir han irriterad och börjar tjafsa med mig, och säger då att han kan skicka över hela sin lön så jag kan sköta all ekonomi, så får jag minsann svart på vitt att saker och ting kostar. Även detta skapar ångest hos mig, då jag sällan vill prata om ekonomin, för jag vet hur han kommer reagera.Även om jag mer eller mindre, står för 90% av kostnaderna hemma, vet jag ju att han sparar undan pengar för att vi ska kunna resa, eller t.e.x lägga om taket när det väl är dags. Så även där försöker jag faktiskt intala mig själv att det är ok att jag står för 90% av de fasta kostnaderna. Pratade med min bror häromdagen, och han sa att det min man håller på med är orättvist, och att det inte spelar någon rol att han sparar undan pengar. Han tycker att min man ska stå för 60% av kostnaderna då han drar in mycket mer pengar än vad jag gör.Vad tycker ni? Tycker ni att det jämnar ut sig, då han sparar för huset och resor?Jag vill nästan gå in på hans konto och kolla vad han lägger pengar på, men det känns fult. När han sagt att jag kan gå in och kolla hans bankhistorik har han varit upprörd och irriterad, och då har jag inte velat göra det.Hur ska jag göra för att han inte ska bli upprör när jag pratar om det jag betalar?
-
Svar på tråden min inkomst 17000, hans 50000
-
Nej, det är inte rättvist. Snudd på ekonomisk misshandel. Har ni det bra på andra sätt?
-
Tycker du själv att det jämnar ut sig? Antagligen inte, eftersom du skriver här.
Jag tycker man ska vara helt öppen när det gäller ekonomi. Det är bara att skriva ner alla utgifter inklusive resor och annat som ni gör tillsammans och räkna ut vad det blir på ett år och dela på två.
Egentligen skulle han betala mer än hälften eftersom han tjänar mer, men först och främst bör du i alla fall inte stå för merparten av utgifterna med tanke på hur lite du drar in. -
Antingen lägger båda två in sina inkomster i en gemensam pott, med gemensamma konton. Vems som är vems spelar ingen roll.
Eller så betalar man solidariskt till de gemensamma utgifterna.
Har han 50 000 kr före eller efter skatt?
Är det 50 000 kr efter skatt så har han ungefär tre ggr så hög inkomst. Har ni gemensamma utgifter på 30 000 kr per månad bör han stå för 22 500 av dessa, och du för 7500.
Är det 50 000 kr före skatt så har han ungefär två ggr så hög inkomst, och har ni gemensamma utgifter på 30 000 kr per månad bör han stå för 20 000 av dessa, och du för 10 000.
Gemensamma konton för familjens kostnader i båda fallen.
-
Ni borde betala i procent i stället! Detta är otroligt orättvist mot dig, och fult av han att inte ens kunna prata om det ekonomiska! Totalt oacceptabelt!!
-
Ja, jag tycker att vi har det ganska bra i övrigt. Det är "bara" den ekonomiska biten som gör det jobbigt för oss (mig).Anonym (Husky) skrev 2023-04-27 09:24:27 följande:
Nej, det är inte rättvist. Snudd på ekonomisk misshandel. Har ni det bra på andra sätt?
-
Han har 50 000 kr innan skatt och jag har 17000 kr, ibland 20 000 om jag kunnat jobbat. "Mina utgifter" som jag nämnde ovan hamnar på minst 16 000 kr, när jag ska betala VA+avfall var tredje månad, blir det mer.Anonym (Ordning) skrev 2023-04-27 09:38:18 följande:
Antingen lägger båda två in sina inkomster i en gemensam pott, med gemensamma konton. Vems som är vems spelar ingen roll.
Eller så betalar man solidariskt till de gemensamma utgifterna.
Har han 50 000 kr före eller efter skatt?
Är det 50 000 kr efter skatt så har han ungefär tre ggr så hög inkomst. Har ni gemensamma utgifter på 30 000 kr per månad bör han stå för 22 500 av dessa, och du för 7500.
Är det 50 000 kr före skatt så har han ungefär två ggr så hög inkomst, och har ni gemensamma utgifter på 30 000 kr per månad bör han stå för 20 000 av dessa, och du för 10 000.
Gemensamma konton för familjens kostnader i båda fallen.
Har försökt att prata om ett gemensamt konto, men han tycker att det är onödigt, och om jag vill att allt ska dras från samma konto ska jag sköta alla räkningar, och att hela hans lön ska skickas över till mitt konto. När han säger detta är han alltså upprörd och irriterad, vilket får mig att backa. -
Ja, vi äger huset ihop.Anonym (M) skrev 2023-04-27 09:45:32 följande:
Äger ni huset ihop ?
-
Så han säger det ungefär som att: "Ok, vill du kontrollera allt så varsågod att betala allt så får du se hur lätt det är".Anonym (kluven) skrev 2023-04-27 10:02:02 följande:Han har 50 000 kr innan skatt och jag har 17000 kr, ibland 20 000 om jag kunnat jobbat. "Mina utgifter" som jag nämnde ovan hamnar på minst 16 000 kr, när jag ska betala VA+avfall var tredje månad, blir det mer.
Har försökt att prata om ett gemensamt konto, men han tycker att det är onödigt, och om jag vill att allt ska dras från samma konto ska jag sköta alla räkningar, och att hela hans lön ska skickas över till mitt konto. När han säger detta är han alltså upprörd och irriterad, vilket får mig att backa.
Kommer att tänka på en annan tråd där det visade sig att ekonomin och semestrarna byggde på lån. Nu behöver det ju inte vara så, men i det fallet så insåg kvinnan när hon tänkte efter att det hade varit ganska självklart att de levt över sina tillgångar. -
Vad tror du han gjorde av 16000 kr på 2.5 vecka? Låter som en stor summa att göra av med på så kort tid i mina öron. Tänker spelberoende eller något annat han vill dölja?
Oavsett så är det inte rimligt att du ska betala så mycket och han så lite. I min relation betalar vi i proportion till vad vi tjänar. Han tjänar mer än mig och betalar därför mer. Om det skulle ändras kommer jag att stå för en högre andel av kostnaderna. -
Anonym (kluven) skrev 2023-04-27 10:02:02 följande:Han har 50 000 kr innan skatt och jag har 17000 kr, ibland 20 000 om jag kunnat jobbat.
Vad ni har i bruttolön är rätt ointressant. Det viktiga är vad ni får ut varje månad.
Vem betalar för mat, kläder, mobiler, bredband o dyl?
Det mest rättvisa är att ni räknar ihop alla gemensamma utgifter och sedan betalar ni procentuellt relaterat till nettolön.